تاکید دوباره ترامپ بر بازگشت مردم به کار و وعده شکست «کرونا»

رئیس‌جمهور آمریکا: کرونا «ویروس چینی» است

دونالد ترامپ در حال سخنرانی در کاخ سفید ، واشینگتن، ۲۶ مارس ۲۰۲۰-JIM WATSON / AFP

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، در یک کنفرانس خبری در محل کاخ سفید، بار دیگر از اینکه «مردم آمریکا می‌خواهند به سر کار بازگردند» سخن گفت و تاکید کرد، آمریکا بعد از شکست دادن این «دشمن پنهان»، ویروس کرونا، بار دیگر قدرتمند‌باز خواهد گشت. او گفت بازگشت زودهنگام مردم به کار از منظر او،  همراه با رعایت بهداشت و مقرراتی خواهد بود که متخصصین و مقامات بهداشتی مشخص خواهند کرد. 

ترامپ بارها گفت «مردم می‌خواهند به سر کار برگردند» و وعده داد که زمان آن را به زودی اعلام کند. او چندین بار تاکید کرد که این عمل به «سرعت» اتفاق خواهد افتاد و باید این  روند را سریع تسهیل کرد. 

رییس‌جمهوری آمریکا در میانه‌ صحبت‌های خود وقتی از مذاکرات آمریکا با چین سخن می‌گفت به ایران اشاره کرد و گفت آروزی ایرانی‌هاست که با بایدن مذاکره کنند و آنها در انتظار روز بعد از انتخابات هستند. 

ترامپ در ادامه افزود که مردم آمریکا فکر می‌کنند در پاسخ به بحران ویروس کرونا، دولتش «خوب» عمل می‌کند. طی چند روز گذشته و به دنبال تصویب بسته امدادی دوتریلیون دلاری، بازار بورس واکنش بسیار مثبتی به این تحول داشته است. اگر چه تردید‌های زیادی در خصوص ادامه چنین وضعیتی وجود دارد و این احتمال می‌رود با ادامه این بحران، تزریق‌های پولی دولت فدرال به اقتصاد کشور هم نتواند به صورت جدی از رکود اقتصادی و افزایش بیکاری جلوگیری کند. 

ترامپ در این کنفرانس خبری گفت در مسیر شکست ویروس کرونا، با رهبران کشورهای گروه ۲۰ صحبت کرده است. رهبران چین، هند، کانادا، فرانسه، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، آرژانتین، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، اسپانیا، ترکیه انگلستان و همین طور دبیر کل سازمان ملل، رییس بانک‌جهانی و سازمان بهداشت جهانی از جمله افرادی بوده‌اند که ترامپ با آنها صحبت کرده است. او گفت که جلسه‌ او با این افراد «عالی» بوده است. او همچنین گفت که بعد از آن جلسه با فرماندارهای ایالت‌های مختلف در خصوص «بازگشت به کار» مردم در آمریکا صحبت کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در این جلسه بار دیگر به خبرنگاران حمله کرد و گفت آرزو می‌کرد که «رسانه‌ها» اخبار دروغ منتشر نمی‌کردند. او گفت در جلسه با فرمانداران در خصوص بسته‌امدادی تصویب شده در سنای آمریکا که بیش از ۲.۲ تریلیون دلار خواهد بود صحبت کرده است. این بسته‌امدادی هم اکنون در مجلس‌نمایندگان است و به محض تصویب آن و امضای ترامپ به سرعت اجرایی خواهد شد.

ترامپ در این جلسه جزییاتی از بسته‌امدادی را مطرح کرد از جمله ۲۷ میلیارد دلار برای کمک در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین میلیاردها دلار برای پرداخت حقوق کامل چهارماهه برای میلیون‌تن از افرادی که کار خود را از دست داده‌اند. 

با وجود تاریخی بودن این بسته‌تاریخی، مشخص نیست با اجرایی شدن آن، چه تعدادی از شهروندان آمریکایی از آن بهره‌مند می‌شوند و اینکه آيا چنین کمکی اساسا کافی خواهد بود یانه.

رییس جمهوری آمریکا سپس سیاهه‌ای از امکاناتی که دولت فدرال برای تجهیز بیمارستان‌ها به ایالت‌های مختلف ارسال کرده است ارائه کرد. به گفته وی، دوشنبه آینده کشتی‌پزشکی نظامی نیروی دریایی آمریکا که پیش تر از این وعده داده بود، به نیویورک خواهد رفت. این کشتی برای شهر نیویورک امکانات بیمارستانی اضافی از جمله امکانات جراحی ارایه خواهد کرد و همچنین ظرفیت بیمارستانی شهر نیویورک را افزایش چشمگیری خواهد داد. 

