ایران بر لغو تحریم‌ها متمرکز است، جهان بر مقابله موثر با کرونا

یادداشت سه روزنامه آمریکایی همزمان با کمپین تهران برای لغو تحریم‌ها

در شرایطی که جهان بر به حداقل رساندن تلفات تمرکز کرده‌، شعار اصلی تهران لغو تحریم‌ها است و رزمایش پدافند بیولوژیک برگزار می‌شود-عکس از فارس

شورای سردبیری روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشت روز چهارشنبه خود با عنوان «این بحران کروناویروس زمان تعدیل تحریم‌ها علیه ایران است»، سهل‌گیری در سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را یک اقدام دیپلماتیک هوشمندانه توصیف کرده است.

در یادداشت نیویورک‌تایمز وضعیت ایران با توجه به ۲۷ هزار مورد ابتلا به کرونا، تحریم‌هایی که اقتصاد را فلج کرده، ناکارآمدی دولت و تنش با واشینگتن،‌ اسفبار توصیف شده است. سردبیران این روزنامه آمریکایی با شرحی از پیامدهای تحریم‌ها برای ایران اینگونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که آمریکا باید به عنوان کشوری با عظمت، تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کرده و روند اعطای وام پنج میلیارد دلاری مورد تقاضای ایران از صندوق بین‌المللی پول را تسهیل کند. اقدامی که به گفته نیویورک‌تایمز شاید به «کمتر خطرناک شدن» دولت ایران کمکی نکند، اما احتمال تبدیل کردن ایران به کشوری که «کمتر خطرناک است» را پدید می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یادداشت این روزنامه آمریکایی در حالی منتشر می‌شود که در دو روز گذشته اخراج «پزشکان بدون مرز» از ایران که برای امدادرسانی در مقابله با شیوع گسترده کووید-۱۹ با کسب مجوزهای لازم به ایران آمده بودند، در سر خط خبرها قرار داشت. اما این روزنامه آمریکایی در یادداشتی که اساس آن نقش تحریم‌ها در ضعف ایران در مقابله با شیوع کروناویروس و کمبود دارو و تجهیزات است، به این نکته اشاره‌ای نمی‌کند. از سوی دیگر مقامات تهران در دو روز گذشته به روشنی اعلام کردند به تجهیزات و نیروی انسانی نیاز ندارند. حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور با قاطعیت از ظرفیت اضافی بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها خبر داد. وزارت بهداشت نیز کافی بودن ظرفیت داخلی را تایید کرده بانک مرکزی نیز می‌گوید در ۱۲ ماه گذشته ۱۵ میلیارد دلار دارو و کالاهای حساس وارد ایران شده است.

یادداشت نیویورک‌تایمز در شرایطی منتشر شده که جمهوری اسلامی نیز کمپینی برای لغو تحریم‌های آمریکا به راه انداخته است. مجید تخت روانچی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل روز گذشته از کشورها خواست از تحریم‌های آمریکا علیه ایران سرپیچی کنند. در شرایطی که رهبران جهان بر مقابله موثر با کووید-۱۹ و به حداقل رساندن تلفات تمرکز کرده‌اند، شعار اصلی مقامات تهران لغو تحریم‌ها است.

همزمان شورای سردبیری واشینگتن پست در یادداشتی از آمریکا خواسته به ایران در مقابله با همه‌گیری کرونا کمک کند. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد، تحریم‌ها رژیم ایران را ساقط یا تسلیم نمی‌کند. این در حالی است که همه‌گیری کرونا فرصتی برای تصحیح سیاست دولت ترامپ در قبال ایران پدید آورده است.

در یادداشت این روزنامه آمریکایی نیز به متوقف کردن فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران اشاره‌ای نشده است. همانگونه که از دارایی‌های هنگفت تحت نظارت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی و نقشی که می‌تواند در تامین منابع مالی مقابله با بحران ایفا کند، سختی به میان  نیامده است.

در مقابل یادداشت‌های نیویورک‌تایمز و واشینگتن پست، شورای سردبیری وال‌استریت‌ژورنال یادداشتی با عنوان «زمان لغو تحریم‌های ایران نیست» منتشر کرده است. این روزنامه آمریکایی ادعا کرده که حکومت ایران مسئول زجر کشیدن مردم این کشور است.

بر خلاف اغلب کشورهای موفق جهان که برای مقابله با کرونا یک مرکز مدیریت بحران تشکیل شده و دیگر نهادها و سازمان‌ها در هماهنگی با آن حرکت می‌کنند، در ایران دولت، وزارت بهداشت، نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و حتی آستان قدس رضوی در جنگ قدرت و رقابت سیاسی با یکدیگر به صورت پراکنده در حال اجرای طرح‌هایی هستند که آنها را مقابله با شیوع کرونا توصیف می‌کنند. برگزاری رزمایش «پدافند بیولوژیک» نیز یکی از این طرح‌ها است. 

در این هیاهو، روشن نیست در صورت لغو تحریم‌ها یا رفع انسداد دارایی‌های خارجی ایران که رئیس بانک مرکزی از آن سخن گفته یا حتی دریافت وام پنج میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول، کدام نهاد یا سازمان  آن را در اختیار می‌گیرد و چه الگویی برای هزینه آن در جهت مقابله به شیوع کرونا در ایران برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر از