چرا بنی گانتز بدون مقاومت و پیکار تسلیم نتانیاهو شد؟

بنی گانتز به سرنوشت ایهود باراک و تسیپی لیونی دچار خواهد شد

بنی گانتز، رهبر حزب آبی و سفید. عکس از: ‏AFP‏

اقدام اخیر بنی گانتز، رئیس حزب آبی و سفید برای عقب نشینی از ادامه مبارزه سیاسی و پیوستن به دولت بنیامین نتانیاهو برای هیچ یک از سیاستمداران، نظامیان، شهروندان اسرائیل و حتی اعضای حزب لیکود قابل تصور و پیش بینی نبود، زیرا بنی گانتز تا همین اواخر حاضر به سازش با نتانیاهو نبود و مبارزه خود را به شدت ادامه می داد و پیوسته تأکید بر کنار زدن رئیس کنست و جایگزینی وی با شخص دیگری داشت.

هرچند تحول اخیر برای اسرائیلی ها فراتر از تصور بود اما کارشناسانی که از عمق تحولات اسرائیل آگاهی دارند و ویژگی های شخصیتی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز را می دانند بدین باورند که منافع شخصی و ناتوانی بنی گانتز در برابر شخصیت توانمند بنیامین نتانیاهو که برخی او را به عنوان "پادشاه" اسرائیل می نامند، دلیل اصلی عقب نشینی گانتز از مواضع سیاسی حزب آبی و سفید است.

البته توانایی و جرئت بنیامین نتانیاهو را نمی توان نادیده گرفت زیرا وی به رغم این که در مقابل اتهامات متعدد و نقض قانون اساسی قرار دارد، اما بدون این که پروایی داشته باشد به فعالیت ها و مبارزات سیاسی خود ادامه می دهد و همین ویژگی باعث شد تا بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل که همواره بر قدرت و توانایی خود در مقابله با چالش ها افتخار می کرد، این بار بدون مقاومت و پیکار از موضع خود عقب نشینی کند. در حالی که نتانیاهو از حدود ده روز پیش، به ویژه پس از تشدید بحران کرونا سکوت سیاسی خود را حفظ کرده و هر شب به گونه ای رهبر یک نبرد واقعی در تلویزیون ظاهر می شود و در مورد آخرین اقدامات و دستاورد ها در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا صحبت می کند و سعی می کند نشان دهد که عمده ترین اولویت وی حفظ سلامتی مردم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، بنیامین نتانیاهو نه تنها به اتهامات وارده علیه خود پروایی نداشته بلکه انتقادات وزارت بهداشت و سایر نهادهای که وی را متهم به کوتاهی در مقابله با شیوع بیماری کرونا می کنند نادیده می گیرد و به تلاش ها و سیاست های خود ادامه می دهد.

تا آخرین لحظه و قبل از آن که بنی گانتز از تصمیم خود برای تصدی سمت ریاست کنست، پرده برداری کند، مردم اسرائیل امیدواری بسیاری به پایان دولت بنیامین نتانیاهو داشتند، زیرا بنی گانتز پیوسته تأکید داشت که به هیچ صورتی حاضر به تشکیل دولت با نتانیاهو نیست و هرگز دست به چنین اقدامی نمی زند.

پس از مأمور شدن به تشکیل دولت، بنی گانتز برای مدتی در تلاش برای فراهم کردن زمینه تشکیل دولت بود و البته در صورت ادامه تلاش ها می توانست حمایت لازم را از داخل و خارج کشور، به ویژه از سوی شماری از کشورهای عربی به دست آورد، اما وی پیش از نزدیک شدن به هدف، دست از تلاش برداشت و به بهانه بحران شیوع ویروس کرونا تصمیم به تشکیل دولت اضطراری گرفت. بنی گانتز با اتخاذ این اقدام شرکای سیاسی خود را به شدت خشمگین کرد و در نتیجه، شماری از برجسته ترین شخصیت های سیاسی از جمله یایر لاپید و موشه یعلون با 16 تن از نمایندگان، حزب آبی و سفید را ترک کردند، اکنون بنی گانتز با اقلیت 15 نماینده باقی مانده است.

در همین راستا، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سر مقاله خود نوشته است: حزب لیکود موفق شد سرباز جدیدی را به خود اضافه کند که هیچ کس تصور آن را نمی کرد و حتی مردم اسرائیل در بدترین سناریو هم انتظار چنین اقدامی را نداشتند. درست است که گانتز به صورت گسترده ای در دولت سهیم خواهد بود و وزارت دادگستری  که به عنوان یکی از عمده ترین سمت های چالش برانگیز میان جناح های سیاسی اسرائیل شناخته می شود را به دست می آورد، اما در واقع، این سهم به هیچ صورتی ارزش قربانی کردن حزب آبی و سفید و انتحار سیاسی را ندارد.

اما روزنامه يديعوت احرونوت با نشر مقاله تحت عنوان "جادوگر و خرگوش" ، بنیامین نتانیاهو را به عنوان جادوگر و بنی گانتز را به عنوان خرگوش خطاب کرده و گفته است که نتانیاهو با این سیاست بازی، بساط حزب آبی و سفید را برچیده و به بزرگ ترین دستاورد سیاسی دست یافته است. روزنامه علاوه کرده است که بنی گانتز از نسل همان ژنرال های است که در تمام دوران تصدی مسئولیت های نظامی، طعم پیروزی را نچشیده و همواره بر توازن قدرت و تعادل اوضاع بسنده می کرده است و همین امر باعث عقب نشینی وی از تلاش برای تشکیل دولت شده است.

البته اسرائیل تجربه بسیاری در پدیده ای پیوستن احزاب میانه رو با احزاب سیاسی افراط گرا دارد و برای همگان ثابت شده است که سرانجام هرگونه انسجام و وحدت میان دو جانب منجر به شکست گروه های میان رو می شود. اکنون با تجزیه حزب آبی و سفید، کنست به سه جناح سیاسی تقسیم می شود، جناح راست (گانتز، اصول گرایان و فهرست مشترک عربی)، جناح میانه رو (یایر لاپید، موشه یعلون و لیبرمان) و آویگدور لیبرمن که سرنوشت وی از همین اکنون محکوم به شکست است. با آن که آویگدور تا کنون در مورد تحولات اخیر صحبتی نکرده است اما کاریکاتور های که در شبکه های اجتماعی پخش شده است، او را بیکار نشان می دهد. البته موضع حزب کارگر (میرتس) نیز تا هنوز در قبال تحولات اخیر روشن نشده است، هرچند برخی پیش بینی می کنند که ممکن است این حزب با ائتلاف لاپید _ یعلون یکجا شود.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان اقدام بنی گانتز را یک نیرنگ سیاسی می دانند و علاوه می دارند که وی نیز مانند ایهود باراک و تسیپی لیونی قربانی ائتلاف با بنیامین نتانیاهو می شود.

البته تحولات اخیر و نوع دولتی که در اسرائیل تشکیل شود می تواند منجر به بسته شدن تمام پرونده های شود که بنیامین نتانیاهو را به فساد و نقض قانون متهم می کند و در نتیجه، دیگر صحبتی از اتهامات وارده علیه نتانیاهو مطرح نخواهد شد. تردیدی نیست که دولت بعدی با اقدام به تصویب قانون مطرح شده از سوی بنیامین نتانیاهو، محاکمه نخست وزیر را لغو می کند و آن زمان، پروژه الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری به قلمرو اسرائیل با حمایت اکثریت اعضای کنست، عملی خواهد شد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia