ویروس کرونا؛ فرماندار کالیفرنیا از مردم خواست در خانه بمانند

آمار ابتلا به کرونا در برخی نقاط این ایالت هر چهار روز دو برابر می‌شود

فرماندار کالیفرنیا احتمال داده است که ۲۵.۵ میلیون نفر در کالیفرنیا به کووید۱۹ مبتلا شوند- MARIO TAMA/GETTY/AFP

گَوین نیوسِم، فرماندار کالیفرنیا روز پنجشنبه دستور داد که به منظور کنترل روند شیوع ویروس کرونا که می رود تا خدمات درمانی این ایالت را زیر فشار قرار دهد، کلیه ۴۰ میلیون ساکنان کالیفرنیا  ترددهای غیر ضروری خود را محدود کنند.

آقای نیوسم گفت: «این دقایقی است که باید تصمیمات سختی اتخاذ کنیم. باید با واقعیت رو به رو شویم.»

این فرمان به دنبال اقدامات مشابه مقامات محلی در بیش از نیمی از کالیفرنیا اعلام شده است. فرماندار کالیفرنیا گفت زمان پایان این مقررات نامعلوم است زیرا او نمی خواهد با پیش بینی های نادرست به مردم امید واهی بدهد. 

بر اساس این مقررات، ساکنان کالیفرنیا همچنان می توانند برای قدم زدن بیرون بروند و رستوران ها غذا را به در خانه ها تحویل دهند.

فرماندار کالیفرنیا که عضو حزب دموکرات است، همچنین از ۵۰۰ سرباز گارد ملی کالیفرنیا خواسته  در امر توزیع غذا یاری دهند اما به گفته او وظایف آن ها به کمک های بشردوستانه محدود می شود.

آقای نیوسم گفت: «فکر نمی کنم نیاز باشد لزوم ماندن در خانه را از طریق اقدامات امنیتی به مردم کالیفرنیا یادآوری کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایالت پنسیلوانیا نیز کلیه «کارها و مشاغلی که برای نجات جان مردم لازم نیست» تعطیل شده است.

فرماندار کالیفرنیا ساعاتی پیش از اعلام مقررات محدودیت تردد، یک کشتی درمانی نیروی دریایی را به منظور افزایش ظرفیت های پزشکی مستقر کرده و هشدار داد که ممکن است  بیش از نیمی از ساکنان این ایالت به بیماری کرونا مبتلا شوند. 

آقای نیوسم روز چهارشنبه در نامه ای از پرزیدنت ترامپ خواست کشتی درمانی «مرسی» را تا تاریخ اول سپتامبر (حدود شش ماه دیگر) در بندر لس آنجلس مستقر کند. در این نامه، آقای نیوسم گفته است که کالیفرنیا بیش از سهم معمول خود به مسافرانی که از خارج وارد این منطقه شده اند کمک کرده و با بالا گرفتن میزان شیوع کرونا، برای «رفع فشار» از مراکز درمانی این ایالت، محتاج کمک های درمانی این کشتی است. کشتی درمانی نیروی دریایی در بندر سان دیه گو مستقر است. 

فرماندار کالیفرنیا گفت آمار ابتلا به کرونا در برخی نقاط این ایالت هر چهار روز دو برابر می شود و پیش بینی کرد که احتمال دارد ۵۶ درصد جمعیت کالیفرنیا در طول دو ماه آینده به کرونا آلوده شوند. 

کمی بعد، سخنگوی فرماندار کالیفرنیا تایید کرد که آمار مذکور اقدامات پیشگیرانه ای را که در سراسر این ایالت به اجرا در می آید، درنظر نگرفته است. بسیاری از نواحی بزرگتر کالیفرنیا هم اکنون نیز خود را در قرنطینه قرار داده و از مردم خواسته اند از خانه هایشان بیرون نیایند. آقای نیوسم دستور داده کلیه میخانه ها، مراکز ورزشی و سایر مراکز اجتماع مردم در سراسر کالیفرنیا تعطیل شود.

آقای نِتان کلیک، سخنگوی فرمانداری کالیفرنیا در یک بیانیه که از طریق ایمیل منتشر شد گفت: «این پیش بینی نشان می دهد چرا تلاش مردم کالیفرنیا برای جلوگیری از شیوع بیماری تا این حد مهم است. پیش بینی تعداد مبتلایان، تلاش های مردم را در امر جلوگیری ازشیوع کرونا درنظر نگرفته است.»  

در نامه آقای نیوسم به دونالد ترامپ گفته شده که ممکن است ۲۵.۵ میلیون نفر در کالیفرنیا به کووید۱۹ مبتلا شوند. از آن جایی که جمعیت کالیفرنیا کمی کمتر از ۴۰ میلیون نفر است، این پیش بینی به معنی آن است که ۵۶ درصد جمعیت، یعنی ۲۲.۴ میلیون نفر در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

نیوسم، در یک کنفرانس خبری زنده در شبکه های اجتماعی گفت: «اگر با این دقایق رو به رو شویم (اقدامات لازم را انجام دهیم)، می توانیم روند صعودی ابتلا (به کووید ۱۹) را متوقف کنیم. باید از موارد خروج از خانه کم و از تمام امکانات خود استفاده کنیم.»

© The Independent