تلاش دانشمندان بریتانیایی برای شناسایی «ژن‌گان» ویروس کرونا

شناسایی توالی ژن‌گان، به شناخت کووید ۱۹ و چگونگی شیوع آن کمک می‌کند

دانشمندان با استفاده از این روش می‌توانند تشخیص دهند که آیا گونه‌های مختلفی از  ویروس کرونا در حال پدید آمدن است یا خیر - Thibault Savary / AFP

برخی از گروه‌های تحقیقاتی برتر بریتانیا با شناسایی توالی ژنگان ویروس کرونا کووید ۱۹ در آزمایشگاه‌های سراسر این کشور، در پی ارزیابی چگونگی شیوع و رفتار این ویروس هستند.

کنسرسیوم ژنگان‌شناسی کووید۱۹ بریتانیا (متشکل از سازمان خدمات بهداشت ملی، دفاتر بهداشت عمومی، مؤسسه ولکام سانگر و شماری از مؤسسات دانشگاهی) از شناسایی توالی ژنگان، برای تهیه نقشه گسترش این ویروس و چگونگی رفتار آن استفاده خواهد کرد.

می‌گویند با این روش می‌توان به شناخت بیش‌تری از این ویروس دست یافت و به دانشمندان امکان می‌دهد انواع رمزهای ژنی را شناسایی کنند و به کمک آن با جهش‌های ژنی آینده مقابله کنند.

پیش از این طرح تحقیقاتی، دانشمندان چین و فرانسه نیز توالی آرایش ژنی این ویروس را تعیین کرده بودند تا به شناختی بهتر از کارکرد آن دست یابند.

الوک شارما وزیر بازرگانی بریتانیا می‌گوید: این کنسرسیوم جدید در لحظه‌ای بحرانی از تاریخ با استعدادترین و بهترین دانشمندان بریتانیا را گرد هم خواهد آورد تا شناختی از این ویروس جهان‌گستر به دست دهند که بتوانیم با این بیماری مقابله کنیم و در نهایت زندگی مردم را نجات دهیم.

« در دولت هم خستگی‌ناپذیر کار می‌کنیم و هر آن چه از دست‌مان برمی‌آید برای مقابله با کووید۱۹ انجام می‌دهیم تا هر چه بیش‌تر زندگی مردم را نجات دهیم و جلوی بیکاری را بگیریم.»

از «شمار چشم‌گیری» از مبتلایان نمونه‌گیری می‌کنند و به آزمایشگاه‌های بلفاست، بیرمنگام، کمبریج، کاردیف، ادینبورو، اکستر، گلاسکو، لیورپول، لندن، نورویچ، ناتینگهام، آکسفورد و شفیلد می‌فرستند تا برای رسیدن به تصویری روشن‌تر از چگونگی کارکرد ویروس همکاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان با استفاده از این داده‌ها می‌توانند تغییرات ویروس را در مقیاس ملی رصد کنند تا به شناختی از چگونگی گسترش آن دست یابند و بفهمند که آیا گونه‌های مختلفی از آن در حال پدید آمدن است یا خیر.

سر پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت بریتانیا می‌گوید: تعیین توالی ژنگان کمک می‌کند کووید۱۹ و چگونگی گسترش آن را بشناسیم. به پیشبرد درمان‌ها در آینده و مشاهده اثرات مداخله‌ها نیز کمک می‌کند.

«بریتانیا یکی از پیشگامان تحقیقات ژنگان‌شناسی در جهان است و اطمینان دارم بهترین محققان ما که در این کنسرسیوم دست به کار شده‌اند کمک می‌کنند تا به نقطه عطفی در مقابله با این ویروس برسیم.

سر مایک استراتون، استاد ارشد دانشگاه و رئیس مؤسسه ولکام سانگر می گوید: مؤسسه سانگر در واکنش به استمرار شیوع جهان‌گستر کووید ۱۹ از بستر کاری بزرگی که برای تشخیص توالی در اختیار دارد، در کنار مراکز منطقه‌ای یافتن توالی استفاده می‌کند تا برای درک بهتر شیوع ویروس کرونا در بریتانیا از دفاتر بهداشت عمومی بریتانیا، مراکز منطقه‌ای خدمات بهداشت ملی و چندین دانشگاه پشتیبانی کند.

او می افزاید: «توالی ژن‌گان نمونه‌های شمار چشم‌گیری از مبتلایان کووید۱۹ به طور کامل تعیین خواهد شد و محققان ما با استفاده از تخصصی که موسسه سانگر در ژنگان‌شناسی و رصد بیماری‌های واگیر دارد، با سایر گروه‌های معروف در کشور همکاری خواهند کرد تا داده‌های تولید شده را تحلیل کنند و چگونگی گسترش ویروس کرونا در بریتانیا را مشخص کنند. از این اطلاعات برای تدوین راهبردهای ملی و بین‌المللی مهار این ویروس جهان‌گستر و جلوگیری از گسترش بیش‌تر آن استفاده خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان