تلاش فلسطین برای اثبات صلاحیت داوری در سرزمین های فلسطینی

واشنگتن و تل آویو، مخالف رسیدگی به پرونده جنایت های جنگی اسرائیل هستند

دیوان کیفری بین المللی در شهر لاهه، هلند. عکس از: ‏AFP‏

پس از این که دولت فلسطین خواستار رسیدگی به جنایت های جنگی رژیم اسرائیل در سرزمین های فلسطینی در دادگاه بین المللی لاهه شد، تنش میان نمایندگان فلسطین و اسرائیل و هواداران آن ها شدت گرفت و هر دو جهت تأکید بر صحت موضع گیری خود کردند. سپس با آن که فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان بین المللی کیفری در اواخر سال گذشته، اعلام کرد که اسناد و مدارک کافی برای شروع تحقیقات وجود دارد، اما وی همچنان از دادگاه خواست تا تصمیم نهایی خود را در مسئله صلاحیت داوری فلسطین در سرزمین های فلسطینی روشن کند.

در حالی که فلسطینی ها تأکید دارند که فلسطین از سال 2015 تا کنون در دادگاه بین المللی لاهه عضویت رسمی و پذیرفته شده داشته و صلاحیت داوری در سرزمین های فلسطینی را دارد، اما اسرائیلی این مسئله را رد می کنند و علاوه می کنند که فلسطینی ها تا هنوز کشور رسمی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به این موضوع، تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه گذشته، دادخواست کتبی خود را به دادسرای بین المللی جنایی ارائه کرده و ضمن تأکید بر حق صلاحیت داوری در سرزمین های فلسطینی، خواستار رسیدگی به جنایت های جنگی رژیم اسرائیل در قلمرو فلسطین شد و از دادگاه بین المللی لاهه خواست تحقیق در این مورد را در ظرف کمتر از 120 روز آینده آغاز کند. البته وزارت امور خارجه فلسطین، یک نسخه از تمام مدارک حقوقی که حاکمیت دولت فلسطین را بر تمام سرزمین های فلسطینی از جمله کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و نوار غزه تأیید می کند و حق صلاحیت داوری دولت فلسطین را بر سرزمین های یاد شده تثبیت می کند را در پیوست دادخواست، به دادسرای بین المللی سپرده است.

در همین حال، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شمار زیادی از نهادهای حقوقی منطقه ای و بین المللی حمایت خود را از حق فلسطین اعلام داشتند.

از سوی دیگر و با آن که ایالات متحده و اسرائیل عضویت دادگاه بین المللی کیفری را ندارند اما آن ها صلاحیت داوری دولت فلسطین را نمی پذیرند و تأکید دارند که فلسطین، کشور مستقل و رسمی در کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و یا نوار غزه ندارد. افزون بر آن، شماری از کشورها  از جمله برزیل، مجارستان، اتریش، آلمان، استرالیا و جمهوری چک بنا به درخواست اسرائیل، خواستار عدم اجرای تحقیق در مورد جنایت های جنگی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی شده و تأکید کردند که دادگاه بین المللی لاهه، صلاحیت داوری در قلمرو فلسطین را ندارد. البته کشورهای یاد شده زمانی تصمیم به حمایت از اسرائیل گرفتند که بنیامین نتانیاهو، از دوستان تل آویو خواست برای جلوگیری از اجرای درخواست فلسطین دست به کار شوند تا از رسیدگی به پرونده جنایت های جنگی اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه جلوگیر به عمل آید.

در همین راستا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، گفت: از هنگام پذیرش عضویت فلسطین در دادگاه بین المللی لاهه، صلاحیت داوری فلسطین در سرزمین های فلسطینی به گونه رسمی تثبیت شده است و البته کشورهای که از اسرائیل حمایت می کنند، سعی دارند از جنایت های آشکار رژیم اسرائیل در قلمرو فلسطین چشم پوشی کنند. وی علاوه کرد: در واقع اقدام این کشورها، مستقل بودن آن ها را زیر سوال می برد.

صائب عریقات همچنان خاطر نشان کرد که در مقابل مخالفت بسیاری از کشورها، اما شمار زیادی از وکلای بین المللی، کانون وکلای بین المللی و نهادهای حقوقی به صورت داوطلبانه از حق فلسطین در دادگاه بین المللی لاهه دفاع می کنند. عریقات افزود: البته کسانی که حقوق بین المللی را نقض می کنند و دست به ایجاد نظام آپارتاید می زنند و مرتکب جنایت های بی شماری می شوند، بایستی آمادگی برای کشانده شدن به دادگاه بین المللی را داشته باشند.

از سوی دیگر، ‏شعوان جبارین، مدیرکل "سازمان حق" برای حمایت از حقوق بشر، اظهار داشت: فلسطینی ها تا هنوز امیدواری بسیاری دارند که دادگاه بین المللی لاهه، صلاحیت داوری دولت فلسطین را در سرزمین های فلسطینی به تصویب رساند و در نتیجه، رسیدگی به پرونده جنایت های رژیم اسرائیل در سرزمین های فلسطینی آغاز شود. وی علاوه کرد که "سازمان حق" در ماه گذشته نامه ای را در این مورد به دادگاه بین المللی لاهه تحویل داده است و انتظار می رفت تصمیم نهایی دادگاه در ماه آوریل آینده صادر شود، اما شیوع ویروس مرگبار کرونا ممکن است صدور تصمیم نهایی دادگاه بین المللی لاهه را در مورد صلاحیت داوری دولت فلسطین در سرزمین های فلسطینی برای مدتی به تعویق اندازد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia