روحانی: وضع ایران از کشورهای پیشرفته بهتر است

رییس‌جمهور ایران می‌گوید آمریکا مسئول بحران بیکاری و زندگی سخت مردم است

روحانی پیشنهاد کمک‌ دارویی آمریکا برای مقابله با کرونا را رد کرد و گفت که ایران به «لیوان گل‌آلود» آمریکایی‌ها نیازی ندارد- president.ir

حسن روحانی در نخستین جلسه هیات دولت گفته است که ایران در تامین نیازها برای مقابله با کرونا وضعیتی به مراتب بهتر از کشورهای پیشرفته دارد: «شرایط ما در مقایسه با کشورهای دیگر حتی پیشرفته از نظر تامین نیازمندی‌های ضروری، بهداشتی، تخت بیمارستان و نقاهتگاه‌ها، بهتر است و این در سایه تلاش و کوشش همه است.»

روحانی گفته است که به‌رغم گرانی کالاها در ایران هیچ‌گاه قفسه فروشگاه‌ها خالی از کالا نبوده است و این نشان می‌دهد که دولت او در زمینه تولید موفق عمل کرده است: «شاید گاهی اوقات بعضی اجناس گران بود و بعضی ها متعادل، اما قفسه های ما خالی نبود این به معنای این بود که در مسیر تولید حرکت کردیم.»

او در بخشی دیگر از سخنانش گفته که اگر افرادی در جمهوری اسلامی به دلیل بیکاری در بحران به‌سر می‌برند، مقصر آن آمریکا است: «مسئولیت بخشی از مسائل بیکاری و زندگی سخت مردم ایران، بر (دوش) آمریکا است. مسئول بخشی از عدم سرمایه‌گذاری و عدم گردش سرمایه در کارخانه‌هایمان، آمریکا است. برخی از انسان‌هایی که به خاطر نداشتن شغل در شرایط فوق‌العاده بحرانی زندگی ‌می‌کنند، مسئولش آمریکا است.»

روحانی همچنین پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه و دارویی آمریکا برای مقابله با کرونا را نیز رد کرد و گفت که ایران به «لیوان گل‌آلود» آمریکایی‌ها نیازی ندارد: «می‌گویند در کرونا حاضر هستیم کمک کنیم. کمک آنها همان لیوان گل‌آلودی است که تعارف می‌کنند اما نمی‌گویند که چشمه‌های اصلی را به روی مردم بسته‌اند. ما لیوان گل‌آلود شما را نمی‌خواهیم، شما کنار بروید، صادرکنندگان، وارد گنندگان را اذیت نکید، ملت ما خودشان بلدند چکار کنند، پزشکان ما به کارشان مسلط هستند.»

روز گذشته نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان نوروزی‌اش، با دریافت کمک از آمریکا مخالفت کرد و گفت که ممکن است آمریکا خودش ویروس کرونا را ایجاد کرده باشد و اکنون به دنبال تثبیت این ویروس در ایران باشد: «آمریکایی‌ها چند بار گفته‌اند حاضرند کمک دارویی به ایران کنند و گفته‌اند که فقط شما از ما بخواهید. این از حرف‌های عیجب است. شما متهم هستید که خودتان این ویروس را ایجاد کرده‌اید...ممکن است دارویی را وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کند. شاید کسی را وارد ایران کنید تا اطلاعات خود را از میزان اثرگذاری این ویروس تکمیل کنید.»

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش گفته بود که گروه زیادی از «اجنه» و «انسان‌ها» به دشمنی با جمهوری اسلامی مشغولند: «هم دشمنان جنی و هم دشمنان انسی وجود دارند و این‌ها به هم کمک می‌کنند. سیستم اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند.»

بیشتر از