مقام ‌عالی‌رتبه سازمان ملل: به مناسبت نوروز فعالان محیط زیست را آزاد کنید

اینگر اندرسن:‌ «به مناسبت نوروز، از ایران می‌خواهم که حافظان محیط زیست زندانی را آزاد کند»

اینگر اندرسن، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل -  AFP  / ABDELHAK SENNA

اینگر اندرسن، رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل، با انتشار یک پیام توییتری همزمان با فرا رسیدن نوروز، از مقامات دولت ایران خواست که هفت تن از حافظان محیط زیست را که هم اکنون در زندان هستند، آزاد کند. 

خانم اندرسن که بالاترین مقام محیط‌ زیستی سازمان ملل محسوب می‌شود در این پیام توییتری نوشت:‌ «به مناسبت نوروز، از ایران می‌خواهم که حافظان محیط زیست زندانی را آزاد کند تا آنها بتوانند تولد دوباره طبیعت را در کنار عزیزانشان جشن بگیرند.» او همچنین از آزادی عبدالرضا کوهپایه و اینکه او قرار نیست به زندان بازگردد ابراز خرسندی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم اندرسن در تاریخ ۲۰ اسفند نیز با انتشار یک پیام توییتری خواستار آزادی دیگر زندانیان و از جمله نیلوفر بیانی، همکار سابق این سازمان شد.

خانم اندرسن در این توییت نوشته بود اینکه یکی از «فعالان محیط زیست» در بین گروه بزرگی از زندانیان «آزادشده» به صورت موقت به دلیل «شیوع ویروس کرونا» بوده، موجب تسلی خاطر او شده است. او همچنین خواستار آن شد که همه حفاظان محیط زیست در بازداشت آزادی شوند از جمله نیلوفر بیانی که چندین سال کارشناس برنامه محیط زیست سازمان ملل بوده است. 

پیش از این کاوه مدنی معاون سابق محيط زيست كه مدتي نيز نائب رييس مجمع محيط زيست سازمان ملل متحد بوده است درباره توییت بالاترین مقام محیط زیستی سازمان ملل به ایندیپندنت فارسی گفته بود:‌ «می‌توان گفت خانم اندرسن بالاترين مقام رسمى جهان در حوزه محيط زيست است. بنابراين اين اظهار نظر اهميت دارد. وضعيت زندانيان محيط زيستى، جامعه بین‌المللی را سر در گم كرده است. آنها دایما با ابراز تعجب از احكام دادگاه و اتهامات وارده، اميدوار هستند كه با دخالت دولت و دادرسى منصفانه مساله خاتمه پيدا کند كه البته اين اميدواری بيشتر ناشى از نداشتن شناخت در خصوص نحوه كاركرد دستگاه‌هاى مختلف در ايران است.»

عبدالرضا کوهپایه یکی از هشت تن از حافظان محیط زیست که بیش از دوسال است در بازداشت به سر‌ می‌برند در تاریخ ۱۷ اسفندماه (هفتم مارس) از زندان اوین بازداشت شد. این آزادی پس از آن صورت گرفت که مقامات قضایی گفتند زندانیانی که کمتر از پنج سال حکم زندان دارند به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، به مرخصی خواهند آمد. عبدالرضا کوهپایه درمیان هشت حافظ محیط زیست با حکم چهار سال زندان کمترین حکم را به خود اختصاص داد.  

به دنبال تایید این احکام از سوی قوه‌قضاییه سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «مقامات ایران هیچ مدرکی دال بر اتهاماتشان علیه اعضای مؤسسه میراث حیات وحش پارسیان ارائه نکرده‌اند و باید آنها را فوراُ آزاد کنند.»

بیشتر از