رئیس بهداشت عمومی فرانسه: قرنطینه باید چهار هفته دیگر تمدید شود

وزرای دولت به دنبال تنظیم قانونی برای اعلام وضعیت اضطراری هستند

پلیس فرانسه در نقاط مختلف برای اطمینان از رعایت مقرارت قرنطینه ایست بازرسی دارد-JOEL SAGET / AFP

به گفته رئیس بهداشت عمومی فرانسه، این کشور «به احتمال زیاد»‌ تعطیلی ۱۵ روزه را در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تمدید خواهد کرد. 

ژنویو چین، مدیر مرکز بهداشت عمومی فرانسه، گفت قوانین قرنطینه باید برای چهار هفته دیگر به اجرا درآید تا ویروس کشنده کرونا مهار شود. 

هشدار اخیر در حالی صادر شده است که کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه، گفت پلیس این کشور چهار هزار و ۹۵ نفر را به دلیل نقض قوانین سرسختانه منع عبور و مرور که روز سه‌شنبه به اجرا درآمد، جریمه کرده است. به موجب این قوانین هر کسی که می‌خواهد از خانه‌اش خارج شود، باید فرم مخصوصی را پر کند و دلیل آن را توضیح دهد. ورزش انفرادی، خرید خوراک و دارو، و به گردش بردن سگ از جمله دلایل موجه است. این تمهیدات به اندازه نقاط دیگر اروپا سنگین نیستند، چرا که در اماکن دیگر حتی ورزش بیرون از خانه مجاز نیست. 

نقض مقررات ماندن در خانه در فرانسه از ۳۵ یورو به ۱۳۵ یورو در روز پنجشنبه افزایش یافت، اما کاستانر گفت این رقم ممکن است در روزهای آینده به ۳۷۵ دلار افزایش یابد. 

او گفت:‌ «این مقررات، نظم است دارای موضوعیت شهروندی. اگر لازم باشد، با جدیت برخورد خواهیم کرد و افراد را وادار (به اطاعت از آن) خواهیم کرد. بیشتر مردم فرانسه مسئولانه برخورد می‌کنند و رفتار خود را تغییر داده‌اند، اما اقلیتی نیز هستند که رفتار خطرناک دارند. 

او افزود: «افرادی هستند که فکر می‌کنند با شکستن قوانین، قهرمانان دوران مدرن می‌شوند، اما این افراد نادانند.» 

او همچنین در مصاحبه‌ای جداگانه با کانال یک رادیوی اروپا گفت که تعطیلی ۱۵ روزه «در صورت لزوم» تمدید خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران فرانسه در حال تنظیم قانونی هستند تا وضعیت اضطراری ملی اعلام کنند. این اقدام، اختیارات بی‌سابقه‌ای برای درخواست تغییر کاربری ساختمان‌ها واتومبیل‌ها برای کمک به درمان بیماران، به دولت خواهد داد. 

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، در سخنانی گفت: «هدف از این تمهیدات، حفاظت از شهروندان در مقابل همه‌گیری است، اما اعلام وضعیت اضطراری همچنین تمهیداتی اقتصادی و اجتماعی معرفی خواهد کرد که برای این وضعیت غیرعادی ضرورت دارند.» 

تاکنون بیش از ۹ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه تایید شده است و فرانسه را به هفتمین کشور آسیب دیده از ویروس در جهان تبدیل کرده است. نزدیک به هزار بیمار در وضعیت وخیم به سر می‌برند و احتمال افزایش شمار قربانیان که تاکنون ۲۶۴ مورد بوده است، بالا است. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در سخنانی تلویزیونی در روز دوشنبه کسانی را که از مقررات دولت برای رعایت فاصله در اجتماع پیروی نمی‌کنند، محکوم کرد. 

حدود صد هزار مامور پلیس در ایستگاه‌های بازرسی و ماموریت‌های گشت‌زنی در سرتاسر این کشور بر اجرای قانون نظارت دارند.

© The Independent