ویروس کرونا؛ در بیمارستان‌های نیویورک چه می‌گذرد؟

«وضعیت وحشتناک است؛ وسایل کافی برای حفاظت از خود و دیگران نداریم»

کادر پزشکی بیمارستان بروکلین؛ از ۲۹ اسفند تست کرونا در این بیمارستان صورت می‌گیرد- SPENCER PLATT/GETTY/AFP

با افزایش نارضایتی و شکایت از وضعیت بیمارستان‌ها و مخاطراتی که کادر پزشکی را در برابر ابتلا به ویروس کرونا تهدید می‌کند، پرستار یکی از بیمارستان‌های بزرگ نیویورک به ایندیپندنت فارسی گفت «ما تجهیزات و وسایل لازم برای حفاظت از خود را در اختیار نداریم. وضعیت وحشتناک است».

 مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، و تنها در شهر نیویورک چهارهزار نفر تست مثبت کرونا داشته‌ و ۲۶ نفر هم جان خود را در این شهر از دست‌ داده‌اند. 

عضو کادر پزشکی یکی از بیمارستان‌های بزرگ نیویورک به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «ما به تجهیزاتی که برای محافظت از خود نیاز داریم مجهز نیستیم. چون جراحی‌های دیگر کاملا کنسل شده‌اند، من به واحدی که افراد با ویروس کرونا را درمان می‌کنند منتقل شدم. ولی هیچ تجهیزاتی مثل پرستارها مثلا در چین و ایتالیا ندارم. ما امن نیستیم. موضوع این نیست که آیا ما هم ویروس می‌گیریم یا نه. الان موضوع فقط این است که چه زمانی مبتلا می‌شویم. ما نیازمند لباس محافظ و ماسک هستیم. اینجا هرج‌ومرج است.»

او اضافه کرد: «من در بیمارستانی در نیویورک کار می‌کنم که در نوع خود، چهارمین بیمارستان در کشور است. شما تصور کنید جاهای دیگر چه وضعیتی است.»

دولت محلی در نیویورک با توجه به این که این ایالت و به خصوص شهر نیویورک یکی از کانون‌های شیوع کرونا در کشور است، اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها و ادارات، ۷۵ درصد کار خود را به خانه‌ها منتقل کنند و افراد به جای حضور در محل کار در خانه کار کنند تا بدین ترتیب یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان، عملا سوت‌وکور و بی‌تحرک شود. 

اما اینکه نیویورک آماده مقابله با شیوع ویروس کرونا است یا نه، با شک و تردید‌های جدی مواجه است. دولت مرکزی، وعده داده است که به زودی تجهیزات لازم برای بیمارستان‌ها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت اما با وجود عددهای اعلام شده، پرستاران و پزشکان نگران حفاظت از خود و دیگران به دلیل کمبود تجهیزات هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرستار یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک که در خصوص وضعیت شهر در خصوص مواجهه با مبتلایان به کرونا با ایندیپندنت فارسی صحبت کرد، درخصوص کمبود تجهیزات گفت: «واقعا برایم فرقی نمی‌کند، اگر نمی‌توانید تجهیزات تهیه کنید، بروید از چین بگیرید. چین به ایتالیا و ایران هم کمک کرده است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که یک فاجعه در حال رخ دادن است. هرکسی که مسوول است دربیمارستان چنین چیزی را تایید می‌کند.»

او اضافه کرد که سیاست پذیرفتن بیمار بدون همراه در حال اجراست و غیر از کودکان که نیاز به همراه دارند بیماران نمی‌توانند با همراه به بیمارستان بیایند. حتی کودکان هم باید همراه خود را در محل پذیرش بگذارند و تنهایی به بخش‌ها منتقل شوند. 

او وضعیت روحی پرسنل پزشکی گفت: «ما به خاطر نداشتن تجهیزات حفاظتی همه عصبانی هستیم. مرکز کنترل بیماری‌ها به عنوان نهاد مسوول دائما مقررارت را تغییر می‌دهند و هیچ اطمینانی نیست که مقررارتی که آنها اعلام می‌کنند برای ما امن باشد. این قلب‌ همه ما را می‌شکند که بیماران تنها در بیمارستان هستند و از کادر پزشکی برای کارهایی که ضروری هم نیستند کمک می‌گیرند و خود همین ظرفیت این را دارد که باعث شیوع بیشتر بیماری شود. ما تا کنون مرگی در واحد خود نداشته‌ایم، اما هر روز گریه می‌کنم. برخی از پرستاران، تلفن می‌زنند و می‌گویند بیمار هستند و نمی‌توانند سر کار بیایند. چرا که می‌ترسند که به خاطر وضعیت ناامن بیمارستان‌ها، به کرونا مبتلا شوند.»

این پرستار بخش آی‌سی‌یو بیمارستانی در نیویورک در ادامه به ایندیپندنت‌فارسی در خصوص برخی از باورهای غلط در مورد ویروس کرونا گفت: «ما اینجا افرادی را می‌بینیم که سی ساله هستند و به دهان‌شان تجهیزات تنفس مصنوعی وصل شده است. این غلط است که بگویند جوانان مبتلا نمی‌شوند یا برای آنها خطرناک نیست. آنها ممکن است در درصدی که افراد مسن جان خود را ازدست می‌دهند در خطر نباشند، اما واقعا این بیماری روی آنها اثر می‌گذارد و هیچ تحقیق بلند مدتی در این خصوص وجود ندارد که این بیماری تاثیرات بلندمدتی روی دستگاه‌ تنفسی نمی‌گذارد.»

او افزود:‌«من به یک واحد آی‌سی‌یو، منتقل شدم جایی که از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت می‌شود. ظرفیت این واحد کاملا تکمیل است. در بیمارستان واحدهایی برای افراد با بیماری هایی دیگر درست کردند که این دو از هم جدا باشد.»

این پرستار ادامه داد که در بیمارستانی که کار می‌کند دو واحد مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا دارند که هر واحد ۲۰ تخت مراقبت همراه با لوله‌های تنفس مصنوعی دارد. تنها یک اتاق ایزوله فشارمنفی وجود دارد که برای حفاظت بیشتر از کارکنان است. به گفته این پرستار، افراد بیشتری در بخش اورژانس بیمارستان هستند که تجهیزاتی مانند اکسیژن و دیگر موارد را طلب می‌کنند.

هم اکنون در بیمارستان‌های نیویورک، جراحی‌های غیرضروری به تعویق افتاده است چرا که تخت کافی برای بیماران وجود ندارد. 

شهردار نیویورک روز جمعه اول فروردین، در گفت وگو با سی ان ان گفت ۷۰ درصد افراد مبتلا به کرونا در این ایالت، در شهر نیویورک هستند. او گفت در دو سه هفته بهترین‌ بیمارستان‌های کشور تجهیزات لازمی که برای اداره بیمارستان لازم است را دیگر نخواهند داشت.

 در چهل و هشت ساعت گذشته بیش از دو هزار نفر از افراد بازنشسته کادرپزشکی به دنبال دعوت به کار، برای کمک به بیمارستان‌ها بازگشته‌اند. این احتمال وجود دارد که برخی از هتل‌های نیویورک در طی هفته‌های آينده به عنوان بیمارستان‌های موقت مورد استفاده قرار گیرند.