ویروس کرونا؛ صدها مجرم از زندان‌های برزیل فرار کردند

مقامات زندان درحال احتساب تعداد دقیق فراریان هستند

 تصویری از زندان «ترمِمبِه» در نزدیکی سائوپائولو در برزیل - Lucas LACAZ / AFP

به دنبال شورش در زندان های برزیل که به دلیل لغو روز مرخصی زندانیان و محدودیت ملاقات ها رخ داده، صدها زندانی فرار کرده اند. اقدامات محدود کننده در زندان ها بخاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار بوده است. 

زندان سائوپولو در بیانیه ای در روز دوشنبه اعلام کرد هرچند تاکنون ۱۷۴ زندانی فراری ردیابی و بازداشت شدهاند، اما هنوز مقامات زندان درحال «احتساب تعداد دقیق فراریان» هستند که به دنبال شورش در زندان های نیمه باز «ترمِمبِه»، «پورتوفِلیز»، «میرانداپولیس» و «مونگاگوا» گریخته اند. رسانه های محلی تعداد زندانیان فراری را ۱۵۰۰ نفر ذکر کرده اند.

ویدئویی که در توئیتر منتشر شده صف طولانی زندانیان – حدود چهارصد نفر - را نشان می دهد که از زندان مونگاگوا در ساحل سائوپولو می گریزند. در ویدئوی دیگری پلیس ضد اغتشاش در صدد کنترل مجدد یک زندان است.

مدیریت زندان سائوپولو می گوید: «به دنبال اعلام تعویق مرخصی عید پاک به خاطر شیوع ویروس کرونا، حرکاتی در جهت عدم اطاعت (از مقررات زندان در میان زندانیان) صورت گرفت. این یکی از پنج مرخصی سالیانه برای زندانیان در نظام نیمه باز است که در طول روز کار می کنند. 

«این اقدامی لازم در جهت حفظ سلامت بیش از ۳۴ هزار محکوم در زندان نیمه باز بود که با بازگشت به زندان می توانستند ویروس کرونا را به افراد آسیب پذیر در میان کادر خدمات و نگهبانان زندان منتقل کنند.»

کمی بعد، مدیریت زندان گفت که پلیس ضد اغتشاش «کنترل أوضاع را در دست داشته» و نظم را در هر چهار زندان برزیل برقرار کرده است. این زندان ها به خاطر رژیم نیمه بازشان دارای نگهبانان مسلح نیستند. 

به گزارش رسانه های محلی، نگهبانان زندان که توسط زندانیان به گروگان گرفته شده بودند نیز آزاد شدهاند.

لینکلن گاکیا، دادستان ایالت سائوپولو به نشریه گاردین گفت: «این زندانیان از تصمیم (مدیریت زندان) در مورد لغو مرخصی عید پاک خشمگین بودند. با اعلام این خبر در برخی واحد ها شورش شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورش در زندان سائوپولو امری معمول است که اغلب به خون و خونریزی منتهی می شود. سال گذشته، به دنبال شورش در زندان آلتامیرا، یکی از ناامن ترین شهرهای برزیل، ۵۷ نفر کشته شدند. 

در جریان شورش در زندان مونگاگوا، ساحل سائوپولو، تاکنون ۸ نگهبان به گروگان گرفته شده اند. زندانیان در کنار ساحل به سوی پرایا گرانده گریخته اند. نخست وزیر در محل حاضر شده است.

باندهای قاچاق مواد مخدر و اسلحه در سائوپولو، از جمله باند موسوم به «فِرست کاپیتال کامَند» (پی سی سی) حضور پررنگی در زندان های منطقه داشته و عامل شورش و بسیاری از خشونت هاست. 

طبق آمارهای سال ۲۰۱۷، حدود ۲۳۴ هزار مجرم در زندان های برزیل محبوسند که در یک سوم آن ها واحد خدمات درمانی وجود ندارد. با شیوع ویروس کرونا، این امر موجب بروز نگرانی شده است. 

روز سه شنبه، برزیل تعداد ۲۳۴ مورد ابتلا به بیماری کرونا را تایید کرد.

© The Independent

© Reuters

بیشتر از جهان