کرونا هم حریف برخی سفرهای نوروزی نشد

«سفر نوروزی، به استقبال مرگ رفتن است»

در روزهایی که همه‌گیری ویروس کرونا در جهان باعث شده تا سازمان بهداشت جهانی مکررا از مردم بخواهد که برای جلوگیری از تسریع شیوع این ویروس در خانه بمانند، برخی از ایرانیان به بهانه تعطیلات نوروزی عزم سفر کرده‌اند. 

هم‌زمانی شیوع ویروس کرونا در ایران با ماه‌های پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز، پیچیدگی‌های مقابله با شیوع گسترده این ویروس را بیشتر کرده است.

در هفته‌های گذشته بسیاری از مقامات بهداشتی کشور تاکید کردند که عبور از بحران کرونا در کشور تنها با رعایت همگانی قابل کنترل است و بهترین و موثرترین کار همانگونه که سازمان‌ بهداشت جهانی هم تاکید دارد «ماندن در خانه» و «پرهیز از معاشرت» است. 

شکی‌ نیست که تغییر ناگهانی سبک زندگی ایرانیان به‌خصوص در پیوستگی با آیین نوروز، که دید و بازدید و معاشرت و سفر بخش جدانشدنی آن است، دشوار می‌نماید، اما توجه نکردن برخی از مردم و بی‌اهمیت شمردن حفظ سلامت عمومی به بهانه سلیقه و یا تصمیم فردی هم در چنین شرایطی به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. 

همین امروز بود که وزرای سابق بهداشت در دولت‌های پیشین با نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی خواستار « کنترل خروجی‌ شهرها» شدند تا زنجیره ابتلا به ویروس کرونا در کشور قطع شود. 

در این نامه که به امضای علیرضا مرندی، مسعود پزشکیان، مرضیه وحیدی دستجردی، کامران باقری لنکرانی و محمدحسن طریقت منفرد، وزرای سابق بهداشت مملکت، رسیده و در خبرگزاری فارس منتشر شده به حسن روحانی هشدار داده شده که اگر  با «ترددها و مسافرت­‌های غیرضروری شهری و بین­‌شهری» برخورد قاطع نشود با جان مردم «بازی» شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزرای سابق بهداشت در نامه خود تاکید کردند که «روند بیماری و تبعات آن همچنان صعودی و رو به افزایش است و در هیچ منطقه‌­ای روند کاهنده نداشته است».

امضاکنندگان نامه، در مقام پزشک متخصص و نه مسئول دولتی، بر این عقیده‌اند که باید «از همین امروز حداقل به مدت ۱۵ روز کلیه‌ دستگاه‌های غیر اضطراری و کسب و کارهای غیر ضرور به ­‌طور کامل تعطیل شود و تنها مراکز تولیدی و فروشگاه‌­ها و مراکز توزیع مواد غذایی و دارویی» فعال باشند».

از سوی دیگر دیدن تصاویر جاده‌های شلوغ کشور که پر از خودروهای عازم سفر هستند، گویای این نکته است که بخشی از اعتماد عمومی نسبت به گفته‌های دستگاه‌های رسانه‌ای نظام و در راس آنها تلویزیون بسیار شکننده شده و مردم در روال زندگی خود چندان وقعی به توصیه‌هایی که از دستگاه تبلیغی حکومت پخش می‌شود نمی‌نهند. 

این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران به مسافران نوروزی هشدار داده است که با سفر رفتن، به استقبال مرگ می‌روند.

همچنین در آخرین هفته سال ایران اعلام شد که در هر ساعت ۵۰ نفر به تعداد مبتلایان کووید۱۹ افزوده می‌شود. با این‌حال مقررات منع رفت‌وآمد و محدودیت‌های مسافرتی همچنان توسط دولت یا رهبری برقرار نشده است. پایانه‌های مسافری و فرودگاه‌ها باز و خدمات‌دهی به مسافران نوروزی هیچ منع قانونی ندارد. 

عدم مدیریت درست و امتناع از قرنطینه کردن شهر قم به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شد که گستردگی این ویروس تا جایی پیش رود که شهرهای چون رشت و تهران در ابتلا و تعداد قربانیان این ویروس آماری بسیار زیاد داشته باشند. 

با این‌حال در شرایط حاضر و با توجه به تجربه مدیریت مقامات در این مدت کوتاه، به نظر می‌رسد تنها راه مبارزه ثمربخش با همه‌گیری این ویروس، توجه به توصیه مکرر ماندن در خانه و پرهیز از سفر و معاشرت است. 

شکی نیست که خاطره خانه‌نشینی در عید هرچند نامنتظر و ناگهانی‌ست اما از خاطره بیماری و از دست دادن عزیزان حتما شیرین‌تر است.

بیشتر از