شاهزاده رضا پهلوی: امسال نوروزی ندارم و به یاد جان‌باختگان دقیقه‌ای سکوت می‌کنم

«روز ما زمانی نو خواهد شد که عزم‌مان را در میهن‌مان به کرسی بنشانیم»

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سال نو و نوروز با اشاره به شرایط بحرانی ایران گفت: «من امسال نوروزی ندارم. من امسال در خلوت خود و خانواده‌ام، به فکر جان‌باختگانِ میهنم. روزی که هیچ چیزش "نو" نیست، جایی برای شادی نمی‌گذارد.» شاهزاده رضا پهلوی گفت: «روز ما زمانی "نو" خواهد شد که انگلی که به جان مردم و میهن ما افتاده از خاک ما ریشه‌کن شود. روز ما زمانی "نو" خواهد شد که عزم‌مان را در کشور‌مان به کرسی بنشانیم.»

رضا پهلوی افزود: «من امسال به یادِ تمامی جان‌باختگان، دقیقه‌ای را به سکوت برگزار می‌کنم. سکوت برای قربانیان اخیر، برای سیل‌زدگان سیستان، برای کولبران کردستان، برای پرستاران و پزشکان ازخودگذشته، برای جان‌باختگان آبان، برای سرنشینان هواپیمای اوکراینی. سکوت برای دردی ملی و مشترک در لحظه‌ تحویل سالی سیاه.سکوتی در نهانخانه‌ دل، برای جانی دوباره بخشیدن از بطن جان‌مان به روحیه و به اراده‌ی ملی‌مان. سکوتی گویا؛ سکوتی ملی.»

سال نو در حالی از راه می‌رسد که در یک ماه اخیر دست‌کم هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کروناویروس از دست داده و بیش از ۱۶ هزار نفر نیز مبتلا شده‌اند. هرچند که آمار غیررسمی به مراتب بیشتر از آمار مورد ادعای وزارت بهداشت است. از سوی دیگر در پنج ماه گذشته دو فاجعه دیگر نیز ایران را تحت تاثیر قرار داده است. کشتار معترضان آبان‌ماه و سرنگونی هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر بر فراز تهران.

در متن بیانیه شاهزاده رضا پهلوی آمده است:« هم میهنانم، امروز در شرایطی این پیام را به شما عزیزانم می‌دهم که ایران ما یکی از بحرانی‌ترین ادوار تاریخ خود را می‌گذراند. بحران‌های کلانی که مردم ما با آن دست‌ به ‌گریبانند، در هفته‌های اخیر با بحرانی بس هولناک‌تر روبرو شده: بحرانی بیولوژیکی. با پیچیده‌تر کردن مجموعه‌ی بحران‌های سیاسی، نظامی، هسته‌ای، اقتصادی، اخلاقی، مالی و معیشتی، بحرانِ بیولوژیکی جاری، کشور را به سوی سقوط می‌راند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا پهلوی با تاکید بر اینکه مانع اصلی در پیشگیری و رفع این بحران خود نظام است، گفت: «دولتی را مضمحل می‌نامند که: از ارائه‌ی ابتدایی‌ترین خدمات عمومی عاجز باشد؛ فاقد مشروعیت‌ باشد؛ دچار بحرانی اقتصادی و مداوم باشد؛ در فسادی فراگیر غرق شده باشد؛ و بالاخره، ناتوان از برقراری روابطی سالم و عادی با دیگر کشورهای جهان باشد.»

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد: « جمهوری اسلامی، در کلیّت خود، دولتی است مضمحل. به عنوان نمونه، روابط بیمارگونه‌ آن با دیگر کشورها، هرگونه کمک‌رسانی کارساز و به موقع را عملاً ناممکن می‌سازد. در چنین تنگنایی، ناکارآمدی مزمن نظام و فسادِ فراگیرِ مسوولانِ آن، مزید بر علت می‌شوند.»

رضا پهلوی با اشاره به اینکه کشور در لبه‌ پرتگاه است،‌ خاطرنشان کرد، هرگونه انتظارِ تغییرِ رفتار از انگلی که به جان کشور افتاده، انتظاری است نه تنها بیهوده که خطرناک. او افزود:«ما هیچ راه دیگری مگر شکل دادن به اراده‌ای ملی و میهنی برای ریشه‌کن کردن این انگل از فلات ایران نداریم.»

شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر اینکه قابل‌اعتمادترین تکیه‌گاه ما، «خود ما» هستیم و «اراده‌ ملی ما» در ادامه گفت: «این اراده‌ مردم ما بود که در بحران سیل، از دلِ مردم برآمد و به دادِ مردم رسید. این اراده‌ مردم ما بود که در خیزشِ آبان۹۸، فریادِ دلِ مردمِ ما را به گوش جهانیان رساند. این اراده‌ مردم ماست که در بحران کنونی، از کادر درمانی گرفته تا مددکاران و شبکه‌های خودجوش دانشگاهی، علی‌رغم احتکار و دروغ حکومتی، به اطلاع و کمک‌رسانی، درخواست یاری از مجامع بین‌المللی، ضدّعفونی و قرنطینه کردن اماکن، همت گمارده‌ است. در بحران کنونی هم‌چون بحران‌های پیشین و کماکان موجود، این اراده‌ شما مردم بوده و است که از بروز فجایعی بس هولناک‌تر جلوگیری کرده و می‌کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «این نخستین بار در تاریخ ما نخواهد بود که اراده‌ای متکی به ملت، از دل همین سرزمین برخیزد. از دل آنهایی که در سطوح لشکری و کشوری، هم‌دل و هم‌دردِ مردم بوده و دغدغه‌ای میهنی دارند. به عنوان سربازی از سربازانِ میهن، از هیچ تلاشی برای حمایت و شکل دادن به اراده‌ای ملی و نجات‌بخش، فروگذار نکرده و نمی‌کنم.»

بیشتر از