از ۱۴۷ میلیون شهروند روسیه خواسته شده در خانه بمانند

«ماندن در خانه مهم‌ترین چیزی است که همه ما قادر به انجام آن هستیم»

 روسیه بر خلاف اروپا و آمریکا تاکنون با جهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ رو‌به‌رو نبوده است- AFP via Getty

دولت روسیه اعلام کرده است که در واکنش به شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های قابل ملاحظه‌ای برای ۱۴۷ میلیون شهروند این کشور درنظر خواهد گرفت.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، روز جمعه گفت محدودیت‌هایی که دولت در مسکو اعمال کرده است، در سراسر کشور برقرار خواهد شد. در تمام هفته آینده مقررات قرنطینه که ولادیمیر پوتین هم اکنون برای کسانی که کار نمی‌کنند وضع کرده است، در مورد همه شهروندان اجرا و از آن‌ها خواسته خواهد شد که از تردد غیر ضروری خودداری کنند و از خانه خارج نشوند. کلیه فروشگاه‌های غیرضروری و مراکز تفریح نیز تعطیل خواهد شد.

آقای میشوستین در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت: «اقداماتی که درنظر گرفته‌ایم، البته سختگیرانه است، اما از همه شهروندان می‌خواهم آن‌ها را جدی بگیرند... ماندن در خانه مهم‌ترین چیزی است که همه ما قادر به انجامش هستیم. این محدودیت‌ها بهایی اندک در مقابل جان و سلامتی است.»

مقررات اعلام شده از طرف نخست‌وزیر شامل قرنطینه اجباری نمی‌شود، اما برخی شهروندان معتقدند که به زودی اجبار به ماندن در خانه نیز برقرار خواهد شد.

روز چهارشنبه، ویدیوی اتوبوس‌های حامل سربازان ارتش که به سوی پایتخت در حرکت بودند، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. به دنبال آن، منابع گارد ملی روسیه تکذیب کردند که حرکت اتوبوس‌ها به شیوع ویروس کرونا مرتبط بوده است. در بیانیه گارد ملی آمده است: «نیازی به وحشت نیست. این اقدامِ از پیش طرح ریزی شده، برای تغییر محل استقرار نیرو بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه بر خلاف اروپا و آمریکا تاکنون با جهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ رو‌به‌رو نبوده است. در طول بیست و چهار ساعت گذشته، مجموع تعداد مبتلایان به بیماری کرونا با ۱۹۶ مورد افزایش، در رقم ۱۰۳۶ ابتلا و ۳ مورد مرگ قرار گرفت. اما موضع مقامات روسیه در طول دو هفته گذشته از اعلام این که همه چیز تحت کنترل است، به اعمال محدودیت‌های فزاینده تغییر کرده است.

روز چهارشنبه، آقای پوتین در نطقی خطاب به مردم کشورش، ضمن اعلام یک رشته اقدامات برای حمایت از اقتصاد، گفت کلیه شهروندان روسیه به مدت یک هفته در «تعطیلات» به‌سر خواهند برد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، روز جمعه این احتمال را که ممکن است این «تعطیلات» تمدید شود، تکذیب نکرد. 

© The Independent

بیشتر از جهان