دو تریلیون دلار برای نجات اقتصاد؛ بزرگترین «بسته ‌امدادی» تاریخ آمریکا

۲۵۰ میلیارد دلار کمک مستقیم به خانواده‌های صدمه ‌خورده اختصاص دارد

سنای آمریکا بزرگترین «بسته‌امدادی» اقتصادی در تاریخ این کشور را تصویب کرد - SAUL LOEB / AFP

پس از چندین روز مذاکرات جدی پیرامون نحوه کمک به اقتصاد آمریکا در اثنای شیوع ویروس کرونا، کنگره و کاخ سفید یک «بسته‌ امدادی» به ارزش دو تریلیون دلار برای نجات اقتصاد این کشور تصویب کرده است که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. این درحالی است که ویروس کرونا در ایالت‌های مختلف افراد بیشتری را ساعت به ساعت مبتلا می‌کند. تنها در ایالت نیویورک هم اکنون بیش از ۲۵۶۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. 

این بسته‌امدادی از این جهت تاریخی است که حتی در زمان رکورد اقتصادی سال ۲۰۰۸، زمانی که باراک‌ اوباما وارد کاخ سفید شد، بسته‌امدادی برای ایجاد تحرک اقتصادی و خروج از رکود، تنها شامل ۸۰۰ میلیارد دلار می‌شد. اما اقدام اجباری درخواست از کسب‌وکارها برای تعطیلی از سوی دولت‌های محلی و فدرال، و کمک به خانواده‌های آمریکایی و بیمارستان‌هابرای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، چنین بسته‌امدادی را به آن چیزی که هم اکنون تصویب شده، یعنی دو تریلیون دلار یا دو هزار میلیارد دلار رساند. 

«بسته‌امدادی» پس از آن در دستور کار قرار گرفت که با بستن شهرها و تعطیل شدن کسب‌وکارها، متوقف شدن پرواز‌های مسافربری، رستوران‌ها، مراکزفرهنگی و اقتصادی، میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها یا کار خود را از دست دادند یا با خطر از دست دادن کار خود مواجه شدند. به علاوه شرکت‌های بزرگ آمریکایی که موتور محرکه اقتصاد این کشورهستند، سقوط لحظه به لحظه سهام خود و افزایش اخراج کارکنان خود را تجربه کردند. 

تصویب این بسته‌امدادی تاریخی، باعث خواهد شد تا بازارهای جهانی تکانی بخورند و از سقوط روز به روز آن جلوگیری شود. حتی خبرهای مربوط به تصویب این بسته، باعث شده بود که وال‌استریت درآمریکا و بازارهای آسیا و اروپا تکانی بخورند و روند سقوط آنها، با یک افزایش ناگهانی متوقف شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌های منتشر شده، تا همین چند هفته پیش هم تصویب چنین بسته‌کمکی برای اقتصاد آمریکا در مخیله کسی نمی‌گنجید. چرا که اقتصاد آمریکا یکی از بهترین دوران‌های خود را با درصد بیکاری پایین، رشد اقتصادی بالا و اعتماد بازار بورس به روند اقتصادی پیش رو طی ده سال گذشته تجربه می‌کرد. اما در عرض چندین هفته همه چیز تغییر کرد و هم اکنون دولت آمریکا مجبور شده است که برای استقرار بی‌ثباتی بیشتر هم در عرضه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی، خود دست به کار شود و برای تغییر وضعیت اقدام کند. 

به گفته مقامات دولت ترامپ، این بسته پیشنهادی دو تریلیون دلاری، تاثیراتش بیشتر از این مقدار خواهد بود و تا حدود چهار تریلیون «فعالیت‌اقتصادی» تولید خواهد کرد. چاک شومر، رهبر اقلیت‌ دموکرات در سنای آمریکا گفته است که «این لحظه‌ای برای جشن نیست، اما لازم بود. به همه آمریکایی‌ها می‌گویم، کمک در راه است.»

انتظار می‌رود طی روزهای آینده مفاد این «بسته‌امدادی» به سرعت عملی شود. 

در «بسته‌ امدادی»‌ دو تریلیون دلاری چیست؟

توافق برای تصویب «بسته‌امدادی» تاریخی، دقایقی پس از نیمه‌شب و پس از ماراتنی از مذاکرات فشرده بین سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در سنا طی چند روز گذشته به دست آمد. طی روزهای گذشته، مذاکرات برای تصویب این بسته امدادی با مشکلاتی همراه بود از جمله درخواست دموکرات‌ها برای اضافه کردن ضمیمه‌هایی که در آن توجه بیشتری به بیمه و حقوق کارگران شده بود. نکته دیگری که بر سر آن اختلاف بود، نحوه نظارت بر بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری که قرار است به شرکت‌هایی داده شود که تحت تاثیر بحران، کسب‌وکار آنها صدمه خورده است. این شامل صنایع بزرگ، از جمله صنعت‌هواپیمایی و گردشگری است. 

یکی از بخش‌های این کمک به تجهیز بیمارستان‌ها اختصاص دارد.  بیشتر از ۱۳۰ میلیارد دلار به این بخش تزریق خواهد شد. بخشی از این بسته پیشنهادی به کارگران خواهد رسید. افرادی که کار خود را طی ‌هفته‌های گذشته  به خاطر شیوع کرونا و محدویت‌های اعمال شده محلی و فدرال از دست داده اند می‌توانند برای بیمه بیکاری ثبت نام کنند و یا همه حقوق یا چیزی نزدیک به آن را دریافت کنند. این بدان معنی است که چک‌های مربوط به بیمه‌‌بیکاری شامل اکثر حقوق افراد خواهد شد و مدت دریافت بیمه بیکاری بیشتر از مدتی است که هم اکنون پرداخت می‌شود.

به علاوه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت‌های محلی کمک می شود. در واقع به شهرها و ایالت‌هایی که امکان مقابله مناسب با بحران کرونا را در مناطق خودن ندارند و برای انجام اقدامات لازم نیازمند کمک مالی هستند. 

در این بسته‌امدادی برای پانصد میلیارد دلاری که برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است و شفافیت و پاسخگو نگهداشتن آنها درخصوص وام‌هایی که دریافت می‌کنند، کنگره‌ آمریکا بندهایی برای نظارت گذاشته است که این شرکت‌ها را به شفافیت و پاسخگویی وادار کند. این شرکت‌ها باید به صورت مداوم در خصوص نحوه هزینه این کمک‌ها گزارش دهند که هم کنگره و هم مردم به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت. 

چاک شومر به شبکه‌ سی ان ان گفت در این بسته‌امدادی «همه آن چیزی که می خواستیم را نداریم ولی این هنر مصالحه است.»

افزایش کمک برای بیمارستان‌ها و شفافیت و پاسخگو نگهداشتن شرکت‌ها درقبال پولی که دریافت می‌کنند مواردی است که طی روزهای گذشته دموکرات‌ها به این بسته‌‌امدادی  اضافه کرده‌اند. پاسخگویی در حدی است که شرکت‌ها به صورت هفتگی گزارش می‌دهند و مردم در عرض ۱۴  روز به این گزارش‌ها دسترسی خواهند داشت. 

دریکی از بخش‌های این بسته‌امدادی بندی گنجانده شده است که افرادی که قانون را نوشته‌اند از جمله مسوولان کاخ سفید و سناتورها، هیچ کمکی دریافت نخواهند کرد. بنابراین مشخص نیست که آیا ترامپ و مستقلات او هم از این بسته پیشنهادی بهره‌مند خواهند شد یا نه. 

به موجب این بسته پیشنهادی۲۵۰ میلیارد دلار کمک مستقیم به خانواده ها در نظر گرفته شده است. از جمله  ۱۲۰۰ دلار برای هر فردی که کمتر از ۷۵ هزار دلار می گیرند و پانصد دلار برای هر فرزند در نظر گرفته شده است و ۱۴۰۰ برای زوج‌هایی که زیر ۱۵۰ هزار دلار درآمد دارند. اگرچه این هزینه‌ها برای خانواده‌ها تنها بخشی از هزینه‌های آنها را فراهم می‌کند و مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. به علاوه با توجه به اینکه خیلی از افراد خوداشتغال هستند، این بسته شامل آنها هم خواهد شد. 

در این بسته همچنین پیشنهاد شده است که کسب‌‌وکارهای کوچک اگر کارمندان خود را نگهدارند، و کسی را اخراج نکنند به آنها وام بلا عوض داده شود.

گفته می‌شود شهروندان آمریکایی که حایز شرایط کمک هستند، پس از درخواست، اولین چک را طی دو ماه آینده دریافت خواهند کرد. قرار است تا پایان هفته اول آوریل این بسته‌امدادی اجرایی شود. 

طی هفته‌های گذشته حداقل سه میلیون نفر کار خود را در آمریکا از دست داده‌اند. بر اساس مواردی که در این بسته‌امدادی پیشنهاد شده است، کسانی که کارشان را از دست داده‌اند می‌توانند بیمه خود را نگه‌دارند.