کرونا در آمریکا؛ پناهجویان مکزیکی باید به کشورشان برگردند

هیچ پناهجویی در مراکز متقاضیان برای مهاجرت به آمریکا نگاه داشته نخواهد شد

آقای ترامپ پیشتر هم گفته بود قصد دارد مرز جنوبی کشور با مکزیک را مسدود کند - Guillermo ARIAS / AFP

مقامات دستگاه رهبری ترامپ در جریان طرحی قرار گرفته اند که بر اساس آن در واکنش به شیوع ویروس کرونا از ورود کلیه پناهجویان و خارجیان به ایالات متحده ممانعت خواهد شد.

در چارچوب این طرح، به استثنای شهروندان ایالات متحده، از ورود هر فردی که بخواهد از مرز جنوب غربی آمریکا با مکزیک عبور کند، جلوگیری شده و بازگردانده خواهد شد.

منابع مختلف به شبکه خبری سی ان ان گفته اند این طرح احتمالا به معنی آن خواهد بود که کلیه مهاجران غیرقانونی بدون طی مراحل معمول بازگردانده خواهند شد. به همین گونه، هیچ پناهجویی در مراکز متقاضیان برای مهاجرت به آمریکا نگاه داشته نخواهد شد.

بر مبنای این طرح، افرادی که در حین عبور غیرقانونی به آمریکا (در مرز جنوب غربی) ردیابی و بازداشت شوند، به مراکز اسکان متقاضیان برای ورود به ایالات متحده منتقل نشده بلکه به فوریت به نزدیک ترین پست مرزی با مکزیک بازگردانده خواهند شد.

این سیاست در مورد مرز شمالی آمریکا با کانادا هم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. کانادا هم اکنون نیز به منظور کنترل شیوع کرونا، مرزهای خود را به روی شهروندان بیشتر کشورها بسته، اما این مقررات هنوز شامل شهروندان آمریکا نشده است.

گزارش شده که چند نهاد دولت آمریکا با این طرح مخالفت کرده و گفته اند اعمال آن با قوانین بین المللی پناهجویی و قوانین آمریکا در تضاد است، به ویژه آن که دستگاه رهبری ترامپ شیوع کووید ۱۹ را درمیان مهاجرانی که از مکزیک وارد آمریکا می شوند، تایید نکرده است.

یک مقام ارشد اداره امنیت ملی آمریکا اقدام به بستن مرزهای کشور را «بیسابقه» توصیف کرده است.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده که چهارتن از مقامات کاخ سفید اظهار نگرانی کرده اند که نمی توان اجازه داد ویروس کرونا در میان ماموران مرزی و مراکز نگاهداری متقاضیان برای مهاجرت منتشر شود.

آن ها می گویند شیوع ویروس در مرز، امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از اعضای دستگاه رهبری ترامپ به مهاجرانی اشاره می کنند که بدون پرونده و سابقه پزشکی شان و اغلب در حال بیماری وارد آمریکا می شوند.

در حال حاضر، در مقایسه با شیوع کووید ۱۹ در آمریکا که موارد آن به ۵۶۰۰ نفر بالغ شده، ۸۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا در مکزیک ثبت شده است.

آقای ترامپ پیشتر هم گفته بود قصد دارد مرز جنوبی کشور با مکزیک را مسدود کند، اما با چالش های قانونی رو به رو شده بود. در سال ۲۰۱۸، دادگاه عالی ایالات متحده اجازه نداد سیاستی به مرحله اجرا گذاشته شود که بر أساس آن حق پناهجویی از کسانی که بطور غیرقانونی از مرز عبور می کردند، سلب گردد.

قرار است این طرح ظرف ۴۸ ساعت آینده رسما اعلام شود.

© The Independent