چرا ترامپ فکر می‌کند ویروس کرونا چندان مهم نیست؟

ممکن است دلیل عقیده رئیس جمهور به آن سادگی نباشد که مردم حدس می‌زنند

ترامپ اعتراف کرده که تغییراتی که مد نظر دارد، مورد تایید و حمایت مقامات بهداشتی کشور نیست - DREW ANGERER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

هر بار که شبکه‌های تلویزیونی، کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ درباره ویروس کرونا را به طور زنده پخش می‌کنند، مردم به رسانه‌های اجتماعی می‌شتابند و از آنها می‌خواهند که دوباره آن کار را انجام ندهند.

به عقیده آنها، پخش سخنان او هر روز برای ثبات بازار بورس و حتی برای سلامت روانی مملکت، خطرناک است.

بعد از آخرین مصاحبه رئیس جمهوری که در آن اظهار داشت، احتمالا تمام قوانین و مقررات فدرال برای حفظ امنیت و سلامت و محدودیت بر مسافرت‌ها را، بسیار زودتر از موعدی که قبلا بیان شده بود، پایان خواهد داد، نیز دوباره چنین درخواست‌هایی مبنی بر عدم پخش اظهارات او، و این بار به خاطر حفظ سلامت امریکاییان، مطرح شد.

درست ۸ روز پیش، ترامپ گفته بود که قوانین حفظ فاصله در اجتماع، محدودیت‌های مسافرتی و تعطیلی شرکت‌ها و مغازه‌ها، ممکن است تا پایان تابستان ادامه یابد.

او با قیافه‌ای عبوس گفت: «اگر ما کار خود را به خوبی انجام دهیم، می‌توانیم نرخ مرگ را بسیار پایین‌تر از نرخی که اگر این کار را نمی‌کردیم، نگه داریم. اما بعضی از کارشناسان معتقدند باید این کار را تا ژوئیه یا اوت یا زمانی شبیه آن ادامه دهیم و حتی می‌تواند از آن هم طولانی‌تر شود.»

در مصاحبه مطبوعاتی دوشنبه شب، که آنتونی فاوچی (مقام بهداشتی ارشد کشور) به وضوح غایب بود، رئیس جمهوری ادعا کرد در زمانی به کوتاهی دو هفته، تغییر قوانین و محدودیت‌های جاری را در نظر خواهد گرفت.

ترامپ گفت: «همین اکنون به شما می‌گویم که نمی‌خواهم این کار ماه‌ها به طول انجامد. ما کشور خود را باز خواهیم کرد.»

در همین حال او اعتراف کرد که وضعیت ایالات متحده طی روزهای آتی بدتر خواهد شد و چیزی شبیه تجربه کشورهای دیگر خواهد داشت.

ترامپ در موافقت با اظهارات جراح ارشد ایالات متحده، که پیش‌تر در آن روز پیش‌بینی کرده بود وضعیت کشور بدتر خواهد شد، گفت: «به یقین این وضعیت بدتر خواهد شد.»

جراح ارشد، جروم آدامز، به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «می‌خواهم امریکاییان متوجه باشند که وضعیت در هفته جاری بدتر خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از افراد این مسئله را به قدر کافی جدی نمی‌گیرند.»

ترامپ همچنین اعتراف کرد که  تغییراتی که مد نظر دارد، مورد تایید و حمایت مقامات بهداشتی کشور نیست.

او با کم‌اهمیت شمردن نگرانی‌ها گفت: «اگر این ماجرا در دست دکترها بود، ممکن بود بگویند بیایید همه چیز را تعطیل نگاه داریم، اصلا بیایید کل دنیا را تعطیل کنیم.» وقتی از او پرسیده شد که آیا دکتر فاوچی با این تصمیم موافق است، پاسخ داد «نه، ولی مخالفت هم نکرد.»

رئیس جمهوری گفت: «ما اجازه نخواهیم داد مداوای این بیماری بدتر از خود مشکل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتیجه این مصاحبه ترامپ، ایجاد سردرگمی بیشتر بود و چیزی از نگرانی‌های مردم نکاست و احتمالا حتی خطرناک‌ هم بود.

اشتر چو، پزشکی مقیم ایالت ارگون و حامی حق بهداشت همگانی، توییت کرد: «من کاملا کنترل خود را از دست دادم. کسی از من پرسید که آیا عصبانی هستم؛ حس من از عصبانیت گذشته است. احساساتی فرای عصبانیت وجود دارد که من اکنون آنجا هستم.»

دلیل این تغییر نظر ناگهانی و سریع رئیس جمهوری، ممکن است به آن سادگی نباشد که مردم حدس می‌زنند.

کووید۱۹ کمتر مسری یا مرگ‌آور نشده است

ردیاب دانشگاه جان هاپکینز، نشان می‌دهد تا کنون بیش از ۳۸۰ هزار نفر در سراسر جهان به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و گرچه حدود ۱۰۰ هزار نفر بهبود یافته‌اند، ولی حداقل ۱۶ هزار نفر جان باخته‌اند.

به جای آن، سایت اکسیوس (Axios) ساعاتی پیش‌تر در همان روز گزارشی منتشر کرد حاکی از آن که رئیس جمهوری از توصیه مقامات بهداشتی خسته شده است، چرا که توصیه‌های آنها احتمالا به سقوط اقتصادی منجر خواهد شد. این امر چیزی نیست که ترامپ بخواهد هنگام کارزار انتخاباتی برای حضور مجدد در کاخ سفید، با آن مواجه باشد.

این گزارش نوشت: «مقامات ارشد کابینه ترامپ از جمله خود رئیس جمهوری، صبر محدودی برای تعطیل نگه داشتن اقتصاد کشور دارند. آنها شاهد سقوط بازار بورس و صعود تصاعدی نرخ بیکاری هستند.»

و این دقیقا همان چیزی بود که ما دوشنبه شب شاهد بودیم، وقتی دونالد ترامپ پیام‌هایی ضد و نقیض درباره این ویروس صادر کرد و کابینه او در نحوه واکنش به آن، خط مشی خود را تغییر داد.

این اظهارات، جز خطر چیزی به همراه نداشت و دقیقا به همین خاطر، مردم می‌خواهند او را از جلو دوربین دور نگاه دارند.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه