سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل شعب ویژه برخورد با «شایعه‌سازان کرونایی» خبر داد

غلامحسین اسماعیلی مدعی استفاده ۵۰ درصد زندانیان امنیتی از مرخصی شد

غلامحسین اسماعیلی به زمان آزادی زندانیان و شرایط بازگشت آنها اشاره نکرده است-عکس از ایرنا

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری که به صورت ویدئویی برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایرنا در مورد مرخصی زندانیان امنیتی گفت: «زندانیانی که امروز در زندان هستند، زندانیان امنیتی هستند و در این بخش‌نامه برای اعطای مرخصی به آنها پیش‌بینی‌لازم به عمل آمده است.» اسماعیلی مدعی شد، به رغم فضا‌سازی‌ها ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی ازمرخصی استفاده‌ کرده‌اند و تا امروز ۸۵ هزار نفر از زندانیان از این مرخصی بهره‌مند شده‌اند. اسماعیلی همزمان از تشکیل شعب ویژه برخورد با «شایعه‌سازان کرونایی» در دادسراها خبر داد و گفت تعداد زیادی از افراد در این زمینه تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که اسماعیلی به نحوه آزادی این زندانیان، زمان آزادی آنها و اینکه چه زمانی به زندان باز می‌گردند، اشاره نکرده است.  از سوی دیگر حتی در روزهای اخیر که کشور درگیر بحران شیوع کروناویروس بوده است نیز بازداشت‌های امنیتی ادامه داشته است.

همزمان با شیوع گسترده کروناویروس (کووید-۱۹) در ایران، نگرانی‌ها نسبت به شرایط نگهداری و وضعیت سلامتی زندانیان-شامل زندانیان سیاسی- افزایش یافت و جمعی از خانواده زندانیان سیاسی و فعالان مدنی خواستار آزادی یا به مرخصی فرستادن آنها شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران هفته گذشته از مقامات تهران خواسته بود، زندانیان سیاسی را به طور موقت آزاد کند. او پیش‌تر گفته بود تنها زندانیانی که حکم زیر پنج سال داشته‌اند، آزاد شده‌اند. جاوید رحمان در گزارشی که در ماه ژانویه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه داد، تعداد زندانیان در ایران را ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

این در حالی است که اخیرا و در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه، هزاران نفر دستگیر شدند که هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. در روزهای اخیر نیز بازداشت‌ افراد به اتهام اطلاع‌رسانی در مورد شیوع کروناویروس در ایران ادامه داشته است. این بازداشت‌ها طیف وسیعی از افراد از کادر درمانی تا نماینده شورای شهر شیراز و حتی سازندگان یک کلیپ جلوه‌های ویژه با موضوع طنز بارش بادمجان از آسمان را شامل می‌شود.

اسماعیلی در مورد دستگیری منتشر کنندگان کلیپ‌ها گفت: «انتشار شایعات و خبرپردازی‌ها در فضای مجازی موجب یأس و ناامیدی مردم می‌شد. مطالب خلاف واقع بیان می‌شد چه از ناحیه برخی دست‌اندرکاران مانند بعضی مسئولان در رده‌های مختلف که مطالبی گفتند که با واقعیات انطباق نداشت و برخی افراد در فضای مجازی. در قوه قضائیه برای برخورد با این قبیل افراد، در دادسرا و دادگاه‌ها شعب ویژه‌ای تشکیل شده و ابلاغ و مأموریت ویژه برای ضابطان و پلیس فتا صادر شده است تا در اسرع وقت این قبیل افراد شناسایی و تحت تعقیب قرار بگیرند که تعداد زیادی از شایعه‌سازان شناسایی و احضار و برخی بازداشت شدند.» سخنگوی قوه قضاییه افزود: «بدانند که امنیت روانی جامعه مانند امنیت اجتماعی و اقتصادی برای ما اهمیت دارد و با کسانی که امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازند، برخورد می‌شود. آن کلیپ مدعی پرستاری نیز بررسی شد و این فرد عضو جامعه پرستاری نبود و محتوای مطلب دروغ بود. فرد شناسایی شده و تحت تعقیب است و خبر دستگیری‌اش صحت ندارد و افراد دیگری در استان‌های دیگر در این ارتباط دستگیر شدند.»

تا روز گذشته آمار رسمی مبتلایان به کرونا در ایران ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر و تعداد قربانیان ۸۵۳ نفر گزارش شده است.

گزارش‌های غیررسمی تعداد مبتلایان و جان ‌باختگان را بسیار بیشتر برآورد می‌کند. همچنین اخباری در مورد شیوع کرونا در زندان‌های ایران و جان‌باختن برخی زندانیان منتشر می‌شود که تا امروز از سوی مقامات جمهوری اسلامی تکذیب شده است.

در حال حاضر شماری از شهروندان خارجی و دوتابعیتی آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی و استرالیایی و … با اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم در زندان‌های ایران به سر می‌برند. هنوز روشن نیست که در فهرست مورد ادعای اسماعیلی نام این زندانیان نیز قرار دارد یا خیر.

بیشتر از