پژوهشگران چینی می‌گویند داروی مالاریا تاثیری در درمان کووید ۱۹ ندارد

اختلاف‌نظر کارشناسان در مورد تاثیر داروی مالاریا درمورد درمان بیماری کرونا

انتشار خبر ترکیب دارو به عنوان درمان کرونا در آمریکا موجب شده است که عده‌ای به غلط از آن برای خوددرمانی عوارض کرونا استفاده کنند - GERARD JULIEN / AFP

پژوهش‌های اخیر حاکی از آن است که داروی مالاریا که با نام «هیدروکسی کلروکین» شناخته می‌شود، در درمان عوارض کووید-۱۹ موثر نیست.

این پژوهش که از طرف دانشگاه ژیجیانگ چین منتشر شده است، تاثیر تجویز داروی مالاریا را روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده است که «هیدروکسی کلروکین» در درمان این بیماری بی‌تاثیر است.

مطالعات دانشگاه چین، تنها به ۳۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ محدود بوده است، اما مطالعات گسترده‌تری که پزشکان فرانسوی روی ۴۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که تجویز «هیدروکسی کلروکین» همراه با نوعی آنتی بیوتیک، میزان ویروس را در بدن بیمار کاهش می‌دهد.

نتیجه آزمایش‌های پزشکان فرانسوی موجب شده است که دونالد ترامپ به فواید بالقوه (داروی مالاریا) اشاره کند و بگوید که ایالات متحده قادر است به درمان کووید-۱۹ کمک کند. هفته گذشته، آقای ترامپ  ترکیب «هیدروکسی کلروکین» را یک «نقطه عطف» توصیف کرد، اما سازمان نظارت بر دارو و غذای آمریکا (اف دی اِی) هشدار داده است که موثر بودن این دارو (بر کووید-۱۹) هنوز ثابت نشده است و استفاده از آن ترکیب برای درمان این بیماری، باید از تصویب این نهاد بگذرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، «اف دی ای» موافقت کرده است که ترکیب «هیدروکسی کلروکین» و آنتی بیوتیک در ایالت نیویورک روی بیمارانی که در شرایط وخیم کووید-۱۹ قرار دارند آزمایش شود، و اکنون اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک، نسبت به نتیجه آزمایش‌ها که از روز سه شنبه آغاز شده است، اظهار خوشبینی کرده است.

استیو سیسولَک، فرماندار ایالت نوادای آمریکا اما، تجویز ترکیب «هیدروکسی کلروکین» و «کلروکین» روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را ممنوع کرده است، زیرا گزارش هایی حاکی از نتایج متضاد این دارو علیه ویروس کروناست.

آقای سیسولک گفته است که در میان کارشناسان و منابع پزشکی در ایالت نوادا، در مورد تاثیرگذاری این ترکیب از دارو اختلاف نظر وجود دارد. 

دستور آقای سیسولک همچنین به تامین تنها سی روز مصرف این ترکیب از دارو محدود است. علت این محدودیت این است که اولویت استفاده از «هیدروکسی کلروکین» به «موارد مشروع درمانی»، از جمله بیمارانی که از امراضی چون مالاریا و «لوپوس» (نوعی بیماری خود ایمنی) رنج می‌برند، داده شود.  

انتشار خبر ترکیب دارو به عنوان درمان کرونا در آمریکا موجب شده است که عده‌ای به غلط از آن برای خوددرمانی عوارض کرونا استفاده کنند.

مردی در ایالت آریزونا به دنبال مصرف ماده تمیز کننده آکواریوم که حاوی فسفات کلروکین بود، درگذشت. همسرش که او نیز از این ماده شیمیایی استفاده کرده بود، در بخش مراقبت ویژه بیمارستان بستری است.

این بیمار به شبکه خبری ان بی سی گفت که به دنبال اظهارات دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در مورد فواید بالقوه این ماده در درمان عوارض کرونا، آن را مصرف کرده بوده‌اند، زیرا از ابتلا به کووید-۱۹وحشت داشته‌اند.

در این میان، داروخانه‌ها در سراسر آمریکا گزارش داده‌اند که با سوء‌استفاده پزشکان از موقعیتشان برای تجویز این دارو برای خود و اقوامشان،  کشور با کمبود کلروکین و هیدروکسی کلروکین مواجه شده است.

مقامات مسئول در برخی ایالات از جمله نوادا، ایلینوی، اوهایو، کالیفرنیای شمالی و تگزاس، با توجه به این که پزشکان با صدور نسخه، ترکیب دارویی مالاریا و آنتی بیوتیک را ذخیره می‌کنند، مقرراتی برای ممانعت از سوءاستفاده از اختیارات پزشکی وضع کرده‌اند.

از داروخانه‌ها خواسته شده است که موارد غیرلازم تجویز هیدروکسی کلروکین یا کلروکین را گزارش کنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان