اعلام حمایت اتحادیه اروپا از پایان درگیری‌ها در افغانستان

«از روند صلحی که منجر به قطع جنگ در افغانستان شود حمایت می‌کنیم»

رامش نوید، از ساکنان شهر کابل، در این مورد به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه آمریکا، جامعه جهانی و اتحادیه اروپا به گفته‌هاشان در رابطه با پایان جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان صادق نیستند». - WAKIL KOHSAR / AFP

 

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای گفته است که از روند صلحی که منجر به پایان جنگ، تامین صلح و ثبات دایم در افغانستان شود حمایت خواهد کرد،، زیرا مردم آن کشور بیش از هر زمان دیگری از جنگ خسته شده‌اند و خواستار تامین صلح در کشورشان هستند.

در بیانیه‌ این سازمان که روز جمعه ۸ فروردین به نشر رسید، آمده است:«مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند و خواستار تامین صلح و ثبات دایمی در کشورشان هستند، از این رو باید پیش از گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی یک آتش‌بس سراسری برقرار شود. اعلام آتش‌بس خواست همیشگی مردم افغانستان بوده است و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.»

اتحادیه اروپا تاکید کرده است: «از روند صلحی که منجر به قطع جنگ، تامین صلح و ثبات دایم در افغانستان شود حمایت می‌کنیم، زیرا خواست اساسی مردم این کشور است.»

در آن بیانیه همچنین با اشاره به حملات اخیر گروه طالبان در شماری از استان‌های افغانستان، آمده است: «برخلاف توافق‌نامه‌ صلحی که بین ایالات متحده آمریکا و نمایندگان گروه طالبان در دوحه قطر به امضاء رسید، هنوز هم حملات تروریستی طالبان در سراسر افغانستان جریان دارد.» و به عنوان نمونه،  از حملات اخیر طالبان در استان زابل یاد شده است که در آن شماری از نظامیان و افراد غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در یک پیام تصویری از گروه طالبان خواسته است: «به گفته‌های علمای دینی کشور گوش دهید و از جنگ و ویرانی دست بکشید، یک آتش‌بس سراسری اعلام کنید و برای گفت‌وگوهای صلحی که قرار است به‌زودی آغاز شود، آماده شوید.»

اما دیده می‌شود که جنگجویان گروه طالبان پس از توافق صلح با آمریکا، نه تنها هنوز آتش‌بس اعلام نکرده‌اند، بلکه در شماری از استان‌های این کشور حملات علیه نهادهای نظامی افغان را افزایش داده‌اند و تعداد زیادی از نظامیان و غیرنظامیان کشور را در آن حملات کشته و زخمی کرده‌اند. طالبان تاکید دارند، «تا زمانی که مذاکرات صلح بین‌افغانی به یک نتیجه مثبت نرسد، ما به جنگ در مقابل نظامیان افغان ادامه می‌دهیم و آتش‌بس اعلام نخواهیم کرد.»

این وضعیت و احتمال تداوم درگیری‌ها شهروندان کشور را از هر زمان دیگری بیشتر نگران کرده است. بسیاری از مردم باور دارند که طالبان خواستار صلح نیستند، و نفع‌شان را در تداوم کشتارها و ویرانی افغانستان می‌بینند. مردم معتقدند که اگر طالبان واقعا خواستار صلح و ثبات دایمی در افغانستان هستند و می‌خواهند که نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند، باید هر چه زوتر آتش‌بس را اعلام کنند و گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی را آغاز کنند تا به نتیجه‌ای که خواست همه ملت باشد، برسند.

رامش نوید، از ساکنان شهر کابل، در این مورد به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه آمریکا، جامعه جهانی و اتحادیه اروپا به گفته‌هاشان در رابطه با پایان جنگ و تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان صادق نیستند، به دلیل این که از روز توافق صلح آمریکا با طالبان، هیچ حمله‌ای از سوی این گروه علیه نظامیان خارجی در افغانستان صورت نگرفته است زیرا این خواست آمریکا بود. باید در آن زمان به طالبان هشدار داده می‌شد که در سطح کشور هم هر چه زودتر آتش‌بس عمومی اعلام کنند و برای مذاکرات صلح بین‌افغانی آمده شوند که چنین نکرده اند. حالا طالبان هر چه دل‌شان خواست، بدون هراس از آمریکا، علیه مردم ما انجام می‌دهند.»

آقای نوید، از گروه طالبان می‌خواهد که «به روند صلح بپیوندند و یک آتش‌بس سراسری را اعلام کنند «و نیز خواستار آن است که «نهادهای خارجی نیز به این گروه فشار بیاورند تا از جنگ و یرانی دست بکشند.»

نوریه نور، یکی دیگر از ساکنان کابل، نیز می‌گوید: «تا زمانی که اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی اراده‌ واقعی برای ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان نداشته باشند، تامین صلح در کشور ما ناممکن است. به این دلیل که رهبران طالبان زیر نظر این نهادها و کشورهای خارجی در بیرون از افغانستان زندگی می‌کنند و خارجی‌ها می‌توانند به هر شکل بر آنان فشار بیاورند تا از جنگ دست بشکند و به روند صلح بپیوندند. اگر جامعه جهانی، آمریکا و سازمان ملل نخواهند، بعید است که ما صلح برسیم.»

اتحادیه اروپا در حالی حمایت خود را از روند صلح در افغانستان اعلام کرده است که دولت افغانستان به تازگی فهرست شماری از کسانی را به نشر سپرده است که قرار است به نمایندگی از دولت، با نمایندگان طالبان در پیوند با ختم جنگ و تامین صلح دایمی در این کشور از نزدیک گفت‌وگو کنند.    

بیشتر از