کرونا در ایران؛ سفر با هواپیما و قطار هنوز برقرار است

برخی شرکت‌ها بلیط سفر به مشهد را با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد - عکس از نیما نجف‌زاده٬ خبرگزاری تسنیم

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، بسیاری از مناسبات جامعه هم‌چون بسیاری از کشورهای دیگر دنیا دستخوش تغییر فراوان شد. در ایران و به دلیل هم‌زمانی شیوع این ویروس و روزهای ابتدایی سال جدید شمسی و آغاز تعطیلات نوروز، پیچیدگی‌های این تغییرات ناگهانی در سبک زندگی جامعه ایرانی باعث آن شد تا مبارزه با همه‌گیری این بیماری سخت‌تر شود.

از یک‌سو بی‌توجهی برخی از مردم به هشدارها درباره امکان گسترده‌تر شدن بیماری کووید-۱۹ در ایران با اصرار به سفرهای نوروزی و از سوی دیگر توجه برخی شرکت‌های مسافرتی به منافع اقتصادی بیش از منافع جمعی و سلامت عمومی جامعه باعث شده است که گروهی از شرکت‌های هواپیمایی و همین‌طور شرکت‌های قطار بین‌‌شهری باعث شوند که این چرخه سفر کردن ادامه داشته باشد و برخی از ایرانیان هم‌چنان با قطار و هواپیما به اقصی‌نقاط ایران سفر کنند. 

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است: «از یک طرف ورودی‌ برخی شهرها و استان‌ها به روی خودروی مسافران بسته شده و از طرف دیگر، هواپیما و قطار تخفیف‌هایی گذاشته‌اند که وسوسه‌ کننده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش با اشاره به لغو شدن بسیاری از سفرهای نوروزی ایرانیان و عودت بلیط‌های هواپیمایی و قطار به مسافران از قول وزیر راه مملکت نوشته است که: «پیش از آغاز تعطیلات نوروز، ۷۰ درصد سفرهای مردم در حوزه‌های مختلف هوایی، جاده‌ای و ریلی کاهش پیدا کرده و بیش از ۵۰۰ هزار بلیت قطار و هواپیما تاکنون کنسل شده است.»

ایسنا اما در گزارش خود تاکید می‌کند که آمارهای ارائه شده از سوی مقامات و مسئولان مربوطه هم‌خوانی چندانی با روش‌ها و میزان فروش بلیط‌های پروازهای و قطارهای مسافرتی ندارد.

ایسنا می‌نویسد: «برخی شرکت‌های ریلی و هواپیمایی با پیروی از همان اصل اقتصادی عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را به شدت  پایین آروده‌اند. این مطلب را دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم تایید کرده و گفته که قیمت‌ها از حداقل نرخ مصوب هم کمتر شده است.»

به نوشته این گزارش در مسیر تهران به مشهد چه شرکت‌های هواپیمایی و چه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ریلی شرایط ویژه‌ای را برای شهروندان در نظر گرفتند که آنها را تشویق به خرید بلیط سفر نوروزی کنند. 

به نوشته این گزارش «قیمت مسیر هوایی یکطرفه مشهد حدود ۱۰۰ هزار تومان شده و با آن که گفته می‌شود تقاضا کاهش یافته اما تعداد صندلی‌های خالی باقی‌مانده برای فروش در برخی ساعات روز به کمتر از ۱۰ صندلی می‌رسد. چنین شرایطی برای مسیر اهواز، شیراز و اصفهان نیز صادق است.»

در قطار هم وضع به همین منوال است و هرچند که برخی شرکت‌های ناوگان ریلی ایران تا ششم فروردین‌ماه سفرها را متوقف کرده‌اند اما «شرکت‌های ریلی دیگری، روی بلیت‌ها در اغلب مسیرها، تا حدود ۳۰ درصد تخفیف گذاشته‌اند، به طوری که در مسیر پر مسافری، چون مشهد تعداد کمی از صندلی‌ قطارهایی که نسبتا کیفیت بهتری دارند، باقی مانده است.»

عدم مدیریت درست نسبت به پیشگیری مردم از سفر رفتن و از سوی دیگر منفعت‌طلبی برخی شرکت‌های مسافرتی باعث شده است که پیچیدگی‌های بحران کرونا در ایران زوایای بیشتری پیدا کند. 

این درحالی‌ست که بسیاری از مقامات بهداشتی کشور می‌گویند که موج دوم کرونا در راه است.  

بیشتر از