دکتر آنتونی فاوچی؛‌‌ «قهرمان» نزد جورج بوش پدر

دکتر فاوچی از منتقدان جدی ترامپ در زمینه انتشار اخبار دروغین پزشکی است

آنتونی فاوچی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی-REUTERS/Joshua Roberts 

فیلمی از رئیس ‌جمهوری اسبق آمریکا، جورج اچ دبلیو بوش، منتشر شده است که در آن او پزشکی را که بر صدر واکنش دولت کنونی به همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است، به عنوان چهره‌ای ملی و الهام‌‌بخش تحسین می‌کند. این در حالی است که دونالد ترامپ در مواجهه با بحران، مدام حرف‌هایی در تناقض با مقام ارشد بهداشتی کشور می‌زند.

در مناظره ریاست ‌جمهوری سال ۱۹۸۸ بوش که آن موقع نامزد انتخابات بود (و سپس از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس‌جمهوری آمریکا شد) در پاسخ به این سوال که «قهرمانان» معاصر که به مردم آمریکا «الهام می‌دهند» کیستند، به دکتر آنتونی فائوچی اشاره کرد. 

او گفت: «احتمالا هرگز اسم ایشان را نشنیده‌اید. پزشک پژوهش‌گر بسیار سطح بالایی در موسسه ملی بهداشت است که سخت مشغول پژوهش درباره بیماری ایدز است.»

این فیلم، نقطه مقابل خشم خاموش کتر فائوچی در تقابل با حرف‌های رئیس‌ جمهوری (کنونی) علیه «وزارت خارجه و دولت پنهان در اعماق» و پخش اطلاعات غلط درباره کاربست داروهای ضد مالاریا برای مقابله با این ویروس است (ادعایی که آقای ترامپ در توییتر تکرار کرد.)

دکتر فاوچی در سمت مدیر «موسسه ملی آلرژی‌ها و بیماری‌های عفونی» چند بار مجبور به رد تناقضات مداوم آقای ترامپ و ادعاهای پزشکی ثابت‌ناشدنی او در رسانه‌های اجتماعی و در گزارش‌های مداومش از کاخ سفید شده است که نزد میلیون‌ها نفر تکرار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی در پاسخ به این سوال که آیا این دارو (داروی ضد مالاریا) راه‌حلی امید بخش است، گفت: «پاسخ، منفی است.»

او گفت شواهدی که رئیس ‌جمهوری ادعایشان را می‌کند، «موردی» هستند و مقابله با ویروس کوید۱۹ «داروی جادویی» ندارد. 

دکتر فاوچی اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک تایمز» گفت، مجبور است «نزد عموم حرفی متفاوت» از حرف‌های رئیس‌ جمهوری بزند، گرچه آقای ترامپ هنوز از گفته‌های صریح او «ناراحت نشده است.»

او گفت: «نمی‌خواهم ایشان را شرمسار کنم… نمی‌خواهم قیافه آدم سرسختی را بگیرم که رودرروی رئیس‌ جمهوری ایستاده است. فقط می‌خواهم واقعیات را مطرح کنم. و به جای این‌که بگویم «شما اشتباه می‌گویید»، کافی است مدام راجع به داده‌های موجود و شواهد موجود صحبت کنیم.»

دکتر فاوچی و سایر مقامات بهداشتی مرتبا با ادعاهای پرمبالغه و حاکی از اعتماد به نفس کاذب دولت برخورد کرده‌اند، اما او می‌گوید که باور دارد رئیس ‌جمهوری «کاملا» متوجه خطر این همه‌گیری هست. 

© The Independent