بحران کرونا، ایالات‌متحده را دچار آشفتگی شدید اجتماعی خواهد کرد

یک‌ سوم شهروندان آمریکا پس‌انداز مالی ندارند و نمی‌توانند در قرنطینه بمانند

گسترش شدید ویروس کرونا در چند روز اخیر منجر به افزایش نگرانی در ایالات متحده شده است. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سعی می کند نگرانی مردم ایالات متحده را نسبت به پیامدهای دشوار بحران کرونا کاهش دهد و اوضاع کشور را امیدوار کننده توصیف کند، اما شیوع پرشتاب ویروس کرونا که در این اواخر بسیاری از شهرهای آمریکا را در برگرفته است، نشان می دهد که ایالات متحده عملا با تهدید بزرگی رو به رو است. طی چند روز گذشته، ویروس کرونا آن چنان با سرعت غیر قابل تصوری در شماری از شهرهای بزرگ آمریکا همه گیر شده است که احتمال می رود ایالات متحده به کانون جدید اپیدمی ویروس کرونا در جهان تبدیل شود.

البته تشدید بحران کرونا افزون بر این که سلامتی مردم را در خطر می اندازد، می تواند منجر به فاجعه اقتصادی شود، زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت اغلب کارخانه، شرکت ها و موسسات متوقف شده و هزاران کارمند و کارگر خانه نشین شده اند و تداوم این وضعیت، بدون شک به بحران اقتصادی منتهی می شود. با در نظر داشت همین نگرانی، کارشناسان امور اقتصادی و اجتماعی در آمریکا هشدار می دهند که اگر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا شش ماه آینده راه حل مناسبی پیدا نشود و زندگی به روال عادی برنگردد، ناتوانی اقتصادی و نرخ بیکاری می تواند آن چنان افزایش یابد که منجر به فروپاشی نظام اجتماعی در ایالات متحده شود، به ویژه این که بیش از یک سوم از جمعیت آمریکا پس انداز کافی برای گذر از بحران کنونی را ندارند. بنابر این، کارشناسان تأکید دارند که بایستی نهادهای تصمیم گیرنده دولتی به همان میزان که در تلاش برای حمایت از اقتصاد کشور هستند در راستای محافظت از روابط اجتماعی نیز کوشا باشند و نگذارند پیامدهای این بحران آمریکا را با چالش اجتماعی تازه ای رو به رو کند، طوری که پس از فاجعه طوفان کاترینا در سال 2005، ایالت آسیب دیده نیواورلئان دستخوش نا امنی و غارت گری قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز ماه مارس جاری، بحران شیوع بیماری مرگبار کرونا، جهان را با چالش و رنج رو به رو کرده است و هیچ کس نمی داند که سرنوشت بشر با این بیماری مهلک به کجا می انجامد، وحشت همه جا را فرا گرفته است و دامنه انتشار این بیماری هر روز گسترده می شود.

در حالی که رئیس جمهور آمریکا تأکید بر پایان دادن به وضعیت تعطیلی کنونی که به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است، دارد و می گوید قصد دارد پیش از فرا رسیدن عید پاک، تعطیلی را پایان دهد، اما مقامات بهداشتی هشدار می دهند که نباید در این زمینه شتابزدگی صورت گیرد. در همین راستا، آنتونی فوسی، عضو برجسته تیم کاخ سفید برای مبارزه با ویروس کرونا نیز با تصمیم دونالد ترامپ موافقت ندارد.

در پیوند به این موضوع، مجله "فارن افیرز" نوشته است که پیامدهای اقتصادی اپیدمی کرونا را نباید یک مسئله عادی و زودگذر تلقی کرد، زیرا وضعیت قرنطینگی، می تواند اقتصاد ایالات متحده و حتی جهان را با بزرگ ترین بحران رو به رو کند.

البته تأثیر مستقیم بحران شیوع ویروس کرونا همین اکنون بر اقتصاد نمایان شده است، بسته شدن شرکت ها و کارخانه ها باعث کاهش عرضه شده و ممنوعیت عبور و مرور در بسیاری از شهرها میزان تقاضا را کاهش داده است. همچنان کاهش بهره که چند روز پیش به اجرا در آمد، نمی تواند تأثیر کمبود کارگران را جبران کند. بدون شک، تداوم بحران کرونا، مردم را از رفتن به فروشگاه ها، رستوران ها و یا سایر مراکز اجتماعی و فرهنگی باز می دارد و در نتیجه، میزان تقاضا به شدت کاهش می یابد، زیرا در حال حاضر، اولویت اساسی برای مردم، سلامتی و بهداشت است.

تردیدی نیست که در صورت تداوم وضعیت فعلی، جهان در طی ماه ها و سال های آینده با دشواری های اقتصادی بیشتری رو به رو خواهد شد و ممکن است جامعه جهانی به قهقرای اقتصادی باز گردد و جهانی شدن اقتصاد، جای خود را به اقتصاد طبیعی و یا به اصطلاح اقتصاد خودکفایی واگذار کند. با این حال، اگر دولت ها بتوانند بحران کنونی را در ظرف کم تر از شش ماه کنترل کنند و اقدامات جدی در زمینه حمایت از اقتصاد جهانی اتخاذ شود، احتمال برگشت به مسیر جهانی شدن اقتصاد بار دیگر هموار خواهد شد.

اما اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند و یا این که از کنترل خارج شود، پدیده جهانی شدن در تمام عرصه ها با فروپاشی رو به رو خواهد شد و مردم به دلیل نگرانی از شیوع بیماری های واگیردار دیگر، از اقدام برای احیای جهانی شدن اقتصاد خودداری کرده و به خودکفایی ملی بسنده خواهند کرد.

در همین حال، برخی از تاریخ نگاران، احتمال فروپاشی جهانی شدن عصر کنونی را با فروپاشی امپراتوری روم غربی که از قرن چهارم تا ششم میلادی جریان داشت، مقایسه می کنند، در آن زمان هر منطقه تنها محصولات مازاد خود را صادر می کرد.

در بحران کنونی، اتکا به تولید مواد غذایی محلی و عدم نیاز به آب یا برق سایر کشورها، به معنای مصونیت از بحران های که ممکن است در خارج از مرزها صورت گیرد نیست، زیرا در این شرایط، هر دولت شبیه به فردی می شود که به منظور پیشگیری از آلودگی به ویروس، خود را در انزوا قرار داده، نه از خانه بیرون می آید و نه کسی را اجازه ورود به خانه می دهد، اما این گونه وضعیت، نمی تواند ادامه پیدا کند و فرد مزبور سرانجام وادار به خروج از منزل می شود.

البته بازگشت به اقتصاد سنتی ممکن است میزان شیوع بیماری کرونا را کاهش دهد، اما آیا این اقتصاد می تواند کارمندان و کارگرانی که شغل خود را از دست داده و حتی بیمه درمانی ندارند را کمک اقتصادی کند تا از عمق بحران نجات پیدا کنند؟ شکی نیست که در سایه بحران کرونا، این بخش از افراد جامعه، توانایی پرداخت صورت حساب ها و عوارض مورد نیاز خود را نخواهند داشت و حتی قادر به پرداخت کرایه خانه نخواهند بود و این امر منجر به اخراج آن ها از خانه ها خواهد شد. افزون بر آن، عدم توانایی مردم برای پرداخت وام های بانکی و هزینه ها می تواند منجر به ورشکستی بانک ها شود و با گذر زمان، نظام بانکداری با بحران و فروپاشی رو به رو شود.

برانکو میلانوویچ، پژوهشگر اقتصادی و اجتماعی در مرکز مطالعات اقتصادی و اجتماعی استون، می گوید: قربانی اصلی ویروس مرگبار کرونا، افرادی هستند که جامعه آن ها را رها کرده، نه پس اندازی دارند و نه فرصت شغلی و نه هم امیدواری به آینده، بنابر این، در واکنش به این وضعیت، افراد یاد شده در صدد انتقام جویی از سایر افراد جامعه می شوند و در نتیجه، میان دو جانب برخورد اجتماعی صورت می گیرد و جامعه بشری با چالش فروپاشی مواجه می شود.

میلانویوچ خاطر نشان می کند که یک سوم جمعیت ایالات متحده افرادی هستند که نه پس انداز مالی دارند و نه ثروت کافی برای زندگی کردن و در صورت تشدید بحران کرونا، اغلب افراد یاد شده با دشوارترین وضعیت اقتصادی رو به رو خواهند شد. بدیهی است که قرار گرفتن در چنین حالت دشواری باعث می شود تا خشم این افراد بی نوا در برابر جامعه برانگیخته شود و جامعه شاهد درگیری میان گروه های مختلف بشری شود. این جا است که صحنه های فرار زندانیان از ایتالیا و یا دزدی و غارت در پی طوفان کاترینا در ایالت نیواورلئان ممکن است در اکثر شهرهای ایالات متحده تکرار شود. تردیدی نیست که اگر دولت آمریکا برای کنترل اوضاع و فرو نشاندن آشوب، از نیروهای نظامی و یا شبه نظامیان استفاده کند، ایالات متحده با درگیری های داخلی و تجزیه رو به رو می شود.

البته با توجه به این نگرانی، کارشناسان اقتصادی پیوسته توصیه می کنند که بایستی هدف اصلی "سیاست اقتصادی" جلوگیری از فروپاشی نظام اجتماعی باشد، به ویژه هنگامی که جامعه دچار بحران و آشفتگی فراگیر می شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia