نگاهی به اتحاد کمیته‌های هماهنگی جنبش اعتراضات مردمی عراق

انقلاب اکتبر عراق برگشت ناپذیر بوده و به سوی اهداف خود در حرکت است

گوشه ای از تظاهرات ضد دولتی در شهر ناصریه عراق. عکس از: ‏AFP‏

جنبش اعتراضات مردمی عراق که در اکتبر سال گذشته آغاز شده بود، پس از گذشت شش ماه و تقدیم قربانی‌های فراوان، روند تکاملی خود را پیموده و اکنون وارد مرحله جدیدی از ثبات و استقرار گردیده است. از جانب دیگر، تشکیل «اتحاد کمیته‌های هماهنگی انقلاب عراق»، این حقیقت را به اثبات رساند که انقلاب عراق، برگشت ناپذیر بوده و تا رسیدن به اهداف حقیقی خود ادامه خواهد یافت.

انقلاب عراق در آغاز بر ضد فساد اداری و مالی دولت آغاز شد و خواسته‌های آن محدود بود به زدودن فساد و ایجاد فرصت‌های کاری برای بیکاران، اما زمانی که دولت به زور و خشونت و سرکوب خونین معترضان، متوسل گردید، سرنگونی دولت ناکاره و فاسد و برچیدن بساط احزاب و گروه‌های مسلح زیر فرمان ایران، در دستور کار انقلاب قرار گرفت.

اکنون تشکیل اتحاد کمیته‌های هماهنگی انقلاب عراق، نقطه عطفی در انقلاب معترضان عراقی به شمار می‌رود. این اتحادیه که در هشم ماه مارس جاری ابراز وجود کرد، دارای ۱۶ کمیته هماهنگی است که ۹ استان عراق را در بر می‌گیرد. اعضای تشکیل دهنده این اتحاد، مطابق به اعلامیه دفتر اجرایی آن به قرار زیر می‌باشد:

۴ کمیته هماهنگی از استان بغداد متعلق به گروه‌هایی موسوم به: «انقلاب مردم عراق»، «تجمع جوانان آزادی بخش»، «آزادگان عراق» و «میهنم حق من است»، ۳ کمیته هماهنگی از استان بابل، متعلق به گروه‌های موسوم به «نوادگان حمورابی»، «نوادگان حسین» و «نوادگان نبوخذ نصر»، ۱ کمیته هماهنگی از استان نجف متعلق به گروه « ذوالفقار»، ۱ کمیته هماهنگی از استان کربلا متعلق به گروه «آزادگان»، ۱ کمیته همانگی از استان واسط متعلق به گروه «انقلابیون آزادی بخش»، ۱ کمیته هماهنگی از استان مثنی متعلق به گروه «میهنم از آن من است»، ۱ کمیته هماهنگی از استان قادسیه متعلق به گروه «انقلاب مردم»، ۱ کمیته هماهنگی از استان میسان متعلق به گروه «میسان عزتمند»، ۲ کمیته هماهنگی از استان ذی قار متعلق به گروه‌های «این‌جا ناصریه است» و «میهنی عراقی» و سر انجام ۱ کمیته هماهنگی از استان بصره، متعلق به گروه «عشایر بصره».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با تشکیل اتحاد کمیته های هماهنگی انقلاب عراق، این اتحاد اعلامیه‌ای صادر کرده است که برخی از پاراگراف های آن از این قرار است:

۱- به خاطر وفا داری به خون شهدا و به منظور تقویت روند انقلاب اکتبر و دست یابی به اهدف آن که عبارت است از سرنگون کردن نظام سیاسی کنونی و آزاد سازی عراق از اشغال ایران، ۱۶ کمیته هماهنگی در استان‌های معترض، صف‌های خود را یکی کرده و بر محور این اتحاد گرد آمده اند.

۲- این اتحاد به ملت عراق تعهد می‌سپارد که در همکاری با سایر جریان‌ها، روند انقلاب را به گونه مسالمت آمیز سرعت بخشیده، برای منحل شدن پارلمان و تعلیق قانون اساسی و جلوگیری از  تشکیل دولت توسط احزاب فاسد، از هیچ گونه تلاشی دریغ نخواهد کرد.

