نرخ ابتلا به ویروس کرونا در نیویورک، پنج برابر دیگر ایالت‌های آمریکا

شناسایی ۲۱ هزار نیویورکی گرفتار کرونا؛ از هر هزار نفر یکی مبتلاست

دو کادر پزشکی خارج از بیمارستانی در بروکلین، شهر نیویورک - Angela Weiss / AFP

مقامات نیویورک هشدار دا‌ده‌اند که «نرخ حمله» ویروس کرونا در این ایالت، پنج برابر دیگر ایالت‌ها در آمریکاست. یکی از دلایل تعداد شناسایی و ثبت شمار بالایی از افراد دارای ویروس کرونا در نیویورک، به دلیل نرخ بالای تست‌ از شهروندان این ایالت است که به معنی دقیق‌تر بودن ارزیابی‌ها از نحوه گسترش این ویروس و در عین حال امکان برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‌تر برای مقابله با آن است. 

طی روز‌های گذشته نیویورک از سخت‌گیرانه‌ترین اقدامات برای کنترل شیوع ویروس کرونا استفاده کرده است. تعطیلی مراکز فرهنگی و اقتصادی و توقف چرخه‌ زندگی در شهر نیویورک، هزینه‌ بسیار زیادی به روی شهروندان و دولت محلی و فدرال گذاشته است اما از سوی دیگر، این امید را تقویت می‌کند که پس از چندین هفته، نقشه دقیق‌تری از مهار این ویروس در این شهر و دیگر شهرهای این ایالت ترسیم شود. 

پلیس شهر نیویورک گفته است که مقررات مربوط به «فاصله‌گیری اجتماعی» را اجرا خواهد کرد. نیروهای پلیس هم اکنون در شهر از تجمع افراد جلوگیری می‌کنند و از مغازه‌هایی که هنوز باز هستند، می‌خواهند که تعطیل کنند. تنها در روز دوشنبه و در سه ساعت، نیروهای پلیس پنجاه «هشدار» برای رستوران‌ها، سالن‌های آرایش، بارها و سوپرمارکت‌ها و همچنین افرادی که در سطح شهر جمع شده‌ بودند، صادر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقریبا از هر ۱۰۰۰ نفر در نیویورک، یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده است. این تقریبا پنج برابر اعدادی است که از ایالت‌های دیگر گزارش می‌شود. در واقع هم اکنون یک سوم کل افراد مبتلا به ویروس کرونا را که در سراسر کشور شناسایی شده‌اند به خود اختصاص می‌دهد. به علاوه در نیویورک ۲۸ درصد افرادی که تست شده‌اند، به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند. این در حالی است که این رقم برای دیگر ایالت‌های آمریکا هشت درصد است. 

فرماندار این ایالت، آندرو کومو، اعلام کرده است که برنامه‌ای برای ارسال صدهاهزار ماسک، دستکش و پوشش حفاظتی برای کادر درمانی بیمارستان‌ها در دست اجرا دارد. برخی از بیمارستان‌ها گزارش کرده‌اند که ظرفیت‌ آنها پر است و نیازمند کمک فوری هستند. فشردگی جمعیت میلیونی در نیویورک هم شاید دلیل دیگری برای توضیح نرخ بالای ابتلا به ویروس باشد. در واقع در حالی که در هر مایل مربع، ۲۸ هزار نفر در نیویورک زندگی می‌کنند، در شهر سان‌فرانسیسکو که یکی دیگر از شهرهای پرجمعیت آمریکاست، در هر مایل مربع تنها ۱۷ هزار نفر زندگی می‌کنند. 

متروها پر ازدحام، زمین‌های بازی شلوغ، ساختمان‌ها و آسانسورهای زیاد، فروشگاه‌های پرازدحام و خلاصه همهِ مکان‌هایی که افراد زیادی در طول روز در آن تردد می‌کنند، عامل دیگری بوده است برای اینکه شیوع این ویروس در نیویورک بیشتر از همه ایالت‌های دیگر در آمریکا باشد.

با این وجود، در شهر نیویورک، موضوع فاصله گیری اجتماعی و انزوا در خانه، بسیار جدی گرفته می‌شود. در واقع از نظر اجتماعی، «بی‌مسوولیتی» محسوب می‌شود که افراد حتی هنگام خرید از فروشگاه برای مایحتاج روزانه، فاصله مناسبی با دیگر افراد نداشته باشند و یا نسبت به آن بی‌توجهی کنند.

اطلاع‌رسانی لحظه به  لحظه از طریق شبکه‌های محلی و ملی هم در بالا بردن اطلاعات مردم بسیار موثر بوده است. شبکه‌های محلی، در همه بخش‌های خبری خود، دقایقی را به اطلاعات جدید و یافته‌هایی که می‌تواند به درک شهروندان نسبت به وضعیت کنونی کمک کند، اختصاص می‌دهند. فرماندار این ایالت‌ به صورت روزانه و یا یک روز درمیان، در یک کنفرانس خبری شرکت می‌کند و در مورد پیشرفت‌ها، کاستی‌ها و برنامه‌های ایالت‌ صحبت می‌کند. شهردار شهر نیویورک نیز در کنفرانس‌های خبری پی‌درپی، نیازهای خود را در خصوص مقابله با ویروس کرونا در شهر اعلام می‌کند. در واقع هر کانال رادیویی و تلویزیونی کسر بزرگی از برنامه‌های خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. 

مقامات ایالت‌، از ارایه خبرهای بد و نگران کننده‌ ابایی ندارند. به گواه آنها مردم را نباید بی‌دلیل خوش‌بین کرد و فریب داد. به همین جهت این خبرها آنچنان هم خوب نیست. از جمله اینکه ممکن است انزوا و خود قرنطینه‌کردن و فاصله‌گیری اجتماعی، برای چندین ماه ادامه پیدا کند. موضوعی که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در این ایالت با خطر از دست دادن کار و یا کاهش چشمگیر درآمد خود مواجه شوند. 

فرماندار نیویورک از بیمارستان‌ها خواسته است که ظرفیت خود را تا پنجاه درصد افزایش دهند. پس از اضافه شدن ناگهانی پنج هزار نفر به افراد شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا، هم اکنون بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر در این ایالت به این ویروس مبتلا هستند. البته انتظار می‌رود که این اعداد تا دو هفته دیگر همچنان سیر صعودی داشته باشد. 

برخی از شهروندان نیویورکی تلاش کرده بودند که سختگیری‌های ایالتی را با رفتن به ایالت‌های دیگر از جمله مناطق گرم ایالت فلوریدا، دور بزنند. ولی هم اکنون گزارش شده است که مناطقی در این ایالت، از جمله ناحیه توریستی «وست‌ پالم بیچ»، بسیاری از موارد مشاهده شده از ویروس کرونا، مستقیم به نیویورک باز‌می‌گردد. 

بیشتر از جهان