کرونا گسترش می‌یابد، اداره‌ها و بانک‌ها بازگشایی می‌شوند

خیز دولت برای عادی نشان دادن شرایط بحرانی

اداره‌ها و بانک‌ها از امروز (پنجم فروردین) بازگشایی می‌شوند-AFP

اعلام بازگشایی ادارات و بانک ها از امروز (پنجم فروردین) در تهران با توجه به وخیم بودن شرایط کشور موج جدیدی از نگرانی‌ها را به دنبال دارد. 

معاون امور اقتصادی استانداری تهران روز گذشته اعلام کرد: «از فردا ادارات و بانک‌ها دایر هستند و در ساعات از قبل تعیین شده خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند.» این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که همزمان وزیر بهداشت ایران از تصاعدی شدن مبتلایان در ایران خبر داد.

به گزارش وزارت بهداشت ایران، تا روز دوشنبه ۱۸۱۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باخته‌اند. همچنین بر اساس آمار رسمی تعداد مبتلایان در ایران به بیش از ۲۳هزار نفر رسیده است.

وزیر بهداشت در گفت و گویی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد خبر از بیشتر شدن مبتلایان در روزهای آینده در ایران داد. به گفته سعید نمکی، «از امروز به بعد با توجه به آزمایش‌هایی که در روزهای گذشته در بیماران غربالگری شده اتفاق افتاده، سیر صعودی در موارد ابتلا خواهیم داشت؛ این به معنی بدتر شدن وضعیت نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که به گفته تدروس ادهانوم جبریسوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، شیوع ویروس کرونا در جهان سرعت گرفته است. 

او در نشست خبری گفت: «۶۷ روز از شناسایی اولین ویروس گذشت تا تعداد مبتلایان به صد هزار نفر برسد؛ یازده روز دیگر طول کشید تا صد هزار نفر دیگر به این تعداد اضافه شوند و ظرف فقط چهار روز صد هزار نفر دیگر هم به این تعداد اضافه شدند.»

بسیاری از کشورهای دنیا مقرارت سختگیرانه ای برای ماندن مردم در خانه ها وضع کرده اند. در برخی کشورهای اروپایی محدودیت ساعت عبور و مرور و ممنوعیت اجتماع افراد وضع شده است. برای نمونه اجتماع بیش از 2 نفر در آلمان ممنوع شد، یا در استان کبک در کشورکانادا اجتماع بیش از 3 نفر ممنوع شده است و این در حالی است که کشور کانادا هنوز مانند سایر کشورها در شرایط بحرانی قرار نگرفته است. 

 در بسیاری از کشورها مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده و کارمندان موظف به دورکاری شده اند. رستوران ها، سینماها، مراکز خرید و به طور کلی مراکزی که موجب ازدجام و گردهمایی مردم می شود تعطیل شده اند. جلوتر از دولتها بسیاری از برندهای معروف در دنیا فروشگاه های خود را در مراکز خرید تعطیل کرده و مردم را وادار به خانه نشینی کرده اند. دنیا روی دیگری به خود دیده است. اما در ایران همچنان فروشگاه‌ها نیمه باز و بانک ها و اداره ها بازگشایی می‌شوند و روزانه مرگ و میر بیشتری بر اثر ابتلا به کرونا اتفاق می‌افتد.

مسافرانی که مرگ سوغات می آورند

هشت و نیم میلیون نفر در ۱۹ استان ایران به سفر نوروزی رفته اند. این در حالی است که دولت بارها از مردم خواسته است که در خانه بمانند ولی به نظر می رسد با توجه به نبود قوانین سختگیرانه در ایران هنوز گروهی از مردم به حساسیت شرایط بحرانی پی نبرده و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند. سرپرست حلال احمر ایران گفته است: «در این حجم بالای خروج، حدود شش هزار و ۵۰۰ نفر با علایم مشکوک به کرونا شناسایی شده اند. رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران هم گفته است وقتی مسافران نورزی برگردند اوضاع بدتر می شود.»

از سوی دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته است آمار ابتلا و مرگ در پایتخت فراتر از گمانه زنی های قبلی است. علیرضا زالی گفته است علی رغم هشدارها تعداد زیادی از تهرانی ها به سفر نوروزی رفته اند و بار دیگر هشدار داد که وقتی مسافران نوروزی برگردند اوضاع بدتر می شود.»

این در حالی است که مایک راین کارشناس سازمان جهانی بهداشت گفته است تعطیلی شهرها برای شکست کرونا کافی نیست. وی در گفت و گو با بی بی سی تاکید کرد: «به دنبال شناسایی مبتلایان به ویروس و قرنطینه کردن آنها باشیم و کسانی را که با بیماران در تماس بوده اند هم قرنطینه کنیم. در غیر اینصورت با بازگشت مردم به اجتماع ویروس دوباره فراگیر می شود.»

وزیر بهداشت ایران می‌گوید طرحی را آماده کرده است که در ستاد ملی کرونا که با ریاست حسن روحانی تشکیل خواهد شد مطرح می‌شود. نمکی در مورد این طرح گفت:« علاوه بر خواهش و تمنا از شیوه های دیگری هم برای محدود کردن قرار است که استفاده کنیم. که در صورت تصویب آن را اعمال و اجرا خواهیم کرد. این بدان معنی نسیت که قرار است ما آن قرنطینه های سخت( اشاره به قرنطینه دربرخی  کشورهای دنیا) و بستن همه جا و آن هجوم عزیزان به بعضی از مراکز و بخصوص مراکز توزیع موادغذایی هیچ وقت چنین چیزی در ایران نخواهد بود. » 

بیشتر از