۳- اتحادیه کمیته های هماهنگی انقلاب عراق با سایر انقلابیون عراق دست همکاری داده برای تشکیل یک حکومت انتقالی دارای اختیارات کامل، تلاش خواهد کرد. حکومت انتقالی مکلف خواهد بود که به وجود شبه نظامیان بیرون از چارچوب دولت خاتمه دهد و قانون و امنیت را در کشور تأمین و زمینه را برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف فراهم کند.

۴- حکومت انتقالی، موظف است تا در تمام اداره‌های دولتی اصلاحات آورده، فساد را ریشه کن و فقر و بیکاری را از میان بردارد و از غارت اموال عمومی جلوگیری کند و به همه انواع تبعیض‌، بی‌عدالتی و سیاست حذف دیگران خاتمه بخشد. افزون بر آن حکومت انتقالی، باید زمینه بازگشت مهاجران و آوارگان را فراهم گرداند.

۵ – حکومت انتقالی وظیفه دارد تا قانون احزاب و قانون انتخابات را بر اساس همه پرسی آماده سازد و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را برگزار کند. انتخابات‌ها باید با شفافیت، آزادی کامل و بدون تبعیض و زیر نظارت قوه قضائیه عراق و جامعه بین المللی صورت بگیرد و به گونه‌ای باشد که همه عراقیان فرصت نامزد شدن و نامزد کردن و رأی دادن را داشته باشند.

در پرتو مطالب یاد شده، می‌توان گفت که اتحادیه کمیته‌های هماهنگی انقلاب عراق، بستر مناسب و محکمی را برای مبارزه مسالمت آمیز بر ضد سیاست‌های سرکوب‌گرانه دولت و شبه نظامیان گوش به فرمان ایران، فراهم کرده است، که در صورت تحق اهداف آن، عراق وارد مرحله جدیدی از قانون مندی، امنیت و ثبات خواهد شد.

زیرا جنبش مقاومت علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ آغاز شد  و در ۲۰۰۷ به بروز گروه‌های مسلحانه جهادی متعددی مانند «جبهه جهاد و آزادی»، «جبهه جهاد و تغییر» و امثال آن منتهی گردید، پس از خروج رسمی نیروهای آمریکایی از عراق، فلسفه وجودی خود را از دست داد، بنابر این، دیگر نیازی به گروه‌های مسلح بیرون از چارچوب دولت وجود ندارد.

اکنون با توجه به گذشته جنبش اعتراضی مردمی عراق که توانست در این مدت در برابر سرکوب و وحشت نیروهای امنیتی دولت عراق و وکلای ایران، ایستادگی کرده از این همه مشکلات و سختی‌ها عبور کند و به این مرحله حساس و سرنوشت ساز برسد، می‌توان آینده روشن و پیروزمندانه‌ای برای آن پیش‌بینی کرد.

آری! جنبش مردمی عراق، دیر یا زود به پیروزی خواهد رسید؛ زیرا که مبتنی بر اراده مردم بوده اهداف و آرمان‌های اصلی مردم را منعکس می‌کند. و چنان‌چه درس‌ها و تجربه های تاریخ در گذشته و حال نشان داده، هر گاه ملت‌ها اراده کنند که زنجیر‌های بردگی و وابستگی را بگسلانند و آزاد و مستقل زندگی کنند، پیروز خواهند شد و هیچ قدرت بیگانه‌ای نخواهد توانست خود را بر آن‌ها تحمیل کند.

تشکیل اتحادیه کمیته‌های هماهنگی انقلاب عراق، در عین حالی‌که درجه آگاهی و خرد جمعی مردم عراق را بازتاب می‌دهد، بیانگر این نکته نیز هست که «انقلاب اکتبر» عراق برگشت ناپذیر بوده و با گام‌ های استوار به سوی تحقق اهداف خود روان است.

هم‌چنان مقاومت، ایستادگی، خود گذری و شکیبایی‌ معترضان عراقی در برابر قساوت و وحشی‌گری نیروهای دولتی و شبه نظامیان، نشان داد که هیچ نیروی نمی تواند آواز داد خواهی و آزادی خواهی مردم انقلابی را خفه کند و سر انجام حق بر باطل و خون بر شمشیر پیروز خواهد شد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه