بودجه تجهیز بیمارستان‌ها در برابر کرونا ۴۰۰ میلیارد تومان، بودجه جامعه‌المصطفی ۳۰۸ میلیارد تومان

در دی‌ماه ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای کمک به سپاه قدس برداشت شد

با گذشت یک ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران منابع مالی ناکافی به طور پراکنده به مقابله با آن اختصاص داده می‌شود-MEHDI MARIZAD/ AFP

روز گذشته با ابلاغ محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان‌ها و تامین لوازم ضروری به منظور مقابله «اثربخش» با کرونا در تهران اختصاص داده شد. همزمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تایید بودجه ۱۳۹۹و عدم مغایرت آن با شرع «مقدس» و قانون اساسی خبر داد. بودجه‌ای که در آن  سهم ۲۲ نهاد مذهبی و فرهنگی دین محور در سال جدید (شامل ستاد اقامه نماز، مرکز رسیدگی به امور مساجد، مجمع جهانی اهل بیت، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و…) ۳ هزار و ۴۴ میلیارد تومان برآورد شده است. در بودجه سال ۹۹، برای جامعه‌المصطفی که مسئولیت آموزش طلبه‌ها و مبلغان مذهبی خارجی -از جمله طلبه‌های چینی- را بر عهده دارد، سهم ۳۰۸ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. نام جامعه‌المصطفی زمانی مورد توجه قرار گرفت که گزارش‌هایی در مورد نقش طلبه‌های چینی دانشجو در قم در شیوع کروناویروس مطرح شد. البته جامعه‌المصطفی این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. 

تسنیم ۲۲ اسفندماه به نقل از نوبخت گزارش داده بود که حدود ۵۳۰ میلیارد تومان در اختیار ستاد مقابله با شیوع کرونا قرار گرفته و ۴۸۰ میلیارد تومان نیز برای دانشگاه‌های علوم پزشکی قم و گیلان در نظر گرفته شده است. مجموع این بودجه از سهم هزار و ۳۱۳ میلیارد تومانی سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی حوزه‌های علمیه به مراتب کمتر است. به گزارش این خبرگزاری نزدیک به سپاه ۲۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت پاداش و پایان کار کادرهای درمانی در نظر گرفته شده که با سهم ۱۹۲ میلیارد تومانی شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در بودجه امسال برابری می‌کند.

افزایش بودجه نهادهای مذهبی در  سال ۹۹ از جمله موضوعات مورد توجه در تنظیم بودجه بود که برای کمک به کسری آن در ۲۴ آبان‌ماه بهای بنزین یک شبه سه برابر شد.

با این وجود بودجه ۹۹ با برخی تغییرات مانند عدم دریافت مالیات از خانه‌های خالی یا حذف واردات خودروهای هیبریدی در آخرین روز کاری ۱۳۹۸ به تایید شورای نگهبان رسید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

نوبخت هفته گذشته هم از پرداخت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با کرونا و وام‌های بلاعوض یا با بهره پایین به شهروندان خسارت‌دیده از کرونا خبر داده بود. به گفته او برای ۳ میلیون ایرانی فاقد درآمد  کمک ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است. 

این در حالی است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۳ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به این معنی که از تامین نیازهای اولیه زندگی نیز ناتوان هستند. با در نظر گرفتن جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران و خوش‌بینانه‌ترین آمار از فقر مطلق ۱۶ میلیون نفر، روشن نیست رقم ۳ میلیون نفری که نوبخت آنها را افراد بدون درآمد واجد دریافت کمک هزینه معرفی کرده، بر چه اساسی محاسبه شده است.

کروناویروس در یک ماه گذشته که شیوع آن در ایران به طور رسمی اعلام شد، هزار و ۱۳۵ نفر را قربانی و ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر را نیز مبتلا کرده است. البته آمار غیررسمی به مراتب فراتر از آمار مورد ادعای وزارت بهداشت است. با این حال برخلاف دیگر کشورها که یک نهاد مشخص مسئولیت مبارزه با این بیماری را بر عهده دارد و دیگر بخش‌ها و سازمان‌ها با آن همکاری می‌کنند، در ایران مبارزه با شیوع کرونا به موضوعی برای رقابت‌های سیاسی و جنگ قدرت تبدیل شده است. از سوی دیگر هیچ برنامه جامعی برای مقابله با کرونا معرفی نشده و بودجه در نظرگرفته شده برای مقابله با این ویروس نیز روشن نیست. منابع مالی ناکافی در حالی به طور پراکنده به مقابله با کرونا اختصاص داده می‌شود که در دی‌ماه امسال، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سابق سپاه قدس در عراق، با دستور رهبر جمهوری اسلامی ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص داده شد. 

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند، تحریم‌ها مانعی در راه مقابله با شیوع کرونا است و با تاکید بر لغو آنها از صندوق بین‌المللی پول طلب وام پنج میلیارد دلاری دارند.

بیشتر از