موافقت با مرخصی مشروط نازنین زاغری از زندان

نازنین زاغری بعد از چهار سال به مرخصی می‌آید

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و امنیتی نگرانی خود را از وضعیت زندانیان در زندان‌های ایران به مقامات قوه قضاییه اعلام کردند - عکس آٰرشیویستFREE NAZANIN CAMPAIGN / AFP

ریچارد رادکلیف همسر نازنین زاغری، زندانی ایرانی - بریتانیایی که به جرم جاسوسی در زندان‌ اوین به سر می‌برد، خبر داد که همسرش، نازنین، در میان خیل زندانیانی که در کشاکش بحران ویروس کرونا از زندان به مرخصی آمده‌اند، بعد از چهار سال آفتاب آزادی را دیده و از زندان بیرون آمده است.

مرخصی نازنین زاغری البته تفاوت‌هایی با شکل معمول مرخصی دیگر زندانیان دارد و این زندانی «مچ‌بند الکتریکی» به پای خواهد داشت و تنها تا حریم ۳۰۰ متری خانه پدر و مادرش می‌تواند آزادنه رفت‌وآمد کند. 

FREE NAZANIN CAMPAIGN / AFP

موافقت با مرخصی این زندانی دوتابعیتی در حالی صورت می‌گیرد که پس از گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، ریچارد رادکلیف اعلام کرد که با توجه به علائم جسمانی همسرش، نازنین، احتمال می‌دهد که وی گرفتار ویروس کرونا شده است. 

کمی بعد از گفته‌های همسر نازنین زاغری بود که سخن‌گوی قوه قضاییه ضمن اینکه احتمال ابتلای نازنین زاغری  به ویروس کرونا را رد کرد، مدعی شد که «وضعیت زندانیان امنیتی از دیگر زندانیان بهتر است». 

ریچارد راتکلیف که همسرش بعد سال‌ها از زندان بیرون می‌آید گفته است که «احساس دوگانه‌ای دارد؛ از سوی بسیار خوشحال است برای نازنین و دختراشان گابریلا و از سوی دیگر نگران است که این بخش دیگری از یک بازی باشد»

به گفته راتکلیف این مرخصی باید تبدیل به آزادی دائمی شود. 

FREE NAZANIN CAMPAIGN / AFP

امروز سخن‌گوی قوه قضاییه مدعی شد که « تاکنون در مجموع ۸۵ هزار زندانی به دلیل شیوع کرونا مرخصی دریافت کرده‌اند». او هم‌چنین بی‌آنکه نامی از زندانیان ببرد گفت ک «نیمی از زندانیان امنیتی از مرخصی استفاده کردند».

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و امنیتی نگرانی خود را از وضعیت زندانیان در زندان‌های ایران به مقامات قوه قضاییه اعلام کردند. 

سازمان گزارشگران بدون مرز هم در دو بیانیه جداگانه نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان‌های ایران هشدار داد.

بیشتر از