ویروس کرونا؛ هشدار درباره امکان بروز فاجعه انسانی در مشهد

رئیس شورای شهر مشهد می‌گوید با ادامه سفر به این شهر فاجعه بزرگی در راه است

بر طبق آخرین آمارهای منتشر شده، در روز گذشته ۴۸ نفر در خراسان رضوی به ویروس کرونا مبتلا شدند - REUTERS

رئیس شورای شهر مشهد در صفحه رسمی اینستاگرام خود متنی منتشر کرده و نسبت به امکان رخ‌داد یک فاجعه انسانی در اثر شیوع و گسترش ویروس کرونا در مشهد هشدار داده است . 

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، از ورود ۵۹‌هزار خودرو به این کلان شهر ایران طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است  و نوشته «این میزان خودرو نسبت به روز ۲۹ اسفند سال ۹۷، ۴۲ درصد کمتر است، اما باز هم رقم بسیار بالایی است».

رئیس شورای شهر مشهد در متن منتشر شده خود صراحتا هشدار داده است که «اگر سفر به مشهد منع نشود، باید در انتظار فاجعه انسانی مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد نشست».

با شیوع ویروس کرونا در تمامی شهرهای ایران، برخی شهرها که همواره جمعیت مسافر زیادی را پذیرا هستند هم‌چون مشهد و اصفهان و شیراز، شاهد ابتلای گسترده شهروندان به ویروس کرونا بودند و در هفته‌های پیش رو و با توجه به عدم مشارکت بسیاری از ایرانیان در پیوستن به خیل دیگرانی که در قرنطینه خود ساخته خانگی به سر می‌برند،  در این شرایط بحرانی عزم سفر کردند و حالا بیم آن می‌رود که در ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ شاهد همه‌گیری گسترده و تصاعدی این ویروس در شهرهایی باشیم که مسافران بسیاری به آن‌جا سفر می‌کنند. 

در هفته‌های پایانی اسفندماه، بحث و جدل در میان مقامات مسئول شهری و تولیت آستان قدس رضوی در مشهد بر سر قرنطینه این شهر و یا تعطیلی حرم رضوی بالا گرفت. پنج روز پیش بود که «محمدرضا کلائی» شهردار مشهد  با اشاره به اینکه مبارزه با ویروس کرونا در سه ضلع «حاکمیت، مردم و مدیریت شهری» جریان دارد گفته بود: « باید اذعان کنیم فرصت طلایی را برای مبارزه با این ویروس در مشهد از دست دادیم و آنطور که باید رعایت نکردیم.» شهردار مشهد صراحتا گفته بود که «اگر بدون ضرورت بیرون برویم و باعث شلوغی شویم و باعث مرگ کسی شویم واقعا قاتلیم».

شهردار مشهد تاکید کرده بود که در صورت تجمع میلیونی مردم به هنگام تحویل سال در حرم رضوی «فاجعه‌ای بزرگ» رخ می‌داد. 

یک روز پس از ابراز نگرانی شهردار مشهد از رخ‌دادن فاجعه انسانی در این شهر بود که وزیر بهداشت صراحتا از شیب صعودی موارد ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در مشهد سخن گفت و هشدار داد که «خیز شیوع کرونا اگر در مشهد افزایش پیدا کند به شدت بالا خواهد رفت».

شدت گرفتن شیوع کرونا در مشهد هرچند بسیار دیر اما بالاخره مقامات مذهبی و تولیت آستان قدس رضوی را برآن داشت تا هم‌زمان با حرم حضرت معصومه در قم، درهای حرم امام هشتم شیعیان را هم بر روی مردم ببندند هرچند که هم‌چون برخی از شهروندان قمی، گروهی از مشهدی‌ها هم بسته شدن درهای حرم را تاب نیاوردند و با هجوم به حرم خواستار بازگشایی آن این مکان مقدس شیعیان شدند. 

امروز و در اولین روز از سال ۱۳۹۹ حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی با عذرخواهی از مردم به دلیل بستن درهای حرم رضوی، تصمیم برای جلوگیری از ورود مردم به حرم رضوی را با «نوشیدن جام زهر» مقایسه کرد و گفت: «تصمیمی بسیار سخت و دشوار و بدون اغراق به منزله نوشیدن جام زهر بود اما چاره‌ای نداشتیم و بنا به احساس تکلیف شرعی و بنابر توصیه علما و مراجع عظام و با هدف حفظ جان زائران، این تصمیم تلخ را گرفتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند که پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا تولیت آستان قدس رضوی حاضر به نوشیدن «جام زهر» شد و بسیار دیرتر از اماکن مهم دینی مسلمانان، هم‌چون مسجد پیامبر در مدینه، به هیچ‌کس اجازه ورود به حرم ندادند اما گویی گروهی از مردم بی‌توجه به دلایل این تعطیلی گسترده ندارند و هم‌چنان جاده‌های منتهی به شهر مشهد پر است از اتوموبیل‌هایی که راهی سفر نوروزی شدند. 

با توجه به دستورات اکید سازمان بهداشت جهانی و هم‌چنین مقامات بهداشتی مملکت مبنی بر کمک برای شکستن چرخه همه‌گیری ابتلا به ویروس کرونا، اصرار به سفر و ناپرهیزی در تردد‌های بی‌دلیل باعث شده که نگرانی‌ها برای افزایش تصاعدی آمار مبتلایان و قربانیان و رخ‌داد یک فاجعه انسانی در شهرهایی چون مشهد هر روز بیشتر از قبل شود. 

بر طبق آخرین آمارهای منتشر شده، در روز گذشته ۴۸ نفر در خراسان رضوی به ویروس کرونا مبتلا شدند. پیش‌تر و در تاریخ ۲۶ اسفندماه علی‌اصغر انجیدنی دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته بود که «تاکنون ۲۳۰ بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی جان باخته‌اند».

این مقام بهداشتی به خبرگزاری ایرنا گفته بود: « از ۳۰ بهمن ماه امسال تا ۲۶  اسفند سه هزار و ۱۶۲ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند. »

بیشتر از