فرماندار نیویورک: بحران کرونا ممکن است ۹ ماه طول بکشد

اندرو کومو مردم «بی‌ملاحظه» نیویورک را به دلیل بی‌اعتنایی به قرنطینه سرزنش کرد

علی‌رغم درخواست‌های متعدد برای در خانه ماندن،‌ برخی از شهروندان نیویورکی آخر هفته به پارک‌ها و بازار‌های هفتگی رفتند- Spencer Platt / AFP

اندرو کومو فرماندار نیویورک از مردمی که با بی توجهی آخر هفته خود را بیرون از خانه سپری می‌کنند، خواست تا به هشدار مسئولان برای ماندن در خانه و محدود کردن تماس خود با دیگران در دوران شیوع ویروس کرونا توجه کنند و برای محدود کردن ازدحام در اماکن عمومی تدابیری بیاندیشند. 

او گفت «سطح تراکم در شهر در مجموع نامناسب است.» 

او روز یکشنبه گفت:‌ «نمی‌دانم چرا مردم درک نمی‌کنند. این زندگی عادی نیست… این کار بی‌اعتنایی است، متکبرانه است، خودویرانگر است، بی‌احترامی به دیگران است، این رفتار باید متوقف شود، و باید فورا متوقف شود. وضعیت شوخی‌بردار نیست و من هم شوخی ندارم.» 

شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در ایالت نیویورک با چهار هزار شناسایی مورد جدید در تعطیلات آخر هفته به بیش از ۱۵ هزار نفر رسیده که بیش از نیمی از  شمار مبتلایان در کل ایالات متحده است. بیل د-بلازیو شهردار نیویورک می‌گوید این شهر به «کانون» ویروس کرونا بدل شده و مسئولان شهری و ایالتی بر سر پاسخ‌گویی اضطراری به وضعیت با دونالد ترامپ وارد درگیری لفظی شده‌اند. 

فرماندار کومو گفت مسئولان شهر نیویورک باید برای اجرای قرنطینه خانگی و در خانه نگه داشتن افراد ظرف ۲۴ ساعت «برنامه‌ریزی کند»، و گفت این بحران می‌تواند تا ۹ ماه به طول انجامد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «من از هر نظری استقبال می‌کنم، اما باید سریع انجام شود. چند بار باید به شما گفته شود که خودخواه و بی‌ملاحظه‌اید؟… این وضعیت مردم نیویورک در بهترین حالتشان است. من باید بتوانم به شما تکیه کنم. معنیش این است که باید در قبال خود و رفتارتان مسئولانه عمل کنید.»

او همچنین از جامعه مهندسان ارتش آمریکا خواست تا هر چه سریعتر بیمارستان‌های موقتی را در چهار نقطه برپا کنند و از آژانس مدیریت امور اضطراری فدرال خواست تا بیمارستان‌های صحرایی ۲۵۰ تخت‌خوابی را در شهر نیویورک بسازند. او همچنین هشدار داد که ایالت نیویورک کماکان از نظر تجهیزات و امکانات و کادر درمان برای مقابله با موج بیماران در هفته‌های آینده، فقیر است. 

 فرماندار نیویورک از آقای ترامپ خواست «نوار قرمز بوروکراسی اداری را ببرد» و هرچه سریعتر برای برپاکردن بیمارستان‌های اضطراری و رساندن تجهیزات به ایالت‌های اقدام کند چرا که شمار تخت‌های موجود درحال کاهش است و امکانات بیمارستانی رو به اتمام است. 

 گزارش‌های روزانه و بی‌پرده فرماندار کومو، و اظهارات روزانه آقای ترامپ که عمدتا حاوی اطلاعات ضدونقیض، ادعاهای ناشی از اعتماد بیش‌ازحد و مسئولیت ناپذیری در بحران است، نمایانگر شکاف میان تلاش‌های سرسختانه مقامات محلی و پاسخگویی دولت فدرال است. 

فرماندار نیویورک رییس‌جمهور آمریکا را به اجرای «فوری» قانون اولویت دفاعی ترغیب کرد که کارخانجات را به تولید تجهیزات و مواد مورد نیاز وادار می‌سازد و تولید تجهیزات دارویی را ملی می‌کند، که موجب می‌شود نیویورک و دیگر ایالت‌ها مجبور به رقابت با دیگر نظام‌های بیمارستانی برای تجهیزات گران‌قیمت نباشند. 

فرماندار گفت:‌ «زمان مهم است، هر دقیقه مهم است، حقیقتا مسئله مرگ و زندگی در میان است.»

او همچنین از مردم نیویورک خواست تا از روز چهارشنبه هرگونه جراحی غیرضروری را لغو کنند. این اقدام منجر به آزاد شدن ۲۵ الی ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی می‌شود. 

بیمارستان‌ها نیز موظف به افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خود شده‌اند اما فرماندار ایالت نیویورک از آنها خواسته تا ظرفیت خود را به میزان صد در صد افزایش دهند. 

 با آن که اکثریت موارد مرگ در این ایالت افراد بالای ۷۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند، فرماندار نیویورک هشدار داد که ۸۰ درصد مردم می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند و باید در این راستا از خود مراقبت کنند. 

او گفت:‌ «این یک وضعیت کوتاه‌مدت نیست. یک آخر هفته طولانی نیست… تمام تلاش ما برای کند کردن روند انتشار است…این بیماری راه خود را در جامعه خواهد رفت. ما ظرفیت جامعه را مدیریت می‌کنیم.» 

© The Independent