هشدار فرماندار نیویورک درباره کمبود دستگاه تنفس مصنوعی و انکار ترامپ

ترامپ می‌گوید باور نمی‌کند به ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی نیاز باشد

مردی با ماسک بر صورت در «تایمز اسکوئر» نیویورک پلاکاردی را در دست گرفته که می‌گوید: «پایان نزدیک است. به مامان‌بزرگ زنگ بزنید»، ۱۴ مارس-  Johannes Eisele/AFP

در حالی فرماندار ایالت نیویورک بارها تاکید کرده است که این ایالت برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا، دستکم به ۳۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارد، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید باور نمی‌کند به این میزان دستگاه تنفس مصنوعی نیاز باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به شبکه خبری «فاکس» گفت که احساس می‌کند ارقامی که در برخی نقاط آمریکا اعلام می‌شود، «بیش از رقم حقیقی است».

او توضیح داد: «من باور نمی‌کنم شما ۴۰ هزار یا ۳۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارید. در برخی بیمارستان‌های بزرگ، فقط از دو دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌شود. حال ناگهان شما می‌گوید: می‌توانیم ۳۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی سفارش بدهیم؟»

ایالت نیویورک به مرکز اصلی بحران کرونا در آمریکا تبدیل شده است. طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده، شمار مبتلایان به کووید۱۹ در این ایالت به بیش از ۳۷ هزار تن رسیده است که از این تعداد بیش از ۲۱ هزار تن در شهر نیویورک هستند. تا کنون دستکم ۳۸۵ تن نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

در این شرایط، علیرغم درخواست اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک، از دولت فدرال برای ارسال دستکم ۳۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی، تنها ۴۰۰ دستگاه ارسال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آقای کوئومو روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی مورد نیاز «نجومی» است و هشدار داد که در دوران اوج این بیماری «ممکن است نیویورک به ۴۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی» نیاز داشته باشد.

در حال حاضر ۱۲ هزار دستگاه تنفس مصنوعی در این ایالت موجود است و در این شرایط متخصصان در تلاش برای تبدیل هزاران دستگاه بیهوشی به دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

در کنار اقدامات دولتی و ایالتی برای مقابله با شیوع این ویروس در نیویورک، افراد و نهادهای تجاری مختلف نیز در تلاش برای کمک به این ایالت هستند. 

در این راستا هواپیمایی «جت بلو» اعلام کرده است که داوطلبان پزشکی می‌توانند به صورت رایگان به نیویورک پرواز کنند.

چندین هتل در نیویورک اعلام کرده‌اند که پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی‌ای که مشغول مقابله با این بیماری هستند، می‌توانند به صورت رایگان در اتاق‌هایشان اقامت داشته باشند.

«استه‌لودر»، «لورئال» و «فیس‌بوک» نیز ارائه رایگان مایع ضدعفونی کننده دست را تقبل کرده‌اند.

بسیاری دیگر نیز برای اهدای لوازم مختلف، از جمله تشک، روپوش پزشکی، ماسک و سایر لوازم پزشکی پیش‌قدم شده‌اند.

در عین حال ساخت بیمارستان‌های موقت در این ایالت آغاز شده است. پیشتر تبدیل «جویتس سنتر» در منهتن نیویورک به بیمارستان موقت آغاز شده بود و حال فرماندار نیویورک می‌گوید قرار است چهار بیمارستان موقت نیز در بروکلین، کویینز، استتن آیلند و برانکس ساخته شود. 

به گفته فرماندار نیویورک در حال حاضر در نیویورک روزانه نزدیک به ۱۹ هزار تست کرونا انجام می‌شود. انتظار می‌رود شمار مبتلایان به کرونا در نیویورک در اواسط ماه آوریل به اوج خود برسد.