ویروس کرونا ۲۰ درصد جمعیت جهان را قرنطینه کرد

در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۴۲ میلیون نفر یا نزدیک به نیمی از جمعیت کشور، در دست‌کم ۱۶ ایالت خانه‌نشین شده‌اند

در حال حاضر از هر پنج نفر، یک نفر در جهان خانه‌نشین شده است-JOAQUIN SARMIENTO / AFP

تقریبا از هر پنج نفر در کره زمین، یک نفر در نتیجه انتشار ویروس کرونا تحت قوانین قرنطینه قرار گرفته است. 

در این میان به نظر می‌رسد که بریتانیا روز سه‌شنبه و با برقراری قوانین سختگیرانه سراسری بر آزادی‌ حرکت افراد، با وضعیت فراواقعی‌تری نسبت به بقیه دنیا مواجه است، چنان که چندین روزنامه آن وضعیت را شبیه «بازداشت خانگی» توصیف می‌کنند. 

روز سه‌شنبه بیش از یک و نیم میلیارد نفر در کشورهایی که قوانین دولتی قرنطینه را به اجرا درآورده‌اند، ‌در خانه‌ها ماندند، و شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در کره زمین به بیش از ۳۳۰ هزار نفر افزایش یافته است. 

این رقم، آن بخش شهروندان چینی را که دولت اجازه خروج از خانه‌ را به آنان داده است، شامل نمی‌شود؛ البته به استثنای استان هوبی که کانون انتشار ویروس است. به این ترتیب، تقریبا یک سوم جمعیت جهان تاکنون تحت قوانین قرنطینه خانگی است. 

بوریس جانسون، شامگاه دوشنبه به شماری دیگر از رهبران جهان پیوست و خطاب به مردم، از ممنوعیت گردهمایی‌هایی اجتماعی خبر داد و گفت که مردم باید غیر از «موارد بسیار محدود»، در خانه‌هاشان بمانند. 

 نخست‌وزیر بریتانیا گفت:‌ «هیچ نخست‌وزیری نمی‌خواهد چنین قوانینی را اعمال کند. اما در حال حاضر هیچ راه آسان دیگری نیست. راه پیش رو دشوار است، و متاسفانه جان‌های بیشتری را از دست خواهیم داد.» 

رهبران کشورهای دیگر اروپایی مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا، در اعمال مقررات ماندن در خانه پیش از بریتانیا اقدام کردند و همین امر باعث شده است تا بوریس جانسون به کندی بیش از حد در پاسخ‌دهی به بحران متهم شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال به دلیل ارسال پیام‌های ضدونقیضی که منجر به حضور مردم در اماکن عمومی در آخر هفته شد، هدف انتقاد قرار گرفت. با این حال، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت که دولت «بزرگترین کارزار منع رفت‌و‌آمد را در تاریخ اجرا کرد.» 

در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۴۲ میلیون نفر یا نزدیک به نیمی از جمعیت کشور، در دست‌کم ۱۶ ایالت خانه‌نشین شده‌اند. 

اما به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ مایل است که پیش از مدت توصیه شده توسط مشاوران بهداشت و سلامت عمومی خود، مقررات مربوط به تعطیلی را پایان دهد تا از اقتصاد کشور حمایت شود. او گفته است:‌ «کشور ما ساخته نشده تا تعطیل شود.» 

آقای ترامپ همچنین گفت:‌ «من از چند ماه حرف نمی‌زنم، حرفم این است.» او همچنین با اشاره به کارشناسان بهداشت، گفت:‌ «اگر به پزشکان بود، می‌گفتند بگذارید تعطیلی را ادامه دهیم. بیایید تمام کشور را تعطیل کنیم.» 

هند که تاکنون ۵۰۰ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است، تاکنون بزرگترین جمعیت تحت قرنطینه در جهان را به خود اختصاص داده است. 

حدود دو سوم از جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی این کشور در حال حاضر تحت قوانین و شرایط قرنطینه خانگی است و از آنجا که مرزها بسته است و دولت در ارائه حمایت مالی ناتوان مانده است، بسیاری نگران بروز فقر مطلق هستند.

در قاره آفریقا که ویروس کرونا به اکثریت کشورهای آن راه یافته است، آفریقای جنوبی نیز در اعمال مقررات منع عبور و مرور به تونس و نیجریه پیوسته است. 

شمار فزاینده‌ای از کشورهای آفریقایی مرزهای خود را می‌بندند و آماده اعمال مقررات قرنطینه خانگی می‌شوند. 

 خاورمیانه نیز کماکان مقررات مشابهی را در پیش گرفته است. 

با آن که بخش‌هایی از اسرائیل و مناطق فلسطینی پیشتر قوانین قرنطینه را اعمال کردند، مردم سوریه روز دوشنبه برای خرید مواد خوراکی و سوخت راهی بازار شدند و پیش‌بینی می‌شود که با اعلام اولین مورد رسمی، این کشور نیز به سوی اعمال قوانین منع رفت‌و‌آمد پیش برود. 

در اردن، ‌‌اگر افراد حتی برای خرید مواد خوراکی خانه‌هاشان را ترک کنند، ممکن است به یک سال حبس محکوم شوند. به گفته یک مقام نظامی در گفت‌وگو با میدل‌ایست مانتیور، حدود ۸۸۰ مورد نقض مقررات ظرف ۲۴ ساعت به ثبت رسیده است. 

در مقابل، استان هوبی در چین که از ویروس کرونا به شدت آسیب دید، برای پایان دادن به مقررات قرنطینه آماده می‌شود. البته غیر از شهر ووهان که کانون ویروس به شمار می‌رود. ووهان تا هشتم ماه آوریل کماکان صحنه قوانین سرسختانه قرنطینه خواهد بود. 

به دنبال بازگشت اکثر کشور به حالت کار عادی، چین از توقف شمار موارد سرایت و ابتلای جدید در داخل کشور شادمان است. 

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که همه‌گیری بیماری در سطح جهان تسریع شده است، و گفته است که موارد ابتلا در سطح جهان ظرف ۶۷ روز به ۱۰۰ هزار مورد رسیده بود، اما تنها در چهار روز از ۲۰۰ هزار به ۳۰۰ هزار جهش کرد. 

تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت:‌ «ما (فقط) نظاره‌گران بیچاره‌ای نیستیم»، و کشورهای جهان را به هماهنگی در تلاش‌هاشان ترغیب کرد. او گفت:‌ «ما می‌توانیم ابعاد این بیماری عالم‌گیر را تغییر دهیم.» 

© The Independent

بیشتر از جهان