روند مبادله زندانیان به فرانسوی‌ها رسید

رولاند مارشال در مقابل جلال روح‌الله‌نژاد آزاد شد

در هفته گذشته برخی شهروندان خارجی یا دوتابعیتی زندانی در ایران به مرخصی آمده‌اند-عکس از رسانه‌های اجتماعی

روند امتیازگیری از آزادی یا به مرخصی فرستاندن شهروندان خارجی یا دوتابعیتی زندانی در ایران زیر سایه کروناویروس که با مرخصی نازنین زاغری رتکلیف و مایکل وایت در هفته گذشته آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان، مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز گذشته از آزادی جلال روح‌الله‌نژاد خبر داد که به اتهام نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران در فرانسه بازداشت و در آستانه استرداد به آمریکا قرار داشت.

به گزارش میزان، دادگاه‌های فرانسه و دیوان عالی این کشور درخواست آمریکا برای استرداد روح‌الله‌نژاد را تایید کرده بودند، اما دولت فرانسه با تغییر این تصمیم، او را آزاد کرد.

همزمان با بازگشت رو‌ح‌الله‌نژاد به ایران، رولاند مارشال فرانسوی در اختیار سفارت فرانسه در تهران قرار گرفت. ایسنا اتهام او را اقدام علیه امنیت ملی اعلام کرده و ادعا می‌کند به پنج سال زندان محکوم شده بود.

رولاند مارشال دوست فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی-فرانسوی است که از خردادماه امسال با اتهام‌های مشابهی در زندان به سر‌می‌برد و ماه گذشته خبرهای مبنی بر درخواست عادلخواه برای ازدواج با رولاند مارشال منتشر شده بود.

دولت فرانسه از تابستان امسال بارها درخواست آزادی دو تبعه خود از ایران را مطرح کرده بود. اما مقامات تهران می‌گوید که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسند و قوانین برای فریبا عادلخواه مشابه قوانینی است که در مورد هر شهروند ایرانی دیگر اعمال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهره‌برداری از «تهدید کرونا»

در فاصله تابستان تا اواخر پاییز امسال، چند مورد مبادله شهروندان آمریکایی، آلمانی و استرالیایی با شهروندان ایرانی زندانی در این کشورها انجام شد. اما با شیوع کروناویروس (کووید-۱۹) در ایران و افزایش نگرانی‌ها در مورد شرایط بهداشتی زندان‌ها، فرصت دیگری برای تهران فراهم شده تا از تهدید کرونا برای امتیازگیری و مبادله شمار بیشتری از شهروندان خارجی زندانی استفاده کند.

تا روز جمعه آمار رسمی قربانیان کروناویروس در ایران هزار و ۴۳۳ نفر اعلام شده که همچنان با آمار غیررسمی جان‌باختگان که بیش از ۲ هزار نفر است، فاصله زیادی دارد.

هفته گذشته نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی و کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز که به اتهام کمک به براندازی نرم در ایران زندانی بود، با توجه به شرایط جاری با پابند الکترونیک به مرخصی آمد.

پس از او در روز پنجشنبه مایکل وایت، سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا به سفارت سوئیس منتقل شد تا دوران مرخصی خود را بگذراند.

ایالات‌متحده همچنان خواستار آزادی سه شهروند دیگر خود، سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز، فعال محیط زیست است که در ایرانی زندانی هستند.

افزون بر این کایلی مور گلیبرت، استرالیایی-بریتانیایی، که به اتهام جاسوسی به تحمل ۱۰ سال حبس در ایران محکوم شده نیز همچنان در زندان به‌سر می‌برد.

مقامات تهران همزمان با آزادی با به مرخصی فرستادن زندانیان دوتابعیتی، بر لغو تحریم‌ها و دستیابی به منابع مالی اصرار دارند. تحریم‌هایی که بخش عمده‌ای از آنها از سوی ایالات‌متحده اعمال می‌شود.