احتمال استقرار ارتش ایالات متحده در مرز مشترک با کانادا

این تصمیم اعتراض شدید نخست‌ وزیر کانادا را برانگیخت

احتمال استقرار ارتش در خطه مرزی آمریکا با کانادا، در نشریه «گلوب نیوز» کانادا منتشر شد - ANDREW CRAFT / AFP

مقامات کاخ سفید احتمال استقرار نیرو در مرز با کانادا را مد نظر قرار می دهند.

انگیزه این اقدام، نگرانی آمریکا از امنیت مرز میان دو کشور در جریان اپیدمی کرونا و این است که مردم با عبور از مرز و ورود غیرقانونی به داخل آمریکا، ویروس را هم با خودشان به داخل کشور بیاورند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تایید کرده که این حرکت ایالات متحده در گزارش های روزانه اش به اطلاع او رسیده است. 

کریستیا فریلند، معاون آقای ترودو به خبرنگاران گفته وزرای کابینه کانادا و منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرده اند که کانادا از این طرح آمریکا حمایت نمی کند. 

او گفت: «کانادا قویا با این پیشنهاد آمریکا مخالف است و ما این مخالفت را به وضوح به اطلاع طرف آمریکایی رسانده ایم.» خانم فریلند تایید کرد که مقامات کانادا تنها چند روز پیش، از قصد آمریکا در مورد مرز میان دو کشور مطلع شده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترودو نیز در کنفرانس خبری خود گفت: «کانادا و ایالات متحده دارای طولانی ترین مرز غیرنظامی در جهان هستند و این بسیار به سود هر دو طرف است که این شرایط به قوت خود باقی بماند.»

احتمال استقرار ارتش در خطه مرزی آمریکا با کانادا، ابتدا در نشریه «گلوب نیوز» کانادا منتشر شد که به نقل از منابع مطلع نوشت نیروهای ایالات متحده در حدود ۱۵ تا ۲۰ متری مرز مستقر خواهند شد و با استفاده از حس گر موارد عبوراز مرز را دنبال خواهند کرد.

اطلاعات مذکور، سپس با آژانس های نگهبانی مرزی و گمرگ به اشتراک گذاشته خواهد شد که در این مورد اقدام خواهند کرد. فرض بر این است  که تعداد افراد ارتش آمریکا در مرز از ۱۰۰۰ نفر تجاوز نخواهد کرد.

از نیمه شب ۲۱ مارس، عبور و مرور میان مرزی بین آمریکا و کانادا – به استثنای موارد تردد ضروری – ممنوع شده است.

© The Independent