ترامپ همچنین گفت در نامه‌ای به فرمانداران ایالت‌های مختلف، گفته است که مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای خانه ماندن مردم تغییر خواهد کرد. «هدف، بازگشت اقتصادی آمریکاست.» براساس گفته‌های رییس‌جمهوری آمریکا، برخی از آنها از اظهارات ترامپ استقبال کرده‌اند، اما برخی دیگر که نگران هستند که بی‌توجهی به مقرراتی که متخصصین بهداشت و سلامت مطرح کرده‌اند، به تلفات بیشتری منجر شود. ترامپ گفته است که با تغییر مقررارت و سختگیری‌های روزانه، عملا امکان «بازگشت» مردم به کار فراهم است. اما آنتونی فاوچی، عضو کارگروه مبارزه با ویروس کرونا گفته است که تایم‌لاین را «ویروس» مشخص می‌کند نه «ما». 

اظهار نظر آقای ترامپ در خصوص اینکه راهنمای مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی را تغییر خواهد داد، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. ترامپ در نظر دارد که با تغییر مقررات عملا بازگشت مردم به سر کار را تسریع کند. اما مساله این است که در خیلی از ایالت‌ها هنوز ارقام افراد مبتلا به ویروس کرونا درحال افزایش است و معلوم نیست که چه زمانی این ایالت‌ها از حدبالای منحنی ابتلا به ویروس کرونا عبور خواهند کرد. 

اولین مورد در ۲۱ ژانویه در ایالت واشینگتن گزارش شد. همان موقع ترامپ با رد کردن خطر این موضوع، گفته بود که به زودی تعداد افراد مبتلا به به صفر می‌رسد. هم اکنون بعد از نیویورک و واشینگتن و کالیفرنیا، ایالت‌های مانند نیوارلئان، با افزایش سریع افراد مبتلا به کرونا، مواجه هستند. تنها در شهر لوییزیانا در نیواورلئان در یک روز، اعلام شده است که پانصد نفر به تعداد افراد مبتلا به کرونا افزوده شده‌اند. از جمله یک جوان ۱۷ ساله در این شهر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. 

اظهارات ترامپ برای بازگشت برای به سر کار در حالی انجام می‌شود که هم اکنون در نیویورک، بیمارستان‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. از کمبود تجهیزات تا پذیرش بالای بیماران مبتلا به کرونا، عملا بیمارستان‌های نیویورک با مشکلات جدی مواجه هستند به نحوی که گفته می‌شود نیویورک در مرز بیشتر شدن تقاضا از عرضه در حوزه ارایه خدمات بهداشتی است.

ترامپ همچنین گفت که تعداد تست‌هایی که در آمریکا انجام خواهد شد، به مراتب بیشتر از کشورهای دیگر خواهد بود. او مدعی شد در هشت روز، بیشتر از هشت هفته در کره‌جنوبی تست انجام شده است. 

ترامپ در جواب خبرنگاری در خصوص رکورد بالای بیکاری در کشور گفت:‌ «تقصیر کسی نیست. ما خوش‌شانس بودیم که در همان روزهای اول ورود افراد از چین ممنوع کردیم و گرنه‌ اعداد بسیار بیشتر می‌توانست باشد ولی ما قدرتمندتر برخواهیم گشت و مردم ما نمی‌خواهند در خانه بمانند.»

ترامپ در خصوص فرستادن سربازانی در مرز کانادا نیز گفت:‌ «ما سربازانی در مرز مکزیک داریم، و عدالت برابر است که در مرز کانادا هم سرباز ارسال کنیم.» او گفت که تجارت غیرقانونی در مرز وجود دارد که دوست ندارد که افراد برای جلوگیری از پرداخت مالیات، برای مثال، فولاد قاچاق کنند. وی در خصوص اینکه تعداد افراد مبتلا به کرونا در آمریکا که گفته می‌شود درحال پیشی گرفتن از چین است، گفت شما نمی‌دانید که رقم واقعی افراد مبتلا به کرونا در چین چقدر است. او گفت که این به خاطر تعداد بالای تست است.