خانه، موسیقی زنده و روزهای کرونا

در طول تاریخ، موسیقی در چنین شرایطی حضوری پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر داشته است

در این روزها که جهان در بهت کرونا فرو رفته، ظاهرا بهترین و مهم‌ترین راه چاره‌ برای کنترل یکی از مسری‌ترین بیماری‌های تاریخ، قرنطینه است. این اتفاق در حالی در ایران رخ داده که فصل بهار و نوروز هم نزدیکند، اما بیماری و قرنطینه سبب شده تا خبری از شور و حال هرسال برای عید نباشد. این روزها اما بازار پیشنهادهای شنیدنی، دیدنی و خواندنی بسیار گرم است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر فیلم، کتاب و موسیقی پیشنهاد می‌دهند؛ فعالیت‌هایی که این روزهای در خانه ماندن را مفید و تحمل‌پذیرتر می‌کند. 

در طول تاریخ اما، موسیقی در چنین شرایطی حضوری پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر داشته است. از اجرای مارش‌های مختلف در طول جنگ‌ها و سرودهای امیدبخش برای رهایی و آزادی و بسیاری شنیدنی‌های دیگر، که درست در بحران‌های این‌چنینی به کمک آدم‌ها می‌آیند. این روزها ویدیوهای ایتالیایی‌ها که از پنجره خانه‌هایشان دسته‌جمعی آواز می‌خوانند و می‌رقصند در شبکه‌های اجتماعی بسیار دست به دست می‌شود. البته این کار پا را از ایتالیا فراتر گذاشته و در کشورهای دیگر نیز در حال تبدیل شدن به یک حرکت سمبلیک برای امیدبخشی در روزهای درگیر با کرونا است. ویدیوهایی که از مردم می‌رسد، نشان می‌دهد در ایران نیز ساکنین شهرک اکباتان، این شیوه از رقص و آواز دسته‌جمعی را آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما هنرمندان هم در این میان از پای ننشسته‌اند و به شیوه‌های مدرنی برای ارائه هنر خود روی آورده‌اند. خوانندگان و نوازندگانی که اگر کرونا نبود، این شب‌ها هرکدام در شهری و سالنی برنامه اجرای کنسرت داشتند، حالا از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده می‌کنند برای این‌که مخاطبان‌شان تنها نمانند و ساعاتی از روزها و شب‌های قرنطینه را در خانه پای موسیقی زنده آن‌ها بگذرانند. 

گروه موسیقی تلفیقی «دال» یکی از اولین گروه‌هایی بود که در اینستاگرام به صورت لایو موسیقی اجرا کرد. شانزدهم اسفند این گروه مقابل دوربین برای حدود ۴ هزار نفر مخاطب به اجرای موسیقی پرداختند و گفتند این کار را برای این‌که نشان دهند در این روزهای سخت در کنار مردم‌اند، انجام داده‌اند. 

«روزبه نعمت‌اللهی» خواننده دیگری است که با گروهش شنبه ۲۴ اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد حضور پیدا کرد و از همان‌جا در سالن خالی به اجرا پرداخت که البته از لایو اینستاگرام برای دنبال‌‌کنندگان نمایش داده می‌شد. او در صفحه‌اش در رابطه با این اجرا گفت که به پاس محبت‌ و عشق مخاطب‌ها روبروی صندلی‌های خالی خواهد خواند.

فرزاد فرزین نیز گفته که شب ۲۸ اسفند در کانال یوتیوبش برای مردم به صورت زنده موسیقی اجرا خواهد کرد و این اجرا را به عنوان عیدی به مردم تقدیم می‌کند. 

خوانندگان دیگری نیز همچون گرشا رضایی، بنیامین بهادری، اشوان، آرون افشار و ... نیز در این مدت اجراهای اینستاگرامی داشته‌اند. 

در همین رابطه گروهی هنری با پروژه‌ای تحت عنوان «ارتباط مجدد»، برای هنرمندان فراخوان داده‌اند که برای اجراهای آنلاین ثبت نام کنند. این اجراها قرار است بین ششم تا یازدهم فروردین از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شود. 

اما یکی دیگر از کارهای جالبی که در این زمینه صورت گرفت، فراخوان رسانه موسیقی جریان فرعی «کادانس» بود. این رسانه در اینستاگرام از هنرمندان خواست که از پنجره یا پشت بام خانه‌شان برای دیگران موسیقی اجرا کنند و از اجرایشان فیلم بگیرند. 

اما این اجراها قطعا محدود به ایران نمی‌شود. در جای جای جهان نیز اهل موسیقی در تلاشند تا صدای خود و سازهایشان را به گوش افراد در قرنطینه برسانند. در همین رابطه ارکستر فیلارمونیک برلین و ونکوور نیز به صورت لایو اجراهایی را برگزار کرده‌اند. 

بیشتر از