کرونا در ایتالیا؛ ستون‌های آگهی ترحیم روزنامه‌ها نشان عمق فاجعه‌اند

ایتالیا به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا در اروپا شناخته می‌شود

از هنگام شروع شیوع ویروس کرونا در ایتالیا و بالا رفتن میزان مرگ‌ومیر، تعداد صفحات آگهی تسلیت برخی روزنامه‌ها ۱۰ برابر شده است-ANDREAS SOLARO / AFP

کلیپ تأثربرانگیز صفحه آگهی‌های ترحیم یک روزنامه، خبر از جان‌های بی‌شماری می‌دهد که ویروس کرونا در شمال ایتالیا گرفته است.

یکی از خوانندگان لکو دی برگامو (روزنامه ناحیه لمباردی که در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر سکنه آن قرنطینه شده‌اند) تصمیم به مقایسه صفحات ترحیم اخیر این روزنامه با صفحات روزهای آغازین شیوع بیماری گرفت.

راوی ابتدا یک نسخه از شماره ۹ فوریه روزنامه برگامو را در دست می‌گیرد، هنگامی که هنوز فقط سه مورد ابتلا در کشور تأیید شده بود. بخش ترحیم و تسلیت فقط یک و نیم صفحه است.

بعد نسخه‌ی مربوط به تاریخ ۱۳ مارس را باز می‌کند، که اینجا دیگر تعداد افراد آلوده به بیش از ۱۷۶۰۰ افزایش پیدا کرده و ۱۲۶۶ نفر جان خود را از دست داده بودند.

‌آرام‌آرام صفحات روزنامه محلی را ورق می‌زند و نشان می‌دهد که درست یک ماه و اندی بعد، آگهی‌های ترحیم بیش از ۱۰ صفحه را گرفته است.

جیوانی لوکاتلی، ویدئویی را در رسانه‌های اجتماعی هم‌رسانی کرده که میلیون‌ها بار دیده شده است و بینندگان آن را کنایه تندوتیزی می‌دانند به کسانی که با کم‌اهمیت نشان دادن شدت این همه‌گیری جهانی سبب می‌شوند جان مردم به خطر بیفتد.

راکل دونادیو، نویسنده آتلانتیک در مورد این کلیپ گفته است: «کار اتاق‌های آی‌سی‌یوی مناسب در برگامو به جاهای باریک کشیده است و مثل دوران جنگ تریاژ انجام می‌دهند و تصمیم می‌گیرند چه کسی را می‌توان نجات داد. این شوخی نیست دوستان.»

بالاجی سرینیواسان، کارآفرین، افزود: «این آنفلوانزای بد فصلی نیست، تهدید خیالی نیست، حقیقی است، و بیش از این شتاب خواهد گرفت مگر آن که با قرنطینه،‌ دارو، واکسن متوقف شود.»

تاکنون ایتالیا وخیم‌ترین وضعیت را در میان کشورهای اروپایی داشته است و ظاهراً دولت بریتانیا شیوع ویروس در این کشور را متر و معیاری برای پیش‌بینی شیوع در بریتانیا قرار داده است.

سر پاتریک والانس، معاون علمی دولت، روز جمعه گفت: «در حال حاضر خط سیر شیوع ویروس به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد ما کمابیش چهار هفته از ایتالیا و چند کشور دیگر در اروپا عقب هستیم،» و بر همین اساس اعلام کرد ممکن است تا ۱۰ هزار نفر در بریتانیا آلوده شده باشند.

اما با این که ایتالیا در تمام کشور قرنطینه وضع کرده است (که به نظر می‌آید پس از گذشت یک هفته این قرنطینه هر روز تنگ‌تر هم می‌شود، طوری که قایق‌های فری‌ ساردینیا متوقف شده‌اند و اخیراً هم قطارهای مسافربری شبانه ممنوع شده‌اند) به نظر می‌رسد رویکرد بریتانیا به اندازه ایتالیا سفت و سخت نباشد،‌ دست کم در ابتدای کار.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت قرار است از افراد بالای ۷۰ سال بخواهد خود را قرنطینه کنند، اما نامه سرگشاده ریاضی‌دانان و تحلیلگران وزرای دولت را متهم به این می‌کند که «بیهوده جان تعداد زیادتری از مردم را به خطر می‌اندازند.»

به نظر می‌رسد رویکرد دولت-که در تضاد کامل با رویکرد سایر کشورهاست-متکی بر انتقال ویروس با سرعت نیمه‌کنترل‌شده در جمعیت باشد تا ایمنی جمعی حاصل شود، هرچند وزارت بهداشت با این رویکرد مخالف است.

بامداد یکشنبه، مت هنکاک، وزیر بهداشت گفت که دولت روز سه‌شنبه یک مجموعه‌ «بین‌حزبی» از اختیارات اضطراری، از جمله درخواست قرنطینه فردی سالمندان بالای ۷۰ سال، را اعلام عمومی خواهد کرد.

هفته پیش، پزشکان ایتالیایی به سازمان‌های بهداشت و درمان اروپا هشدار دادند خود را برای ویروس کرونا «مهیا کنند» و در نامه ارسالی خود اظهار کردند که ۱۰ درصد تمام افراد مبتلا نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، که فشار زیادی به نهادهای خدمات درمانی کشور وارد می‌سازد.

یک متخصص ایتالیایی مراقبت‌های ویژه که در بولونیا شاغل است به ایندیپندنت گفت بیمارستان‌های بریتانیا باید از هم‌اکنون برای سیل بیمارانی که به بیمارستان‌ها سرازیر خواهند شد برنامه‌ریزی کنند و خاطرنشان کرد برخی از کسانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند جوان و سالم هستند، که این بیمارستان‌های تحت فشار را مجبور می‌کند «تصمیمات دشوار»ی بگیرند.

البته مقایسه بریتانیا با ایتالیا شاید دیگر سود چندانی نداشته باشد.

به نظر می‌آید موارد ابتلا در بریتانیا از لحاظ جغرافیایی پراکنده‌تر از ایتالیا باشد، که این فشار کمتری بر خدمات درمانی وارد می‌کند. از طرفی تصور می‌شود تعداد سرایت‌های ردیابی نشده در ایتالیا در آغاز شیوع بیشتر بوده، که این مسئولان بهداشت و درمان را در موضع ضعف قرار داده است.

آدام کوچارسکی، اپیدمیولوژیست، در گفتگو با بی‌بی‌سی از مقایسه ساده‌انگارانه تعداد موارد ابتلا انتقاد کرد، اما هشدار داد که «اگر اقدامی برای مهار ویروس صورت نگیرد، ما هم ممکن است به وضعیتی شبیه ایتالیا دچار شویم» هرچند احتمالاً بیش از چهار هفته طول بکشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی