پشت پرده نامه درخواست طلاب برای اعزام به اروپا و آمریکا

قرارگاه بقیه‌الله الاعظم سپاه چگونه جنگ رسانه‌ای کرونا را پیش می‌برد؟

ماجرای نامه‌نگاری این گروه با ظریف از اخراج «پزشکان بدون مرز» با مداخله سازمان اطلاعات سپاه آغاز شد- عکس: نشریه داخلی خانه طلاب جوان

تشکلی به نام «خانه طلاب جوان» در نامه‌ای خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از او خواسته‌اند تا مقدمات لازم برای اعزام آن‌ها به اروپا و آمریکا را فراهم کند.

این تشکل در نامه خود از «عدم رسیدگی مناسب به سالمندان و نیازمندان مبتلا به کرونا در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی» اظهار نگرانی کرده است.

آن‌ها اعلام کرده‌اند که دارای تجربه‌ای موفق در مهار و درمان بیماری کرونا هستند و حاضرند این موفقیت‌ها را در خدمت «نجات جان آفریدگانِ آفریدگار مهربان» در اروپا و آمریکا قرار دهند.

انتشار نامه این گروه از طلبه‌ها پس از آن صورت گرفت که علی خامنه‌ای در سخنرانی نوروزی خود نسبت به اعلام کمک آمریکا و دیگر کشورهای غربی موضعی تهاجمی گرفت و گفت احتمالاً کرونا شکلی از بیوتروریسم آمریکا است و آن‌ها به دنبال تثبیت این ویروس در ایران و مشاهده نتایج آن هستند.

یک روز پس از این اظهارات، گروه اعزامی پزشکان بدون مرز که با تجهیزات بهداشتی و بیمارستانی به ایران آمده بودند با دخالت سپاه پاسداران به فرانسه بازگردانده شدند.

کمک به اروپایی‌ها یا جنگ رسانه‌ای؟

نامه این گروه از طلبه‌ها و انتشار آن در رسانه‌های وابسته به سپاه، پیش از آنکه، ناشی از دغدغه‌های واقعی آن‌ها برای یاری‌رسانی به سالمندان و نیازمندان در اروپا و آمریکا باشد، بخشی از عملیاتی است که در روزهای گذشته رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران به راه انداخته‌اند.

قرارگاه فرهنگی- اجتماعی بقیه‌الله الاعظم که برای هماهنگی عملیاتی گروه‌های مختلف سپاه در رسانه‌ها، فضای مجازی و گروه‌های فرهنگی تشکیل شده است، رهبری این جدال را بر عهده دارد.

اقدامات این گروه از طلبه‌ها و نیروهای بسیج تحت فرماندهی و با هماهنگی قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیه‌الله الاعظم سپاه انجام می‌شود. محمدعلی عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه، اکنون فرمانده این قرارگاه است.

اما ماجرای نامه‌نگاری این گروه با ظریف از اخراج «پزشکان بدون مرز» با مداخله سازمان اطلاعات سپاه آغاز شد. 

این اقدام خودسرانه سپاه، انتقاد برخی سیاسیون و مقامات بهداشتی را برانگیخت.

بر اساس اعلام آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پزشکان بدون مرز در حال راه‌اندازی بیمارستان صحرایی مقابله با کرونا با ظرفیت ۵۰ تخت در این شهر بودند.

تجهیزات کامل این بیمارستان موقت روز سوم فروردین و هم‌زمان با سخنرانی نوروزی علی خامنه‌ای به ایران ارسال شده بود و قرار بود امکانات شهر اصفهان برای مقابله با کرونا را تقویت کند.

پس از اخراج پزشکان بدون مرز از ایران، رسانه‌های وابسته به سپاه و روزنامه کیهان در اقدامی هماهنگ «پزشکان بدون مرز» را «جاسوسان سرویس اطلاعاتی فرانسه و کشورهای غربی در قالب پزشکی و بشردوستانه» لقب دادند.

در مقابل علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفت که دریافت کمک‌های این گروه با «هماهنگی و همراهی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط» صورت گرفته و سیاست دولت، پذیرش کمک‌های بین‌المللی است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در حساب توییتری خود از این اقدام سپاه انتقاد کرد و نوشت « وزیر بهداشت دلایل لغو برنامه "پزشکان بدون مرز" را به مردم اعلام کند. تصمیم گیر در این موضوع وزارت بهداشت و دولت بوده است یا نهاد دیگری و چه نهادی؟»

یک روز پس از بالاگرفتن این اعتراضات نامه «خانه طلاب جوان» به رسانه‌های وابسته به سپاه راه یافت. ساعتی پس از انتشار این نامه، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز با اعلام بی‌نیازی ایران از کمک‌های پزشکی کشورهای غربی گفت که «اگر ملت آمریکا نیازی به کمک دارد، آماده این کار هستیم».

خانه طلاب جوان؛ یکی از صدها تشکیلات سپاه در حوزه

تشکیلاتی که این نامه عجیب را خطاب به محمدجواد ظریف نوشته در سال ۱۳۸۸ و برای مقابله با اعتراضات مردمی جنبش سبز راه‌اندازی شده است.

«خانه طلاب جوان» در اساسنامه خود، مأموریتش را این‌گونه تشریح کرده است: ««توسعه و بسط امامت و ولایت برای ایجاد جریان‌های انقلابی در جهت ساختن دولت اسلامی و کمک به جریان انقلاب اسلامی».

مقر این گروه در «مدرسه علمیه معصومیه قم» است. مدرسه معصومیه در سال ۱۳۷۰ و از دل مدرسه علمیه علی‌ابن ابی‌طالب تشکیل شد که پس از انقلاب ایران به فرمان آیت‌الله خمینی تشکیل شده بود. تا پیش از آنکه مدرسه معصومیه تغییر نام و ماهیت دهد، مأموریتش، آموزش حوزوی به نیروهای بسیجی و سپاهی بازگشته از جنگ با عراق بود.  

در سال ۱۳۷۰ و در زمانی که علی خامنه‌ای به دنبال تثبیت جایگاه خود به‌عنوان رهبر جدید و غلبه بر مخالفانش در میان روحانیون بود، این مدرسه به یکی از گروه‌های فشار وی در درون حوزه‌های علمیه شهر قم، تغییر ماهیت داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورودی‌های مدرسه معصومیه از میان افرادی است که با معرفی سپاه از دانشگاه‌ها به حوزه می‌روند. بخش عمده فارغ‌التحصیلان و فعالان این مدرسه، اعضای سابق بسیج‌های دانشجویی هستند.

عزیز‌الله خوشوقت به عنوان پدر معنوی این مدرسه شناخته می‌شد. نام خوشوقت که پدر همسر «مصطفی خامنه‌ای» فرزند ارشد رهبر جمهوری اسلامی بود در پرونده قتل مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در دهه ۷۰ بارها به میان آمده است. او تا پیش از آنکه در عربستان و درجریان حج دچار عارضه تنفسی شود و فوت کند، به همراه مصباح یزدی، رحیم‌پورازغدی، زاکانی و فؤاد ایزدی از سخنرانان ثابت و سیاستگذاران این مدرسه بود.

در بسیاری از برنامه‌های سیاسی سپاه در شهر قم مانند حمله به سخنرانی‌های، تسخیر دفتر آیت‌الله منتظری و ارعاب روحانیون و مخالفان قرائت رسمی جمهوری اسلامی ردپای فارغ‌التحصیلان و طلاب این مدرسه وجود دارد.

خانه طلاب جوان نیز یکی از چندین گروهی است که در دل مدرسه معصومیه شکل گرفته است و دفتر این تشکیلات با نام «دفتر عهد» در همین مدرسه قرار دارد. تولیدات رسانه‌ای این تشکیلات نیز که یک دوماه‌نامه و یک دوهفته‌نامه است با امکانات مدرسه معصومیه و کمک مالی سپاه قم منتشر می‌شود.

کرونا؛ فرمان حمله

پس از فراگیری کرونا و شیوع آن در شهر قم، تشکیلات خانه طلاب جوان یکی از گروه‌هایی بود که به موضوع طب اسلامی و اعزام طلبه‌ها برای حضور در بیمارستان‌ها پرداخت. بر اساس اطلاعاتی که در نشریه داخلی این گروه با عنوان «یک تجربه مانا» ذکر شده است، حضور طلاب و بسیجی‌ها در بیمارستان‌ها نه به صورت «آتش به اختیار» که با «دستور سپاه» بوده است.

مجموعه اقدامات آن‌ها در بیمارستان‌ها، طیف متنوعی از فعالیت‌های خدماتی و حضور بر بالین بیماران را در برمی‌گیرد. اما حضور این افراد در محیط تخصصی بیمارستان‌ها بی‌حاشیه هم نبوده است. پس از آنکه فیلم حضور طلاب در بیمارستان‌ها و مداخلات آن‌ها در روند درمان با واکنش منفی مقام‌های بهداشتی و مردم روبه‌رو شد، این گروه دستور‌العمل مفصلی برای اعضای خود تهیه و به آن‌ها ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل از طلاب و نیروهای بسیجی خواسته شده است که عکس‌برداری و فیلم‌برداری از حضورشان در بیمارستان‌ها فقط با هماهنگی بخش رسانه‌ای قرارگاه بهداشتی سپاه باشد: «به‌ هیچ وجه بدون هماهنگی قرارگاه و مسئولین، به هر دلیلی عکس و فیلمی از محیط بیمارستان و شرایط بیماران را منتشر نکنید. در برخی از مواردی که این کار توسط جهادگران اتفاق افتاد، باآنکه این کار را کاملاً از سر دلسوزی انجام دادند، به شدت در جهت تخریب فضای روانی جامعه، و سلب امید و آسایش روانی مردم، مورد سوءاستفاده جبهه رسانه‌ای دشمن قرار گرفته است».

از طلبه‌ها خواسته شده که اعتقادشان به طب اسلامی را نیز فعلاً با کادر درمانی و بیماران در میان نگذارند: «شرایط موجود شرایط جنگی است و با طرح بحث‌های طب سنتی و طب مدرن، فضا را متشنج نکنید.»

همچنین از آن‌ها خواسته شده اقداماتشان را با هماهنگی کادر درمان انجام دهند و در کار آن‌ها دخالت نکنند.

به این گروه ابلاغ شده که علاوه بر امور خدماتی، مراسم دعاخوانی و مداحی را در بیمارستان‌ها برگزار کنند: «بیماران را با ذکرها آشنا و آرام کنید؛ قرآن کریم، حمد شِفا، ذکر صلوات، دعای سلامتی امام زمان، دعای هفتم صحیفه، ذکر توسل، حدیث کسا، زیارت عاشورا و توسلات رایج». 

احتمالا این بند در واکنش به انتشار فیلم رقص پرستاران و کادر درمان تدوین شده، هرچند در این دستورالعمل به‌روشنی به این موضوع اشاره نشده است.  

بیشتر از