پژوهش‌ها می‌گویند هوای گرم از سرعت شیوع کرونا می‌کاهد

دانشمندان هشدار می‌دهند تغییر فصل به اپیدمی کرونا پایان نخواهد داد

یک محقق در حال کار بر روی یک واکسن ویروس کرونا در آزمایشگاهی در کپنهاک، دانمارک - Thibault Savary / AFP

پژوهش‌ها حاکی از آن است که هوای گرم از سرعت شیوع ویروس کرونا می‌کاهد. با وجود این، دانشمندان هشدار می‌دهند تغییر فصل به اپیدمی کرونا پایان نخواهد داد.

بر اساس چند گزارش مقدماتی، احتمال دارد قدرت سرایت کووید۱۹ در تابستان کمتر باشد. ویروس‌های مشابه کرونا از جمله آنفلوآنزا در فصل تابستان و با افزایش دمای هوا تضعیف می‌شوند و رطوبت، تغییر در رفتار مردم و سیستم ایمنی بدن عوامل دیگری هستند که از قدرت سرایت این‌گونه بیماری‌ها می‌کاهند.

این فرضیات موجب این امیدواری شده که با فرا رسیدن فصل بهار در نیم‌کره شمالی که بیشترین صدمه را از ویروس کرونا دیده، وقفه‌ای در سرعت گسترش اپیدمی کرونا ایجاد شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و سِر پاتریک والانس، مشاور ارشد دولت بریتانیا در أمور علمی گفته‌اند احتمال دارد در فصل تابستان عده کمتری به کووید۱۹ مبتلا شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند داده‌های چندانی در این مورد وجود ندارد، اما چند گزارش علمی موید این نظریه است.

پژوهشگران در دانشگاه‌های پکن و شین هوا که روی روند گسترش بیماری در یک‌صد شهر چین مطالعه کرده‌اند، می‌گویند «درجه حرارت و رطوبت بالا به گونه‌ای چشمگیر از سرایت کووید۱۹ می کاهد.» 

نتیجه پژوهش این دانشمندان حاکی از آن است که تعداد موارد سرایت از یک فرد آلوده به دیگران با افزایش دمای هوا و میزان رطوبت، کاهش یافته است. پژوهشگران دانشگاه‌های مریلند و انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) در آمریکا نیز به همین نتیجه رسیده‌اند. 

محمد سجادی، استادیار بخش ویروس شناسی دانشگاه ام آی تی که ریاست تیم پژوهشی کرونا را در این دانشگاه برعهده دارد می‌گوید: «بر اساس آنچه تاکنون ثبت کرده‌ایم، به نظر می‌رسد در هوای گرم و استوایی سرایت ویروس از فرد به فرد دشوارتر است.»  تیم آقای سجادی با درنظر گرفتن عامل هوا روند گسترش کووید۱۹ را پیش بینی می‌کند.

پژوهشگران متوجه شده‌اند که آب و هوای شهرهایی از جمله ووهان، میلان و توکیو که ویروس کرونا در آنها شیوع چشمگیر داشته، دارای آب و هوای زمستانی مشابه با دمایی میان ۵ تا ۱۱ درجه سانتیگراد و رطوبتی میان ۴۷ و ۷۹ درصد بوده‌اند.

گزارش آنها که در تارنمای «اس اس آر اِن» منتشر شده، هشدار می‌دهد که ممکن است مراکز شیوع گسترده ویروس کرونا در چند هفته آینده شمال اروپا و کانادا باشد.

تحقیقات دانشگاه ام آی تی که در همان تارنما منتشر شده، نشان می‌دهد که تا تاریخ ۲۲ ماه مارس، نود درصد موارد سرایت کووید۱۹ در دمای میان ۳ تا ۱۷ درجه سانتیگراد و درصد خاصی از رطوبت صورت گرفته است.

در این گزارش آمده که در ایالت‌های گرم‌تر آمریکا از جمله آریزونا، تگزاس و فلوریدا گسترش بیماری به مراتب کمتر از ایالات واشنگتن و نیویورک بوده که پنج درصد کل موارد ابتلای جهانی را داشته است.

اما پژوهشگران ام آی تی هشدار داد‌ اند که نتیجه مطالعاتشان «به هیچوجه به معنی آن نیست» که کووید۱۹ نمی‌تواند در مناطق گرم و مرطوب منتشر شود. در این گزارش آمده که «باید تدابیر موثر عمومی جهت کاهش روند سرایت ویروس در سراسر جهان در نظر گرفته شود.» 

آنها می‌افزایند ممکن است پیامد هوای گرم‌تر بر کند‌شدن روند شیوع کووید۱۹، «محدود» به شهرهای شمالی آمریکا و اروپا باشد که دمای هوا در بیشتر سال ۲۰ درجه یا کمتر است. 

در این میان، برخی دیگر از پژوهشگران در مورد کند شدن شیوع کرونا در فصل بهار و تابستان با احتیاط بیشتری اظهارنظر کرده‌اند.

مارک لیپسیچ، استاد بیماری‌های واگیردار در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «هرچند ممکن است در هوای گرم‌تر و مرطوب‌تر روند سرایت ویروس کرونا آهسته‌تر شود، اما منطقی نیست که انتظار داشته باشیم این کندی به آن اندازه باشد که تغییری چشمگیر (در شیوع) ویروس ایجاد کند.»  

او افزود که با توجه به این که کووید۱۹ یک بیماری جدید است، در مقایسه با آنفلوآنزای فصلی به خاطر «ایمنی جسمی کمتر مردم (در مقابل آن) می‌تواند حتی در فصولی غیر از زمستان با راحتی بیشتری شیوع یابد.»

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد بریتانیا می‌گویند به نظر می‌رسد داده‌های جدید محققان «حاکی از آن است که هوای سرد و خشک شرایط را برای شیوع بیشتر ویروس کرونا فراهم می‌کند.» اما آنها همچنین گفته‌اند باید در این مورد با احتیاط عمل کرد، زیرا این داده‌ها هنوز مورد مطالعه و تایید جامعه پژوهشگران قرار نگرفته است.

دانشگاه آکسفورد در واکنش به نتیجه پژوهش‌هایی که در این مورد انجام شده می‌افزاید: «هرچند ممکن است دمای بالاتر هوا از سرعت سرایت ویروس کرونا بکاهد، اما تنها اتکا به تغییر آب و هوا برای کند شدن شیوع بیماری، کافی نیست.»  

© The Independent

بیشتر از جهان