ایران گروه‌های شیعه عراقی را وادار به عزل رئیس جمهورعراق می‌کند

احزاب سیاسی وابسته به ایران، مخالف انتصاب عدنان زرفی هستند

عدنان زرفی، نخست وزیر جدید عراق.‏ عکس از: ‏AFP‏

به محض این که برهم صالح، رئیس جمهور عراق، عدنان زرفی را بر خلاف میل ایران، مکلف به تشکیل دولت جدید کرد فشار های سیاسی بر وی شدت گرفت و شبه نظامیان عراقی وفادار به ایران، مخالفت شدید خود را با این اقدام اعلام کرده و رئیس جمهور تهدید به ابراز واکنش شدید کردند. این گروه ها، عدنان زرفی را که یکی از رهبران برجسته ائتلاف "نصر" به رهبری حیدر العبادی بوده و در گذشته سمت فرمانداری شهر نجف را به دوش داشت، به عنوان یک فرد وابسته به آمریکا می دانند.

احزاب سیاسی شیعه مذهب پس از این که در نخست حمایت خود را از نامزدی عدنان زرفی اعلام داشته بودند، بار دیگر از موضع خود عقب نشینی کردند و مخالفت خود را با وی ابراز داشتند. به عنوان مثال، فراکسیون "دولت قانون" به رهبری نوری المالکی و جریان "حکمت ملی عراق" به رهبری عمار الحکیم پس از این که در نخست، رئیس جمهور را تشویق به انتصاب عدنان زرفی می کردند، اما چند ساعت پس از اعلام انتصاب وی به عنوان نخست وزیر جدید، مخالفت خود را با اقدام رئیس جمهور اعلام داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال ناظران سیاسی عقیده دارند که تغییر سریع موضع گیری احزاب سیاسی شیعه مذهب در برابر انتصاب عدنان زرفی، ناشی از فشار دولت ایران است که نخست وزیر جدید را به نفع سیاست های خود در عراق نمی بیند.

رهبران گروه های سیاسی شیعه مذهب عراقی وفادار به تهران، عصر سه شنبه 17 مارس، جلسه فوق العاده را به هدف تشدید فشار علیه رئیس جمهور تشکیل دادند تا عدنان زرفی را از تشکیل دولت باز دارند.

در این نشست، نوری المالکی، رهبر ائتلاف "دولت قانون"، هادی العامری، رهبر ائتلاف "فتح"، فالح فیاض، رئیس نیروهای حشد شعبی و همام حمودی، رئیس مجلس اعلای عراق حضور داشتند.

در همین راستا، ائتلاف "دولت قانون" و ائتلاف "فتح" که به عنوان نزدیک ترین گروه ها به دولت ایران محسوب می شوند، صبح چهارشنبه گذشته با صدور اعلامیه ای، رئیس جمهور عراق را به دلیل انتصاب عدنان زرفی به شدت نکوهش کردند و تأکید کردند که به زودی دست به اقدامات قانونی و سیاسی لازم خواهند زد.

در اعلامیه مزبور آماده است: "در حالی که ملت عراق با چالش ها و دشواری های زیادی رو به رو شده است و به دلیل ناهنجاری های موجود، تشکیل دولت جدید پیوسته به تعویق می افتد، رئیس جمهور کشور با اقدام به انتصاب عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر، تمام توافقات و تعهدات را نقض کرده است. البته رئیس جمهور نه تنها اولویت جناح سیاسی بزرگ را نادیده گرفته بلکه فردی را  مأمور به تشکیل دولت جدید کرده است که اغلب احزاب و گروه های سیاسی با وی مخالفت دارند."

رهبران ائتلاف های یاد شده، تأکید دارند که اقدام اخیر رئیس جمهور، عراق را با بحران شدید تازه ای مواجه می کند، بنابر این، جناح های سیاسی با جدیت تمام و با استفاده از تمام ابزارهای سیاسی و قانونی ممکن، مانع عملی شدن این اقدام تهدید آمیز خواهند شد. همچنان آن ها، تمام گروه های سیاسی که در ساختار دولت نقش دارند را دعوت به هماهنگی و مقابله با اقدام اخیر رئیس جمهور کرده و تأکید کردند که بایستی جلو این خودسری های گرفته شود تا عراق بار دیگر در باتلاق بحران فرو نرود.

ناظران عقیده دارند که اعلامیه ای اخیر، به صورت تلویحی نشان می دهد که گروه های سیاسی وابسته به ایران قصد دارند برهم صالح را از سمت ریاست جمهوری عراق عزل کنند.

پس از صدور اعلامیه مشترک ائتلاف های "دولت قانون" و "فتح"، جریان ملی حکمت نیز از موضع گیری قبلی خود عقب نشینی کرده و در مخالفت با اقدام اخیر رئیس جمهور، اعلامیه ای را صادر کرد. در این اعلامیه، ضمن ابراز مخالفت با انتصاب عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر جدید، تأکید شده است که مکانیزم به کار گرفته شده در گزینش نخست وزیر، با تمام توافقات سیاسی در مغایرت است و رئیس جمهور عراق، نقش عمده ترین جناح های سیاسی را نادیده گرفته است.

البته به رغم این که عدنان زرفی تا کنون حمایت پنج حزب شیعه را از دست داده است، اما نامبرده تا هنوز حمایت بزرگترین جناح های شیعه مذهب پارلمان عراق همچون ائتلاف "سائرون" به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف "نصر" به رهبری حیدر العبادی را با خود دارد.

قابل ذکر است که در واکنش به موضع گیری های اخیر جناح های مخالف، ائتلاف "سائرون" اعلام کرد که تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر جدید، اقدام مناسبی برای بیرون رفت از بن بست کنونی است، اما ائتلاف "نصر" خاطر نشان کرده است که تصمیم رئیس جمهور برای گزینش عدنان زرفی، با توجه به نیازمندی های کنونی جامعه عراق صورت گرفته است و عدنان زرفی تمام ویژگی های لازم را برای این که کشور را از بحران سیاسی فعلی نجات دهد، دارد.

با توجه به افزایش مخالفت ها با تعیین عدنان زرفی، کارشناسان سیاسی پیشبینی می کنند که صحنه سیاسی عراق در روزهای آینده شاهد اختلافات بیشتری خواهد شد و تنش های سیاسی و گروهی بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر و با آن که شماری از جناح های سیاسی شیعه مذهب وفادار به ایران، مخالفت شدید خود را با تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر جدید ابراز کرده اند، اما اغلب احزاب و گروه های سیاسی از جمله سنی ها و کردها تا هنوز بر حمایت خود از عدنان زرفی تأکید دارند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia