وزیر خارجه ایران از لزوم «خانه‌تکانی ذهنی» نظام می‌گوید

جواد ظریف در پیام نوروزی خود دست یاری به سوی ایرانیان خارج از کشور دراز کرد

جواد ظریف مدعی شد در سال جدید علیه بی‌عدالتی سلامت خواهد جنگید - Iranian Presidency / AFP

در آخرین روز از اسفندماه سال ۱۳۹۸ شمسی، جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در یک پیام ویدیویی نوروزی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، با ایرانیان داخل و خارج ایران سخن گفت. پیام وزیر خارجه کشور که تحت تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا بود نه تنها به لزوم تغییر دیپلماسی جمهوری اسلامی برای مبارزه با این ویروس جهانی تاکید داشت بلکه از همه ایرانیان دنیا خواست که برای کمک به سرزمین خود دست یاری و اتحاد دهند تا بتوان از این بحران به سلامت عبور کرد.

ظریف با بیان اینکه مبارزه ضد کرونایی ملت ما در همین مدت کوتاه مرز میان ایرانیان مقیم خارج و داخل را از میان برداشته است، گفت: «ایرانیان میهن دوست با مشاهده خطر کرونا مرزبندی‌ها را به کناری نهاده و سلامتی و بقای مردم خود را بر صدر همه مرزبندی‌ها نشاندند و این رویکرد ملی متقابلا مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران «امروز مرزها از خطوط خودی و غیرخودی مرسوم نمی‌گذرد، از خطوط مخالف و موافق حاکمیت نمی‌گذرد»، گفت: «هر آن کس که در جانب زندگی هموطنان خود مستقر شده و به طور توامان با مرگ پراکنی تحریم‌ها و کرونا مبارزه می‌کند، ایرانی است و خودمانی.»

وی با بیان اینکه من به همه هم‌میهنان خود در هر نقطه از گیتی عرض می‌کنم امروز وطن به کمک شما بیش از هر زمان دیگری نیازمند است، مدعی شد: «آمریکا می‌کوشد از طریق افزایش مستمر لایه‌ها و عمق تحریم‌ها، در نهایت کشورمان را به یک جزیره محصور در اقیانوسی از تحریم‌ها و رنج‌ها تبدیل کند»

جواد ظریف در بخش دیگری از این پیام تصویری گفت: «برای مبارزه با تحریم و کرونا نیازمند یک خانه‌تکانی ذهنی هستیم». به گفته وزیر خارجه ایران  شیوع ویروس کرونا و چگونگی مواجه نظام با این بحران «لزوم نوسازی در شیوه حکمرانی» را به مقامات جمهوری اسلامی آموخته است. 

جواد ظریف در جایی از سخنان خود تلویحا برخی مخالفان سیاست‌های وزارت خارجه را هدف قرار داد و گفت که «نوروز آنگاه خجسته خواهد شد که ما از بند برخی از توهمات در سیاست خارجی و داخلی و نسبت میان این دو رسته باشیم، برای مبارزه با تحریم‌ها باید با همه اشکال گوناگون خود تحریمی وداع کنیم و وارد عصر جدید دیپلماسی شویم».

بنا به ادعای وزیر خارجه ایران «در دنیای امروز دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی و بدون ظرفیت‌سازی در نهادهای مدنی به جایی نمی‌رسد».

ظریف در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به اینکه ویروس کرونا در عین‌حال که عالم‌گیر است و مرز نمی‌شناسد اما در همه جا به یک اندازه قربانی نمی‌گیرد مدعی شد: «تحریم‌های یک جانبه وضع شده علیه ایران ظالمانه است و کرونا حقیقت این ظلم را برای جهانیان آشکار کرد.»

به گفته جواد ظریف«وقتی حق ملتی در دسترسی به دارو و غذا و سایر اقلام بشردوستانه سلب شود، در مقایسه با سایر کشورها در موقعیتی نابرابر و آسیب‌پذیرتر قرار می‌گیرد».

چندی پس از شیوع بحران کرونا در ایران، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که حاضر است به جمهوری اسلامی کمک‌رسانی پزشکی کند. اقدامی که با مخالفت شدید وزارت خارجه ایران روبرو شد و مقامات این وزارت‌خانه پیشنهاد آمریکا را فریبکارانه دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فراگیر شدن هرچه بیشتر ویروس کرونا در ایران، وضعیت برای مقامات بهداشتی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران  پیچیده‌تر شد. مقامات جمهوری اسلامی خواهان کمک‌های جهانی شدند و ایران پس از نزدیک به ۶۰ سال از بانک جهانی تقاضای وام کرد. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی درحالی در پیام نوروزی خود از تمامی ایرانیان سراسر جهان کمک خواسته که به هم‌وطنان خود قول داده که در سال جدید شمسی با «بی‌عدالتی و نابرابری در امر سلامت» مبارزه کند. به گفته ظریف نامه اخیر وی به دبیرکل سازمان ملل نیز «بیانیه» این مبارزه بوده است.

بیشتر از