حوزه علمیه: در ستاد کرونا عضو شویم و کمیته امور دینی ایجاد کنیم

پس از انتشار فیلم رقص کادر درمان در بیمارستان‌ها، حضور مداحان و طلاب در بیمارستان‌ها افزایش یافته است

مدیر حوزه‌های علمیه از وزیر بهداشت خواسته حوزه‌های علمیه را به عضویت ستاد مرکزی بحران کرونا درآورند.

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشته است که «مرکز مدیریت حوزه های علمیه آمادگی معرفی عضوی در ستاد مرکزی بحران کشور را دارد».

اعرافی همچنین از وزیر بهداشت خواسته که «کمیته امور فرهنگی و دینی» در ستاد مقابله با کرونا تشکیل و ریاست آن به حوزه‌های علمیه واگذار شود: «باتوجه به اهمیت موضوعات فرهنگی و دینی، کمیته امور فرهنگی و دینی نیز در کنار سایر کمیته ها با محوریت مدیریت حوزه های علمیه کشور تدبیر و جهت همکاری در امور مرتبط، تشکیل شود، تا ضمن هماهنگی بیشتر از ظرفیت کامل حوزه و روحانیت در سراسر کشور در خدمت به ملت ایران بهره‌برداری شود.»

انتشار فیلم رقص کادر درمان ایران در بخش بیماران کرونایی با واکنش مقام‌های مذهبی و سیاسی در جمهوری اسلامی مواجه شده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حساب توییتری خود با انتشار بخشی از فیلم از کرخه تا راین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به صورت غیرمستقیم کادر درمان را ملامت کرد.

پس از انتشار گسترده فیلم‌های رقص در فضای مجازی و شبکه‌های خبری بین‌المللی، حضور طلاب و مداحان در این بخش‌ها افزایش یافت. گروهی از این افراد با خواندن ادعیه، زیارت و مداحی بر بالین بیماران به رقص پرستارها و پزشکان پاسخ دادند.

مدیر حوزه ‌های علمیه ایران گفته است که آن‌ها از نخستین ساعات اعلام «مشکل»، همکاری گسترده‌ای با کادر درمانی و مراکز بهداشتی داشته‌اند: «مدیریت حوزه‌های علمیه در قم و سراسر استان ها از نخستین ساعات اعلام مشکل در همه برنامه ها با مراکز بهداشت و درمان کشور نهایت همکاری را داشته و با تشکیل ستاد ویژه به تعطیلی حوزه های سراسر کشور و بسیج طلاب و نیروهای جهادی حوزوی برای امداد و همراهی با کادر درمان و دیگر برنامه‌های مرتبط پرداخت.» 

اعرافی در نامه خود نوشته است که «طلاب جهادی» و حوزویان در بحران‌های قبلی مانند سیل و زلزله نیز نقش مهمی داشته‌اند.

روز گذشته سپاه سیدالشهدا تهران نیز از اعزام طلاب برای قرار گرفتن «در کنار کادر درمان» در بیمارستان‌ها خبر داده بود. منوچهر سالاروند، رییس روابط عمومی این نهاد نظامی به خبرگزاری ایرنا گفته بود که « ۱۷ طلبه برادر و ۱۰ طلبه خواهر» به بیمارستان‌های تهران فرستاده شده‌اند تا به کادر درمانی بیمارستان‌ها «روحیه» بدهند: «حضور طلاب، مایه دلگرمی کادر درمانی خواهد شد تا در این شرایط خاص و حساس، آنها هم بتوانند به مسئولیت خود عمل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، صبح امروز، سازمان نظام پزشکی ایران در کانال اطلاع‌رسانی خود به فیلم حضور یکی از همین طلبه‌ها بر بالین بیماران کرونایی و خوراندن «مایع شفابخش» به آن‌ها واکنش نشان داد: «(این فرد) بدون حفاظت شخصی وارد شده و طبیعتاً شانس گرفتاری خود را بالا برده‌است و چه بسا الان ناقل است و در سطح جامعه در حال تردد است. با انگشت غیربهداشتی خود در ظرفی می‌زند که شاید با همین انگشت به صدها نفر دیگر هم زده‌است. سپس همین انگشت را دور لب و بینی بیمار بی‌دفاع کشیده، همین انگشت پر از عفونت را مجدداً به اطراف دهان و بینی بیمار مظلوم دیگر می‌کشد و لابد دیگران را هم! »

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت هم تنها به حضور روحانیونِ مدعی «طب اسلامی» در بیمارستان‌ها واکنش نشان داده و گفته است که حضور این افراد در بیمارستان‌ها «مصداق بارز مداخله در امر درمان» است.

در سال ۱۳۸۹ تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت کشور ایران با حوزه‌های علمیه منعقد شد تا بر اساس آن از «معنویت» برای «کاهش بلایای طبیعی» استفاده شود. حسین باقری رییس وقت سازمان مدیریت بحران کشور در زمان انعقاد این تفاهم‌نامه گفته بود: «از حوزه علمیه برای به کارگیری نقش معنویت در کاهش بلایای طبیعی استفاده خواهیم کرد و در مرحله اول با حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان و شیراز تفاهمنامه همکاری امضا کردیم.»

یک دهه پس از ورود حوزه‌های علمیه به موضوع تخصصی بلایای طبیعی، هنوز گزارشی از بودجه اختصاص‌یافته به حوزه‌ها و اقدامات و نقش آن‌ها در کاهش این بلایا منتشر نشده است.

بیشتر از