فرار بیش از ۷۰ نفر از زندان سقز

ماموران انتظامی شورش زندانیان را شدیدا سرکوب کردند

خبرگزاری فارس، در آخرین ساعات روز گذشته خبری منتشر کرد مبنی بر شورش و فرار تعدادی از محبوسان در زندان شهر سقز استان کردستان. 

فارس به نقل از محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان، نوشت: «تعدادی زندانی که حدود ۷۰ نفر هستند شامگاه امروز از زندان سقز متواری شدند و تاکنون تعدادی از آنها خود را معرفی کرده‌اند».

به گفته این مقام مسئول در استان کردستان «تعدادی از این زندانیان فراری شناسایی شده‌اند و تیم‌هایی برای دستگیری آنها اعزام شده است». 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان هم‌چنین گفته که «برخی از زندانیان حین فرار، نگهبانان زندان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند».

در متن خبر فارس آمده که به گفته شاهدان عینی «تعدادی از این زندانیان در حین فرار ماشین‌های عبوری از مسیر را به زور از مردم گرفته و یا سوار شده‌اند و با تهدید چاقو از محل گریخته‌اند». 

در برخی گزارش‌ها ذکر شده بود که دلیل اصلی شورش و اعتراض زندانیان این شهر غربی ایران، نامساعد بودن وضعیت بهداشتی و خدمات درمانی زندان و هم‌چنین مخالفت با درخواست مرخصی زندانیان در اوج بحران شیوع کرونا در تمام مملکت بوده است. 

تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی از صحنه‌های فرار برخی از این زندانیان پخش شده که نشان می‌دهد آنها به خیابان‌های شهر آمده‌اند. 

هفته گذشته بود که خبر فرار ۲۲ زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد منتشر شد. خبرگزاری مهر از درگیری میان زندانیان و زندانبانان پارسیلون خبر داده بود معاون امنیتی استاندار لرستان هم گفته بود که «در حین فرار یک نفر با تیراندازی مامورین کشته و یک نفر مجروح می‌شود».

اداره زندان‌های لرستان هم  با انتشار اطلاعیه‌ای گفته بود که «چند نفر از زندانیان حین سرشماری و تطبیق و تشخیص هویت افراد مشمول عفو از غفلت ماموران سوء استفاده نموده و از محل اردوگاه متواری شدند».

هم‌چنین خبرهایی از اعتراض محبوسان زندان تبریز در روز پنج‌شنبه منتشر شد که منجر به دخالت نیروهای انتظامی و سرکوب شدید زندانیان شد. اعتراض این زندانیان به اجرای تبعیض‌آمیز بخش‌نامه عفو و دادن مرخصی به زندانیان و عدم رعایت قرنطینه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  بود. 

بنا به گزارش‌ها بخشی از زندان تبریز آتش می‌گیرد. بهروز مهدوی، فرماندار تبریز هم ضمن تائید آتش‌سوزی در زندان، گفته  بود که «ناآرامی‌ها تلفات جانی نداشته و با دخالت ماموران انتظامی اوضاع زندان آرام شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گسترش دامنه شیوع ویروس کرونا در ایران، زندان‌های کشور جز اصلی‌ترین مکان‌هایی بود که خطر شیوع سریع این ویروس به دلیل ضعف امکانات پزشکی و درمانی در آن به شدت احساس می‌شد. با دستور مقامات قضایی کشور به تعداد زیادی از زندانیان زندان‌های کشور مرخصی داده شد اما بسیاری از زندانیان شامل این مرخصی نشدند. 

سازمان گزارشگران بدون مرز در دو بیانیه جداگانه نسبت به وضعیت زندانیان محبوس در زندان‌های ایران و خطر تهدید جانی آنها به دلیل شیوع کرونا، ابراز نگرانی کرد. 

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی نیز با نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه‌قضاییه خواستار اعطای مرخصی و یا آزادی زندانیان سیاسی شدند. 

مقامات قضایی جمهوری اسلامی در آن هنگام مدعی شده بودند که شرایط زندانیان امنیتی به نسبت دیگران زندانیان در مقابله با کرونا بهتر است. حالا به نظر می‌رسد همین «تبعیض» که سخنگوی قوه قضاییه از آن به عنوان امتیازی برای زندانیان امنیتی و سیاسی نام می‌برد از جهت دیگری تبدیل به یک بحران امنیتی جدی برای مقامات قضایی شده است. 

ادامه روند شورش در زندان‌های کشور با توجه به بی‌اعتنایی مسئولان به شرایط بسیاری از زندان‌های کشور، که شاید اسم آنها هم به گوش هیچ‌کس نخورده باشد، شرایط را برای کنترل امنیتی اوضاع پیچیده‌تر می‌کند. 

بیشتر از