ابراز تاسف ترامپ از مخفی‌کاری چین در مورد کرونا

رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر چند بار ویروس کرونا را «ویروس چینی» خواند

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت: «ای کاش چین، درباره ویروس کرونا زودتر به ما گفته بود»-  Alex Wong/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا با گفتن این که ای کاش «چین زودتر به ما گفته بود» اظهارات قبلی خود درباره عدم شفافیت این کشور در قبال بیماری کووید-۱۹ را نقض کرد. او سپس از واکنش دولت خود به همه‌گیری بیماری دفاع کرد. 

رییس‌جمهور آمریکا از چین به دلیل آنچه که نبود شفافیت درباره انتشار ویروس کرونا خواند، انتقاد کرد و در کنفرانس خبری عصر یکشنبه به خبرنگاران گفت‌ «ای کاش درباره ویروسی که معتقدیم از یک بازار حیوانات زنده در ووهان چین نشات گرفته، زودتر به ما گفته بودند.»

او در کاخ سفید گفت:‌‌ «همه افراد- همه افراد نخبه‌ای که داریم- به سه یا چهار ماه زمان اضافی نیاز دارند. آنها این زمان را نداشتند. آنها هم مانند بقیه درباره ماجرا در روزنامه‌ها می‌خوانند.»

او افزود:‌ «چین بسیار مخفی‌کارانه عمل کرد. بسیار بسیار مخفی‌کارانه. و این جای تاسف دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما لحن رییس جمهور آمریکا در ماه ژانویه بسیار متفاوت بود، همانطوری که یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه به توییت ۲۴ ژانویه او اشاره کرد، که رییس‌جمهور در آن نوشته بود:‌ «چین برای مهار ویروس سخت تلاش می‌کند. ایالات متحده از شفافیت آنان تقدیر می کند. همه چیز خوب پیش خواهد رفت.» 

آقای ترامپ گفت دلیل نوشتن آن توییت، که چهار روز بعد از اولین مورد ابتلا به ویروس کشنده در آمریکا نوشت، این بود که « درست بود.» او گفت:‌ «آنها آن زمان شفاف بودند.» 

او افزود:‌ «برای این کشور احترام زیادی قائلم. اما ای کاش زودتر به ما گفته بودند.»

رییس‌جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر و درباره همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ و علی‌رغم بار مناقشه برانگیز، آن را «ویروس چینی» خوانده است. 

در حالی که آقای ترامپ در گرماگرم افزایش موارد ابتلا در آمریکا و جهان به حملات خود به چین ادامه داده، اما در عین حال از این کشور به دلیل «تلاش سخت» برای تحت کنترل درآوردن بیماری، تقدیر کرد. 

او گفت:‌ «چین در اینجا نفعی ندارد. چین هزاران نفر را از دست داده و بر سر این مسئله دوران وحشتناکی را پشت سر گذاشته است.» 

گزارش‌ها نشان می‌دهند که مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از ماه ژانویه و فوریه و موقعی که زندگی در شهر واشنگتن و در سرتاسر آمریکا تاثیری از ویروس نگرفته بود، از بروز یک همه‌گیری بالقوه در جهان آگاه ‌بوده و درباره‌اش هشدار داده بود. 

در تاریخ ۱۳ ماه مارس بود که آقای ترامپ برای کمک به مقابله با انتشار ویروس کرونا در کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد. ایالت‌های آمریکا بارها و رستوران‌ها را به روی عموم بسته و به ده‌ها هزار آمریکایی دستور داده‌اند که در خانه‌هایشان بمانند. 

© The Independent