هشدار پزشکان: اروپا برای رویارویی با ویروس کرونا آماده نیست

در دهه گذشته از تعداد تخت‌های بیمارستانها در اروپا کاسته شده است

یک نقاشی نمادین بر دیوار ساختمانی در ایتالیا؛ پرستاری کشور ایتالیا را در آغوش گرفته و مشغول مراقبت از اوست - Piero Cruciatti / AFP

رئیس انجمن هوش‌بری اروپا هشدار می‌دهد که عدم وجود هماهنگی بین کشورها و همین‌طور ناکافی بودن تخت‌های مراقبت در سرتاسر اروپا، باعث شده که این قاره از آمادگی چندانی برای رویارویی با شیوع ویروس کرونا برخوردار نیست.

این انجمن همچنین هشدار می‌دهد که داده‌های منتشر نشده بیمارستان‌های ایتالیا نشان می‌دهد اگرچه اکثر بیمارانی که وضعیت بحرانی داشته‌اند مسن بوده‌اند، از هر پنج بیمار یک نفر زیر ۵۰ سال بوده و هیچگونه سابقه بیماری نداشته است.

پروفسور کای زاخاروفسکی در بیمارستان دانشگاهی فرانکفورت در آلمان می‌گوید: «دولتها در اروپا، از جمله بریتانیا، برای این فشار باورنکردنی که در نتیجه پاندمی کرونا بر خدمات بهداشتی ما وارد شده آماده نیستند. ما نتوانسته‌ایم خودمان را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که تمام امکانات لازم را در اختیار داشته باشیم، مثلا تعداد کافی دستگاه تنفس مصنوعی نداریم تا در یک آن تعداد زیادی بیمار را در بخش مراقبت‌های ویژه مداوا کنیم.»

زاخاروفسکی می‌گوید متخصصان بیهوشی و پزشکان بخش مراقبت‌های ویژه در خط مقدم مبارزه برای جلوگیری از گسترش این پاندمی به سرتاسر اروپا قرار دارند.

او این انتقادات را در حالی مطرح می‌کند که دولت بریتانیا دست به دامان شرکت‌های مهندسی شده تا بلکه بتوانند به افزایش تولید دستگاههای تنفس مصنوعی کمک کنند. این دستگاهها برای کمک به بیمارانی که در اثر ویروس کووید۱۹ به سینه‌پهلوی شدید مبتلا می‌شوند ضروری هستند.

پروفسور زاخاروفسکی می‌گوید: «ما نمی‌توانیم جلو این ویروس را بگیریم. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که «پیک» مواردی را که به مراقبت ویژه نیاز دارند بسط بدهیم تا بتوانیم شمار بیشتری از کسانی که شدیدا بیمار می‌شوند را معالجه کنیم. متأسفانه، همانگونه که تجربه در ایتالیا نشان می‌دهد، مواقع بسیار دشواری خواهیم داشت که باید بر اساس میزان شانس زنده ماندن افراد تصمیم بگیریم چه کسی را معالجه کنیم و چه کسی را معالجه نکنیم.»

او افزود: «در یک دهه گذشته در اروپا ما از تعداد تخت‌های بیمارستانها، از جمله تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) کاسته‌ایم و اکنون درمی‌یابیم که تخت کافی نداریم. اگر به موقع هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادیم و تجهیزات را توزیع می‌کردیم، شاید کشورها می‌توانستند از وضعیت ایجاد شده در ایتالیا اجتناب کنند. اما اکنون به طور ناگهانی درخواست برای تجهیزانی مانند دستگاه تنفس مصنوعی افزایش یافته و به دلیل اختلال در تأمین قطعات از چین، شرکتها به سختی می‌توانند آنها را بسازند.»

طبق جدیدترین آمار «ان‌اچ‌اس اینگلند»، در بریتانیا اندکی بیش از ۴۰۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه وجود دارد که روزانه تقریبا ۸۳ درصد آنها به بیماران اختصاص می‌یابد.

سرانه تخت آی‌سی‌یو در بریتانیا در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی یکی از کمترین‌ها است و ایتالیا دو برابر بریتانیا تخت آی‌سی‌یو دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفان دی هرت، رئیس سابق انجمن هوش‌بری اروپا، فاش کرده است که داده‌های منتشر نشده دریافتی از پزشکان ایتالیایی نشان می‌دهد در حالی که اکثر بیماران مبتلا به ویروس کرونا مسن بوده‌اند، از هر پنج نفری که نیاز به مراقبت ویژه داشته یک نفر به نسبت جوانتر بوده است.

او می‌گوید: «اگرچه شدت این بیماری در افراد مسن‌تر بیشتر بوده است، به نظر می‌رسد از هر پنج بیمار مبتلا به کووید۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند یک نفر زیر ۵۰ سال سن داشته و هیچگونه سابقه بیماری نداشته است.»

«میانگین سن بیماران مبتلا به کووید۱۹ هفتاد سال است و یکی از عوامل خطر برای بستری کردن افراد در بخش آی‌سی‌یو چاقی است.»

در نهایت، به نظر می‌رسد علایم این بیماری در زنان در مقایسه با مردان کمتر بروز می‌کند و کودکان مبتلا به این ویروس دچار مشکلات بالینی جدی نمی‌شوند. این داده‌ها کاملا شبیه اطلاعاتی است که ما از تجارب همکاران چینی خود به دست آورده‌ایم.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان