محموله ماسک واسطه‌گران در جمهوری چک توقیف شد

ماسک‌ها و تجهیزات تنفسی از سوی چین برای ایتالیا ارسال شده بودند

مقامات گمرکی در شهر لواسیس صدها هزار ماسک را ضبط کردند-STR / AFP

به گزارش مقامات، جمهوری چک بیش از ۱۰۰ هزار ماسک را که از طرف چین برای کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایتالیا به آن کشور فرستاده شده بود، ضبط کرد.

به گزارش مقاله‌ای که توسط وزیر بهداشت جمهوری چک به اشتراک گذاشته شده است، حدود ۶۸۰ هزار ماسک صورت، به اضافه هزاران دستگاه تنفسی از دلالان ضبط شده است.

به گفته وزیر کشور جمهوری چک، شرکت خاطی قرار بود این تجهیزات را به پزشکان و بیمارستان‌ها تحویل دهد، ولی در لحظه آخر قیمت آنها را افزایش داده است.

با این وجود، به نظر می‌رسد که بعضی از ماسک‌های ضبط شده، به عنوان هدیه‌ای از طرف چین در راه ایتالیا بوده‌اند که یکی از بدترین کشورهای دنیا تحت تاثیر شیوع همه‌گیر ویروس کرونا است.

جان هاماچک توییت کرد: «مقامات گمرکی در شهر لواسیس صدها هزار ماسک صورت را ضبط کردند. متاسفانه تحقیقات بعدی روشن ساخت که بخش کوچکی از مواد ضبط شده، هدیه‌ای از طرف چین به ایتالیا بوده است.»

او گفت: «ما در حال همکاری با هر دو کشور هستیم که مطمئن شویم ایتالیا هیچ چیزی از دست ندهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت ایتالیا در پراگ به ایندیپندنت گفت، وزیر امور خارجه چک گفته است حدود ۱۱۰ هزار ماسک صورت از اموال خود این کشور به ایتالیا فرستاده خواهد شد و پلیس به تحقیقات خود در این باره ادامه خواهد داد.

به گفته این سفارتخانه، این مقدار دقیقا برابر با هدیه‌‌ای است که از طرف چین ارسال شده بود و سپس و توسط گمرک این کشور ضبط شده بود.

در بیانیه آنها آمده است: «ارسال ماسک‌های صورت پیش از اتمام تحقیقات پلیس فرستاده خواهد شد، «چرا که در ایتالیا نیاز روزافزونی به تجهیزات پزشکی وجود دارد.»

ایتالیا با بیش از ۵۰ هزار مورد مبتلا، بیشترین آمار ابتلا را در سراسر اروپا داشته است و مقامات برای مقابله با ویروس کرونا، کل کشور را تحت قرنطینه قرار داده‌اند.

تعداد آمار مبتلایان در جمهوری چک در روز یکشنبه از هزار نفر گذشت؛ اما هنوز هیچ مرگی تا کنون در این کشور گزارش نشده است.

با گسترش اخبار نیاز شدید به تجهیزات پزشکی و شکایات پزشکان و پرستاران درباره کمبود دستگاه‌های تنفسی و گزارش‌هایی مبنی بر این که مردم در خانه به دوخت ماسک صورت برای خود مشغول شده‌اند، این کشور نیز اولین محموله تجهیزات پزشکی از طرف چین را آخر هفته گذشته دریافت کرد.

وزیر کشور چک گفت: «من دیگر مطمئن هستم که بعد از شنبه، ما بدترین دوران کمبود تجهیزات پزشکی و ابزار محافظتی را از سر گذرانده‌ایم و اکنون دیگر سیستمی برای ارسال و تحویل این تجهیزات به طور مرتب به سراسر جمهوری چک داریم.»

او گفت، این محموله اولین مورد از مجموعه‌ای ارسالی از طرف چین است که ظرف شش هفته آینده ادامه خواهد داشت.

دولت از روز پنجشنبه به مردم دستور داده است که برای مقابله با شیوع کووید۱۹(بیماری‌ای شبیه آنفولانزا که می‌تواند به ذات‌الریه تبدیل شود)، هنگام حضور در اماکن عمومی بینی و دهان خود را بپوشانند.

سیاست‌مداران تصاویری از دیدارهای خود در اتاق‌هایی منتشر کرده‌اند که همه افراد حاضر در آن، ماسک صورت پوشیده‌اند.

شیوع ویروس کرونا که در اواخر سال گذشته میلادی از چین آغاز شد، تا کنون به ۱۸۸ کشور در سراسر دنیا رسیده است.

تا روز یکشنبه، بیش از ۳۰۰ هزار نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند و حدود ۱۳ هزار نفر از مبتلایان، جان باخته‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان