وزیر بریتانیایی: مردم در خانه نمانند کشور به سبک ایتالیا تعطیل می‌شود

بوریس جانسون، از مردم خواسته که در روز مادر به دیدار والدینشان نروند

استقرار سربازان ایتالیایی با پوششی از ماسک‌های محافظ- REUTERS/Antonio Parrinello

یک مقام دولتی ارشد بریتانیا گفت، اگر مردم به توصیه ماندن در خانه در طی بحران ویروس کرونا بی‌توجهی کنند، دولت تعطیلی کشور به سبک ایتالیا را بررسی می‌کند. 

رابرت جنتریک، وزیر امور مسکن و جوامع در بریتانیا، به اعمال تمهیدات سختیگرانه‌تر برای در خانه نگه داشتن مردم اشاره‌ای نکرد. گزارش‌ها در این کشور حاکی از تجمع گروه‌های مردمی در پارک‌ها و مناطق ساحلی است. 

این در حالی است که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، مردم را ترغیب کرده است که در روز مادر به دیدار والدینشان نروند و هشدار داد که انتشار کووید-۱۹ در حال سرعت گرفتن است. 

پزشکان از بیش از یک و نیم میلیون نفر که دچار بیماری‌های پیشینه‌ای هستند، خواسته‌اند تا برای مدت سه ماه در خانه بمانند و مسئولان برنامه‌ریزی در ارتش، طرح‌هایی را برای کمک به سیستم‌های حمایتی محلی در نظر گرفته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جنریک روز یکشنبه به سوفی ریج در شبکه خبری اسکای گفت:‌ «ما می‌خواهیم در جامعه‌ای آزاد زندگی کنیم که بتوانیم فعالیت‌هامان را ادامه دهیم و در عین حال، از توصیه‌های پزشکی نیز پیروی کنیم. اما این یک بازی نیست. مسئله بسیار جدی است.»

او گفت:‌ «اگر مردم از توصیه‌ها اطاعت نکنند، مجبور می‌شویم گزینه‌های دیگری در پیش گیریم. اما هیچ‌یک از ما مایل نیستیم که وارد این مسیر شویم.» 

او تصاویر رسیده از ایتالیا را «هشیارکننده» خواند و از مردم بریتانیا خواست تا از توصیه‌های پزشکی برای کمک به «برگرداندن موج» در مواجهه با بحران ویروس کرونا، پیروی کنند. 

او در پیامی مستقیم به افراد آسیب‌پذیری که باید در خانه بمانند، گفت: «باید بدانید که شاید برای مدتی طولانی مجبور باشید خانه‌نشین شوید، اما تنها نیستید. ما برای حمایت از شما هر آنچه درتوان داریم به کار می‌گیریم.» 

صادق خان، شهردار لندن، با صدور هشداری خطاب به عموم مردم، آنان را به ماندن در خانه ترغیب کرد و هشدار داد که اگر مردم قوانین فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، ممکن است بمیرند. 

او در برنامه «اندرو مار» در شبکه بی‌بی‌سی گفت:‌ «زندگی عوض شده، برای مدتی مجبوریم کارهایمان را به شکل متفاوتی انجام دهیم. مراودات اجتماعی منجر به انتشار بیماری می‌شود، باعث می‌شود افراد جانشان را از دست بدهند.» 

او گفت: «از خانه بیرون نروید، مگر آن که واقعا، واقعا مجبور باشید.» 

© The Independent