هشدار فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان به طالبان

میلر می‌گوید اگر طالبان به خشونت ادامه دهند، پاسخ جدی خواهیم داد 

جنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان - THOMAS WATKINS / AFP

جنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان می‌گوید، اگر گروه طالبان به خشونت‌های شان در این کشور ادامه دهند، نیروهای آمریکایی ناگذیر خواهند شد تا در برابر آنان دست به کار شود.

آقای میلر، به جنگجویان گروه طالبان هشدار داد:«اگر خشونت‌ها را در افغانستان افزایش دهند، بدانند که از طرف ما، پاسخ خواهند دید. طالبان می‌دانند و توافق دارند که ما حق داریم نه تنها از خودما، بلکه از شرکای ما که نیروهای امنیتی افغان هستند نیز دفاع کنیم. بنابر این اگر آنان حمله کنند از طرف ما پاسخ نیز خواهند یافت.»

میلر، از ادامه پشتیبانی نیروهای خارجی در افغانستان نیز خبر داد و گفت:«من به شما و همه در این اوضاع خاص، یک بار دیگر بر تعهد و پشتیبانی نیروهای خارجی در افغانستان تاکید می‌کنم و می‌خواهم که همه بدانند که مامورت پشتیبانی قاطع از نیروهای امنیتی افغان و مردم این کشور ادامه خواهد داشت و این تعهدات ما، روز به روز معلوم می‌شود.» 

این جنرال آمریکایی، بیشتر شدن خشونت‌ها را از سوی گروه طالبان در افغانستان، مانع جدی برای مهار کردن کووید ۱۹ می‌داند می‌گوید:«کووید ۱۹ چیزی است که بر تمام جهان تاثیر گذاشته و بر نیروهای ائتلاف و نیروهای امنیتی افغان نیز تاثیر خواهد گذاشت، اما در صورت افزایش خشونت‌ها، مهار کردن این ویروس (کووید۱۹)، غیر ممکن خواهد بود. باید تمام طرف‌ها خشونت را کاهش دهند تا ما بتوانیم در جلوگیری از آن در بین نیروهای خود و مردم افغانستان متمرکز شویم.»

اجمل عثمانی، استاد دانشگاه است می‌گوید:«ایالات متحده آمریکا شریک استراتیژیک دولت افغانستان است و در رابطه به حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغان با دولت ما نیز توافق نامه امنیتی دارد. باید از مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ما حمایت کنند و در این مرحله اساس سیاسی که به وجود آمده است، نباید دولت افغانستان را تنها رها کرده حمایت مالی و نظامی شان را کاهش دهند که این خود برای وضعیت کشور ما تاثیر بد خوهد گذاشت.»

آقای عثمانی، گروه طالبان را خطاب قرار داده گفت:«اکنون زمانی رسیده که این گروه به هوش بیایند و ویروس کرونا را یک تهدید جدی در برابر انسانیت بدانند و بخاطر آن جنگ را بس کنند و اجازه دهند که کارمندان صحی در مناطق زیر کنترول شان رفته برای مردم در رابطه به تهدید های این ویروس جدآ اگاهی دهند که خدای ناخواسته به یک فاجعه انسانی روبرو نشویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 شیرشاه از نظامیان پیشین افغانستان است وی اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، مهار نمودن کووید ۱۹ و حمایت مالی و نظامی آمریکا را نیاز جدی مردم این کشور می‌داند می‌گوید:«افغانستان در یک مرحله بسیار اساس و خطرناک قرار گرفته است و این مرحله نیاز به مدیریت جدی دولت و نیروهای خارجی در این کشور دارد. باید همه طرف‌ها دست به دست هم داده در رابطه به وضعیت کنونی رسیدگی کنند. طالبان باید آتش نموده دولت نیز برای مهار نموده کووید ۱۹ تدابیر جدی خود را روی دست بگیرید و نیروهای خارجی حمایت شان را از دولت افغانستان مانند گذشته حتا بیشتر از آن نیز ادامه دهند در غیر آن اگر هماهنگی صورت نگیرد، طالب طرف خود کش کند، آمریکا طرف خود، بدانید که کشور ما به هیچ صورت آینده روشن در پیش ندارد که تاوان آن را مردم، و حامیان افغانستان خواهند پرداخت.

این گفته های فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان در حالی ابراز می‌شود که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، به تازگی اعلام کرده است که این کشور به دلیل تنش‌ها سیاسی میان غنی و عبدالله، بر سر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور یک میلیارد دلار آمریکایی را از بخش کمکهایش به افغانستان کاهش داد و نیز هشدار داده است اگر دو طرف با هم متعهد نشوند تا سال۲۰۲۱ یک میلیارد دلار دیگر را نیز قطع خواهد ساخت. 

بیشتر از