کرونا در آمریکا؛ سالمندان باید زندگی‌شان را فدای اقتصاد کنند

به زعم یک مقام ایالتی در آمریکا جلوگیری از رکود اقتصادی بر جان آدم‌ها ارجح است

 تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند که بحران کرونا دو میلیون نفر در آمریکا را بیکار خواهد کرد - AFP /Ethan Miller / GETTY IMAGES NORTH AMERICA

دن پتریک، کفیل فرماندار تگزاس، گفت اگر قرار باشد آمریکا با سقوط اقتصادی مواجه نشود، شهروندان سالمندتر باید خود را آماده بیماری بالقوه کشنده کووید-۱۹ کنند. 

آقای پتریک به تاکر کارلسون در شبکه خبری فاکس گفت که خودش به عنوان یک پدربزرگ ۶۹ ساله، آماده است تا جانش را گرو بگذارد تا دیگران بتوانند به جای آن که بگذارند رکود اقتصادی ویرانگر بر همه جا حاکم شود، به سر کار برگردند. 

او گفت‌: «هیچکس نیامد سراغ من تا به من بگوید، آیا تو به عنوان شهروند بازنشسته حاضری در ازای حفظ کردن آمریکا و به عشق فرزندان و نوه‌هایت، بقای خودت را فدا کنی؟ و اگر قرار به چنین معاوضه‌‌ای باشد، من حاضرم.»

این اظهارات آقای پتریک در حالی بیان می‌شود که در بخش‌هایی از ایالات متحده مقررات سختیگرانه منع رفت‌وآمد اعمال شده است تا سرعت انتشار ویروس کند شود. 

کسب‌وکارها در شهرهای بزرگ و بقیه جاها مجبور شده‌اند درهای خود را ببندند تا مشتریان و کارمندان با یکدیگر تماس نداشته باشند و جلو انتشار ویروس گرفته شود. ولی این تهمیدات، تاثیر خود را بر اقتصاد نشان داده است. 

پیش‌بینی برخی افراد حاکی از آینده‌ای تاریک است. مورگان استنلی می‌گوید که اقتصاد در فصل دوم سال جاری تا بیش از ۳۰ درصد افت خواهد کرد، و گلدمن سکز می‌گوید دو میلیون نفر بیکار خواهند شد. 

به نظر آقای پتریک، معکوس کردن تاثیرات فاجعه، مهم‌تر از حفظ جان سالمندان آمریکایی در مقابل بیماری‌ای است که در ایالت محل سکونت او، جان بیش از هشت نفر را گرفته است. 

او گفت:‌ «فکر می‌کنم مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های زیادی شبیه من در این کشور زندگی می‌کنند. آنچه برای ما مهم است، آنچه بیش از همه دوستش داریم، کودکان هستند؛ و من می‌خواهم هوشمندانه زندگی کنم و اینها را می‌بینم. اما نمی‌خواهم تمام کشور قربانی شود، و این چیزی است که می‌بینم.» 

 به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ با این اظهارات موافق است. او در همان روز در نشست خبری گفت «آمریکا ساخته نشده که تعطیل شود.»

او در تضاد با توصیه‌های مشاوران بهداشت عمومی گفت:‌ «آمریکا بار دیگر و به زودی برای تجارت باز می‌شود. خیلی زود. خیلی زودتر از سه یا چهار ماهی که یک نفر پیشنهاد می‌کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برداشت آقای پتریک از سخنان رئیس جمهوری امیدبخش بود. او گفت:‌ «امشب به دلیل سخنان رئیس جمهوری قلبم روشن شد. چرا که خیلی بیشتر از این از عهده ما ساخته است. می‌توانیم دو کار را همزمان انجام دهیم.» 

او افزود: «پیام من این است که برگردیم سر کارمان، سر زندگی مان، بیایید با مسئله هوشمندانه برخورد کنیم. و آن دسته از ما که بالای ۷۰ سال داریم، از خودمان مراقبت خواهیم کرد، اما کشور را فدا نکنیم. این کار را نکنید. این رویای بزرگ آمریکایی را ناامید نکنید.»

 تاکر کارلسون از او پرسید:‌ «یعنی می‌گویید این بیماری می‌تواند جان شما را بگیرد، ولی این برای شما ترسناک نیست؟ یعنی چیزی بدتر از مرگ هم هست؟» آقای پتریک جواب داد:‌ «بله.»

© The Independent