جنجال بر سر تعطیلی ادارات؛ روحانی توهم توطئه دارد

یک نماینده مجلس در ایران می‌گوید تعطیل نشدن ادارت به دلیل «توهم توطئه» حسن روحانی است

حدود ۳۲۰ هزار نفر از کارمندان ادارات ایران که در پست‌های غیرحساس قرار دارند تا ۱۵ فروردین‌ماه به صورت گردشی به مرخصی می‌روند- حسین مرصادی/فارس

با گذشت ۳۵ روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران و در حالی که حدود ۲۰۰۰ نفر قربانی این ویروس شده‌اند، مقامات جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته‌اند به نظری واحد درباره تعطیلی موقت ادارات، شرکت‌ها و مشاغل غیرضروری برسند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در حساب توییتر خود نوشت که دلیل عدم تعطیلی کارمندان دولت، توهم توطئه حسن روحانی است.

او در توییت خود نوشته که روحانی تعطیلی ادارات را «نقشه دشمن» برای «آسیب رساندن به اقتصاد ایران» می‌داند و به همین دلیل با آن مخالف است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، جمع گسترده‌ای از متخصصان و مقام‌های سیاسی از حسن روحانی خواسته‌اند که برای جلوگیری از شیوع کرونا، ادارات، شرکت‌ها و اماکن تجاری را تعطیل و کانون‌های شیوع کرونا را قرنطینه کند.

در پاسخ به این درخواست، حسن روحانی در چندین نوبت مخالفت خود را با وضع قوانین محدود‌کننده اعلام کرده است. از جمله او در جلسه دوم فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که از روز اول می‌دانسته که «ضدانقلاب» به دنبال تعطیلی فعالیت اقتصادی در ایران است: «من از روز اول توصیه کردم و در جلسه‌ای گفتم که ضدانقلاب -که بعد مدرک آن را هم وزارت اطلاعات بطور مفصل برای ما فرستاد، توطئه‌اش این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود این هدف آنهاست. ما نباید بگذاریم این هدف محقق شود، همه باید کار و فعالیت کنیم.»

روحانی در جلسه دیگری که روز ۲۵ اسفندماه با گروهی از فعالان اقتصادی داشت نیز مخالفت خود را با اعمال هر گونه محدودیت در رفت و آمد و قرنطینه شهرها اعلام کرد و گفت در مدت تعطیلات عید و پس از آن به هیچ وجه قرنطینه اجرایی نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«توطئه‌انگاری» ویروس کرونا و«نقشه دشمنان برای مقابله با جمهوری اسلامی» به حسن روحانی محدود نیست. علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی خود به مناسبت سال نو گفت که او احتمال می‌دهد آمریکا ویروس کرونا را تولید کرده باشد و ممکن است با ارسال دارو و متخصص  به دنبال تثبیت این ویروس در ایران باشد. او همچنین دایره دشمنان جمهوری اسلامی را فراتر از آمریکا دانست و گفت که در زمینه مقابله با نظام اسلامی، «اجنه» نیز همکاری‌هایی با سیستم‌های اطلاعاتی غربی داشته‌اند. 

روز گذشته، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از احتمال وقوع موج گسترده کرونا در پایتخت ایران سخن گفته و خواستار انجام تدابیر سختگیرانه برای بازگشت مسافران نوروزی و فعالیت‌های عمومی در سطح شهر تهران شده بود.

برخلاف ایران در کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان، استرالیا، چک، اسپانیا، سوییس، ایتالیا، ژاپن و بخش‌هایی از آمریکا مقررات سختگیرانه منع آمد و شد و تعطیلی ادارات و مراکز تجمع صادر و به پلیس اجازه داده شده تا با کسانی که از این قوانین تبعیت نمی‌کنند، برخورد شود.

مرخصی به ۳۲۰ هزار نفر از کارمندان

با گذشت ۳۵ روز از شیوع کرونا، صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد تا حدود ۳۲۰ هزار نفر از کارمندان ادارات ایران که در پست‌های غیرحساس قرار دارند تا ۱۵ فروردین‌ماه به صورت گردشی به مرخصی بروند.

پیش تر روحانی گفته بود که همه بخش‌های دولت در ایام نوروز مشغول به‌کار خواهند بود و وقفه‌ای در کارها پیش نخواهد آمد.

حسن روحانی در این جلسه تعداد کارمندانی که در پست‌های غیرحساس قرار دارند را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت به مسئولان اجازه می‌دهد تا از یک‌سوم آن‌ها به صورت دوره‌ای استفاده شود: «کل کارمندان دولت حدود دو میلیون ۴۵۰ هزار نفر است...حدود ۵۰۰ هزار نفر در مشاغلی هستند که می شود یک سوم آنها، مشغول کار باشند و دو سوم آنها تا ۱۵ فروردین سرکار نیایند. بنا شد که در این زمینه به طور گردشی این کار انجام شود و همیشه یک سوم سرکار باشند و دو سوم در مرخصی باشند تا از این دوران عبور کنیم.»

رییس‌جمهور ایران، کارمندان نظام بهداشت و مشاغل خدماتی را از این تصمیم مستثنی دانسته است.

بیشتر از