رهبر و رئیس‌جمهور ایران: امسال اقتصاد را متحول می‌کنیم

علی خامنه‌ای و حسن روحانی در پیام‌های نوروزی‌شان تلاش کردند تصویری امیدبخش از سال ۹۹ ترسیم کنند

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و کشته‌های آن در پیام رهبر و رئیس جمهور ایران غایب بود

سال سخت؛ این تعبیری بود که علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود در توصیف سالی که گذشت به‌کار برد.

علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود گفت که سال ۹۸با سیل آغاز شد و با کرونا به‌پایان رسید. او سخت‌ترین رویداد سال گذشته را ترور قاسم سلیمانی دانست: «سال ۹۸ برای ملت ایران یک سال پرتلاطم بود؛ سالی بود که با سیل آغاز شد، با کرونا تمام شد. در طول سال هم حوادث گوناگونی برای کشور و برای برخی از مردم کشور پیش آمد؛ حوادثی از قبیل زلزله، تحریمها و امثال اینها. اوج این حوادث عبارت بود از جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی.»

کرونا، بخش عمده پیام نوروزی رهبر جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده بود. کرونا دست‌کم تاکنون توانسته بخشی از آیین‌های حکومتی مربوط به سال نو خامنه‌ای را به تعطیلی بکشاند؛ سخنرانی روز نخست رهبر جمهوری اسلامی که در مشهد انجام می‌شد برگزار نمی‌شود و کارگزاران نظام هم با او دیدار نمی‌کنند.

خامنه‌ای در پیام خود کوشید چشم‌اندازی مثبت از اقتصاد ایران ترسیم کند. او گفت که سال ۹۸، در زمینه «رونق تولید» که شعار سال بوده است، توفیقات بزرگی به دست آمده است ولی سال ۹۹ با جهش در تولید، آثار این رونق در زندگی مردم محسوس خواهد شد.

حسن روحانی نیز در پیام نوروزی خود از همان شیوه رهبر جمهوری اسلامی تبعیت کرد و ضمن اشاره به برخی از نامرادی‌ها و تلخی‌های سال ۹۸، کوشید به مردم اطمینان بدهد که دولت او امسال بر مشکلات فائق خواهد آمد: «سال ۹۹ سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی گفت که سختی‌های سال ۹۸ سبب آبدیده شدن جسم و روح مردم ایران شده است.

در میان حوادث گوناگون سال گذشته، موضوع سرنگونی هواپیمای اوکراینی در پیام‌های این دو مقام ارشد نظام راه یافته بود. علی خامنه‌ای، نوروز را به خانواده «شهدای هواپیما» تبریک گفت و روحانی بار دیگر آن را  «خطای باورنکردنی» خواند.

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و کشته‌های آن در پیام رهبر و رئیس جمهور ایران غایب بود. با گذشت بیش از پنج ماه از این اعتراضات، نظام جمهوری اسلامی هنوز آماری از تعداد کشته‌های این حوادث ارائه نداده است. شاید غیبت این فاجعه در پیام نوروزی این دو مقام، نشانه‌ای نمادین از تلاش آن‌ها برای تداوم نادیده‌‌انگاشتن خواسته‌های سرکوب‌شده مردم ایران در سال جدید باشد. 

بیشتر از